رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه:

30 درصد سطح زیر کشت چغندرقند استان کرمانشاه افزایش یافت

در سال زراعی 93-94، بیش از 11 هزار هکتار چغندرقند در استان کشت شده و نسبت به سال گذشته 2600 هکتار به سطح زیر کشت چغندرقند استان افزوده شده است.
کد خبر: ۸۵۸۹۷۹۲
|
۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
به گزارش بسیج، دکتر خسرو شهبازی در هشتمین کارگروه توسعه کشاورزی استان با حضور مسوولان استانداری و مدیران کارخانه‌های قند بیستون و اسلام‌آباد غرب و کشاورزان چغندرکار استان گفت: پیش‌بینی می‌شود در مقایسه با سال گذشته در تولید چغندر قند، 120 هزار تن افزایش تولید داشته باشیم.
وی افزود: در سال زراعی 93-94، بیش از 11 هزار هکتار چغندرقند در استان کشت شده و نسبت به سال گذشته 2600 هکتار به سطح زیر کشت چغندرقند استان افزوده شده است.
شهبازی با بیان این که تاکنون بیش از 237 هزار تن چغندرقند به مقصد کارخانه‌های قند داخل استان برای خرید حمل شده، تصریح کرد: حدود 70 درصد سطح چغندرقند استان طرف قرارداد با کارخانه‌های داخل استان و حدود 30 درصد نیز طرف قرارداد با کارخانه‌های خارج استان هستند.
وی با اشاره به این که خرید چغندر قند کشاورزان استان کرمانشاه از 15 شهریور آغاز شده، گفت: کارخانه‌های قند استان در خرید چغندر قند کشاورزان پیشرو بوده و 10 تا 15 روز زودتر از کارخانه‌های خارج استان اقدام به خرید چغندر قند داخل استان کرده‌اند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه، تمهیدات کارخانه‌های قند استان را شامل افزایش حجم خرید روزانه در کارخانه قند بیستون، پیش‌بینی افزایش سرعت بخش تخلیه، پرداخت هزینه‌ نهاده‌‌ها، ارائه خدمات ماشین‌آلات کشاورزی به کشاورزان و پیش‌بینی فضای لازم برای سیلوی محصول اعلام کرد.
وی سپس به مشکلات برداشت چغندرقند استان پرداخت و گفت: مشکلاتی از قبیل اعتراض کامیون‌داران به برنامه حمل به شهرستان‌ها، تعجیل کشاورزان در برداشت محصول و تحویل به کارخانه‌ها و عدم پرداخت مطالبات کشاورزان بوده که باید با برنامه‌ریزی اصولی رفع شوند.
در ادامه این نشست، دکتر حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری کرمانشاه نیز بر برنامه‌ریزی دقیق برای برداشت چغندرقند و خرید توسط کارخانه‌ها تاکید کرد و گفت: در خرید چغندرقند اولویت با کشاورزانی است که در چارچوب برنامه‌های زمان‌بندی که توسط سازمان جهاد کشاورزی کشت کرده‌‌ و طرف قرارداد با کارخانه‌های داخل استان می‌باشند.
وی افزود: کارخانه‌های قند تا زمانی که ظرفیت خرید چغندرقند افزایش نیافته خارج از برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه خرید نکنند.
حاتمی با اشاره به این که در خرید چغندرقند کشاورزان استان باید از دلال بازی جلوگیری شود گفت: کشاورزان ما با زحمت فراوان چغندر قند را تولید کرده و باید مورد حمایت قرار گیرند تا انگیزه تولید افزایش یافته و چرخ اقتصادی استان در بخش کشاورزی پایدار شود.
وی بر پرداخت به موقع مطالبات چغندرکاران استان توسط کارخانه‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: باید پرداخت پول چغندرکاران با سرعت بیشتری انجام گیرد.
گفتنی است؛ در ادامه این نشست که مدیران بخش کشاورزی و ادارات کل آب منطقه‌ای، محیط زیست، شیلات، بانک کشاورزی و... نیز حضور داشتند مباحثی مانند برنامه‌ریزی برای نحوه بهره‌برداری از سامانه گرمسیری و مشکلات تولیدکنندگان لوله و تجهیزات آبیاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.
منبع:جهادکشاورزی
ارسال نظرات