حجت الاسلام عالی

بسیج مداحان: حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی ضمن نقل خاطره ای از سید مهدی قوام گفت: دعوت امام حسین (ع) به ظاهر محدود اما در واقع جهانی است.

بسیج مداحان: حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی ضمن نقل خاطره ای از سید مهدی قوام گفت: دعوت امام حسین (ع) به ظاهر محدود اما در واقع جهانی است.
کد خبر: ۸۵۸۹۸۷۴
|
۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹

به گزارش خبرنگار بسیج مداحان، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی در بیاناتی اظهار داشت: هنگامی که ساخت کعبه به اتمام رسید، خداوند به حضرت ابراهیم (ع) فرمود که «مردم را به حج دعوت کن.» و ایشان نیز پاسخ داد صدای من که به جایی نمی رسد و همان لحظه ندا رسید «تو بر بام کعبه اذان بگو، مردم را به سوی من بخوان و رساندن مردم را به من واگذار کن.»

این شاگر مکتب امام صادق (ع) حجاج را لبیک گویان به دعوت حضرت ابراهیم (ع) دانست و عنوان کرد: دعوت ایشان به ظاهر در مکانی محدود بود اما در واقع طبق روایات متعدد و مختلف دعوتی فرامکانی است.

وی در ادامه به بررسی شباهت های دعوت حضرت ابراهیم (ع) و امام حسین (ع) پرداخت و افزود: سیدالشهدا (ع) نیز روز عاشورا در سرزمین به ظاهر کوچک کربلا با ندای «آیا کسی هست مرا یاری کند؟» مردم را به کمک رسانی دعوت کرد اما در واقع دعوتی برای تمام انسان ها حتی در دوره های بعد بود.

حجت الاسلام عالی با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام (ص)، حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) چندین بار از ماجراهای کربلا برای امام حسین (ع) پرده برداری کرده بودند ادامه داد: وقتی سیدالشهدا (ع) قصد حرکت از مدینه را داشتند، محمد حنفیه عرض کرد که «چرا به این سفر پرخطر می روی؟» و امام نیز در پاسخ فرمودند که «جدم را دیدم و امر کرد که به عراق برو و با خون خود دین را زنده کن.»

این سخنران مذهبی با تأکید بر اینکه یاری خواستن امام حسین (ع) از روی عجز و نیاز نبوده است، تصریح کرد: سربازان آسمان و زمین در اختیار سیدالشهدا (ع) هستند. کمک خواستن ایشان شبیه قرض و کمک خواستن خداوند در قرآن است. اما این قرض خواستن و کمک خواستن نه تنها به دلیل فقر و حاجت مندی نبوده بلکه از روی رحمت و مهربانی است که بندگان با قرض دادن و کمک کردن در راه خدا رشد معنوی پیدا کنند.

وی در ادامه به نقل خاطره ای زیبا از زبان سید مهدی قوام از مداحان قدیمی و از شاگردان سید عبدالکریم حائری پرداخت و گفت: حدود 50 سال قبل که به همراه دوستم بودم در یکی از مجالس مداحی کردم و در پایان جلسه مسئول هیات صله ای به من داد. وقتی از کوچه لاله زار عبور می کردیم چشمم به زنی با آرایشی غلیظ که سر کوچه ایستاده بود افتاد. از ظاهرش معلوم بود که خانم موجهی نیست. به همراهم گفتم که برو و آن زن را نزد من بیاور. وقتی او آمد صله ای که گرفته بودم را به او دادم و گفتم که این هدیه سیدالشهدا (ع) به شما است و قول بده که تا وقتی که محتاج مخارج زندگی نشدی دست از این کار برداری.

حجت الاسلام عالی از زبان مهدی قوام ادامه داد: یک سال گذشت و شخصی در کربلا نزد من دوید و گفت همسرم با شما کار خصوصی دارد. جلوتر رفتم و آن زن گفت که من همان زنی هستم که آن شب در لاله زار با من صحبت کردی. آن شب دقایقی را گریه کردم و متوجه شدم که امام حسین (ع) با من هم کار دارد به همین دلیل همان جا توبه و بعد از مدتی ازدواج کردم.

شاگرد مکتب امام صادق (ع) ضمن بیان اینکه دستگاه امام حسین (ع) جاذبه و دستگیری دارد، افزود: فقط اهل معرفت به دعوت سیدالشهدا (ع) لبیک می گویند اما از طرفی هم چهار گروه از انسان ها هستند که نمی توانند به دعوت ایشان لبیک گویند و عضو سپاه حضرت شوند.

وی در تشریح این چهار دسته خاطرنشان کرد: گروه نخست مجذوبان به جاذبه های دنیوی هستند که جذبه های اباعبدالله (ع) در آن ها اثر نمی کند. عمر بن سعد شامل این دسته می شود زیرا وقتی امام حسین (ع) برای دعوت او به خیمه اش رفت، چنان بوی گندم ری او را مست کرده بود که دعوت حضرت را نپذیرفت. هنگامی هم که آن ملعون نزد ابن زیاد رفت و پاداش وعده داده شده را درخواست کرد پسر مرجانه به او گفت که پسر پیغمبر را به قتل رساندی و پاداش هم می خواهی؟

حجت الاسلام عالی فرقه دوم را کسانی که بصیرت ندارند برشمرد و بیان داشت: آن ها توانایی تشخیص حق از باطل را ندارند. سید و سالار شهیدان (ع) خطاب به عبیدالله بن حر جوفی فرمودند «تاکنون گناهان زیادی را مرتکب شده ای و بیا با یاری من بر اعمال گذشته ات قلم عفو بکش.» که او نیز به دلیل اینکه نتوانست راه حق را بشناسند دعوت امام زمان خود را رد کرد.

این سخنران مذهبی در ادامه با تأکید بر لزوم پیروی بی چون و چرا از ولی امر خود اظهار داشت: دسته سوم کسانی هستند که برای بودن با ولی خدا و کمک کردن به او شرط می گذارند که این کار اشتباه است و باید مطیع مطلق مقتدای خود باشیم. بارزترین نمونه از این دسته ضحاک مشرقی است که به امام حسین عرض کرد من به تو یاری می دهم اما به محض اینکه حس کنم حضورم در جنگ بدون فایده است تو را رها می کنم. روز عاشورا نیز وقتی دید که تعداد یاران امام حسین اندک و سپاه دشمن انبوه است از کربلا فرار کرد.

وی دسته چهارم را محبان و خوبانی دانست که مطیع هستند اما امام و رهبر خود را در اولویت قرار نمی دهند و افزود: به عنوان مثال طرماح شاعر یمنی عصر امام حسین (ع) وقتی از کوفه بیرون آمد با امام و یارانش مواجه شد. به حضرت اباعبدالله (ع) عرض کرد مقداری آذوقه برای خانواده ام را به یمن می رسانم و به شما ملحق می شوم. طرماح به قول خود وفا کرد اما وقتی برگشت سرهای مطهر شهدا را بر نیزه ها دید.

حجت الاسلام عالی در پایان اصحاب امام حسین (ع) را سرسپردگان ایشان دانست و خاطرنشان کرد: آن ها نه تنها منتی بر امام حسین نداشتند بلکه خود را بدهکار ایشان نیز می دانستند. در وصیت نامه شهید مدافع حرم سردار حسین همدانی می خوانیم که «خود را بدهکار انقلاب بدانید.»

انتهای پیام/

ارسال نظرات