همه علیه هیلاری

دومین دور از سری مناظره‌های دموکرات‌ها برگزار شد. مناظره‌ای که آشکارا تحت تاثیر حمله داعش به پاریس بود.
کد خبر: ۸۵۹۴۵۰۱
|
۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در حالی که هیلاری کلینتون قصد داشت تا با استفاده از این موضوع خود را یک فرمانده مقتدر در امور بین‌المللی نشان دهد، توسط رقیبانش در امور دیپلماسی زیر سوال رفت و نتوانست از عهده این موضوع به خوبی بربیاید.

 در شرایطی که کلینتون تقلا می‌کرد توانایی خود را در امور بین‌المللی به رخ رقبای خود بکشد، وی از سوی دو رقیب اصلی خود یعنی برنی سندرز و مارتین اومالی متهم به «ندانم‌کاری» در امور دیپلماسی شد. برنی سندرز همچنین هیلاری کلینتون را متهم کرد که تحت سیطره «وال استریت» قرار دارد. مناظره دوم دموکرات‌ها در شرایطی کلید خورد که پیش از آن، اعضای دموکرات برای یک دقیقه به نشانه احترام به کشته شدگان پاریس سکوت کردند. در این شرایط معمولا افراد سعی می‌کنند که از درگیری مستقیم دوری کنند و به نوعی همبستگی خود را در برابر شرایط به‌وجود آمده نشان دهند، اما هنوز لحظاتی از مناظره نگذشته بود که برنی سندرز مشت اول را به‌صورت هیلاری کلینتون کوبید و وی را متهم کرد که در سال 2002، زمانی که در کنگره بوده است به حمله آمریکا به عراق رای مثبت داده است. سپس مارتین اومالی بود که ادامه سخنان سندرز را پی گرفت و گفت: حضور و ظهور داعش نتیجه حمله آمریکا به عراق بوده است. او ادامه داد: این گروه، همان گروهی است که هم‌اینک مسوولیت حمله به پاریس را بر عهده گرفته است.

سندرز در ادامه مناظره رشته کلام اومالی را قطع کرد و خود سخنانش را این‌گونه ادامه داد: اجازه بدهید بر سر این موضوع با خانم کلینتون مخالف باشم. من اعتقاد دارم که حمله و اشغال عراق مصیبت‌های فراوانی به‌وجود آورده و همواره مخالف این حمله بوده‌ام. این حمله در واقع موجب شد تا در آن گروه‌هایی مانند القاعده و داعش تقویت شوند. مارتین اومالی نیز در این زمان تصویری سیاه از خاورمیانه ترسیم کرد و گفت: «در دوره نخست ریاست‌جمهوری اوباما، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه بوده است. اما کافی است نگاهی به وضعیت امروز جهان بیندازیم: لیبی به هم ریخته، سوریه درهم و برهم شده، عراق آشفته شده و در افغانستان نیز شرایط مشابهی حاکم است.» به گفته ناظران هیلاری کلینتون در این مناظره سعی داشت تا بیشتر از خود دفاع کند. او در یکی از دفاعیات خود گفت: «اگر می‌خواهید جهان امروزی را تجزیه و تحلیل کنید، اگر می‌خواهید مشکلاتی را که توسط گروه‌های افراطی به وجود آمده حل کنید باید ریشه‌یابی کنید که در عراق چه اتفاقی افتاد.»

 

توجه به مشکلات داخلی

در حالی که هیلاری کلینتون از سوی دو رقیب اصلی خود در امور سیاست خارجی به شدت تحت فشار بود، او سعی کرد که موضوع را به سمت مسائل داخلی بکشد. اما در این حوزه نیز سندرز سعی داشت عملکرد هیلاری کلینتون را زیر سوال ببرد. سندرز در واقع سعی داشت نشان دهد هیلاری کلینتون از پیروان سیاست‌های وال استریت است. سندرز و مارتین اومالی اعتقاد دارند ریشه‌های بحران جهانی به سیاست‌های وال استریت باز می‌گردد. سندرز در این باب گفت: بیاید احمق و ساده نباشیم. چرا اصلی‌ترین کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون توسط وال‌استریت حمایت می‌شود. هیلاری کلینتون که در بیشتر مواقع حالت تدافعی داشت، در این لحظه گفت که حامیان مالی وی نه وال‌استریت بوده نه شرکت‌های بزرگ. او ادامه داد: حامیان و اهداکنندگان مالی من بیشتر زنان هستند که با درآمد اندکی که دارند، سعی می‌کنند آن را به کمپین انتخاباتی من اختصاص دهند.
وارد کردن سندرز به بحث‌های جنسیتی موجب شد تا برای لحظاتی تماشاچیان هیلاری کلینتون را سرپا تشویق کنند و او در بین این تشویق‌ها به سندرز بگوید: این دست زدن‌های پیروزی است. ناظران می‌گویند در مناظره روز شنبه سندرز و مارتین اومالی توانستند به‌طور جدی هیلاری کلینتون را با چالش جدی مواجه کنند. برخی می‌گویند باید سندرز را پیروز میدان مناظره دوم معرفی کرد، این در حالی است که هنوز در بیشتر نظرسنجی‌ها هیلاری کلینتون از رقبای خود فاصله دارد.

منبع: اقتصاد آنلاین

 
ارسال نظرات