معاون سازمان اقتصادی کوثر خبر داد:

حمایت مالی از طرح های اقتصادی خانواده ایثارگران

معاون سازمان اقتصادی کوثر با بیان اینکه امسال از میان 384 طرح، 23 طرح اقتصادی به مرحله نهایی رسیده است، گفت: از سال آینده علاوه بر پذیرش طرح های اقتصادی جامعه ایثارگران برای سرمایه گذاری ، ایده های لازم اشتغال آفرینی به آنها ارائه می‌شود.
کد خبر: ۸۵۸۶۱۴۱
|
۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،  غلامرضا پناه معاون امور اقتصادی سازمان اقتصادی کوثر در سیزدهمین اتاق گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: طرح توسعه کارآفرینی ایثارگران (تکاک) توسط سازمان اقتصادی کوثر برای کمک به کارآفرینی و اشتغال ایثارگران و توانمند سازی آنها طراحی شد.

وی افزود: در این طرح ایثارگرانی که طرح ها و ایده هایی دارند که با وجود داشتن توجیه اقتصادی، توان مالی برای اجرای آن را ندارد یاری می شوند و سرمایه اولیه، تجهیزات و منابع تولید در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

معاون اقتصادی سازمان اقتصادی کوثر ادامه داد: سازمان اقتصادی کوثر با هدف حمایت از ایثارگران، در صورتی که طرح دارای آنها دارای  توجیه فنی و اقتصادی باشد، اقدام به سرمایه گذاری و مشارکت کرده تا طرح به سرانجام برسد.

وی تصریح کرد: رویکرد دیگر طرح تکاک، تعریف مشاغل خرد و کوچک مقیاس اما بازارمحور است که با کمترین هزینه و امکانات به مرحله اجرایی می رسد.

پناه گفت: در این پروژه 384 طرح پس از به دست ما رسید که از این میزان تنها 23 طرح دارای توجیه فنی بودند.

وی افزود: برخی از این طرح ها در حال حاضر به مرحله تولید رسیده و برخی دیگر نیز در دست حمایت هستند تا به مرحله اجرایی برسند.

پناه گفت: گوهر تراشی، تولید زیورآلات، گلیم بافی، جاجیم بافی، قالی بافی، چرم، صنایع دستی و ... از جمله مواردی است که در طرح خانگی تکاک مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: پیش بینی می شود تا پایان آبان ماه حدود 228 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شوند و تا پایان اسفندماه این تعداد به 633 نفر افزایش پیدا کنند.

پناه گفت:به طور میانگین برای ایجاد هر شغل در این طرح  15 میلیون تومان هزینه شده است که در مجموع هزینه کرد 10 میلیارد تومان تا پایان طرح برآورد می شود.

پناه با بیان اینکه الویت اصلی ما پشتیبانی از جامعه ایثارگری در مناطق محروم کشور همچون ایلام، لرستان و ... است، تاکید کرد:. با نصب تجهیزات لازم در روستاها می توان با مشارکت مردم برق تولید کنیم و وزارت نیرو نیز برق تولیدی را به صورت تضمینی از مردم خریداری خواهد کرد و بدین ترتیب درآمدزایی صورت می گیرد.

وی در پایان گفت: کارخانه کارتن سازی، تولید ماهی گرم آبی و سردآبی، گاو داری، کارخانه ساخت لامپ و ... از دیگر طرح های اقتصادی ایثارگران است که در سال جاری به سرانجام می رسد.

اقتصادی مقاومتی راهکار پیشرفت کشورهای جهان سوم

در ادامه این نشست حجت الاسلام حسینعلی حسین زاده، مدیرعامل شرکت سامان نور کوثر با اشاره به مولفه‌های اقتصادی مقاومتی، گفت: امنیت اقتصادی، دانش محوری، اصلاح الگوی مصرف، کاهش وابستگی، امنیت اقلام راهبردی و اساسی، مردم محوری، رویکرد مدیریت جهادی، تکیه بر ظرفیت های داخلی، توانایی مقاومت در مقابله با عوامل تهدیدزای خارجی و درونی و ایجاد تحرک و پویایی مهمترین مولفه های اقتصاد مقاومتی در ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وی افزود:ما نیز با انجام آسیب شناسی های لازم تمرکز خود را بر این 10 عامل گذاشتیم که در واقع عامل پیشرفت اقتصادی برای کشورهای جهان سوم نیز است.
حسین زاده در باره جزئیات این طرح گفت: از میان طرح های ارائه شده به ما، 43 درصد در حوزه کشاورزی و دامپروی، 30 درصد در حوزه صنعت و معدن، 14 درصد در حوزه خدمات، 4 درصد دانش بنیان و 9 درصد به مشاغل کوچک مقیاس و خانگی اختصاص داشت.

مدیرعامل شرکت سامان نور کوثر افزود: بررسی طرح های ارائه شده بر مبنای شاخص هایی چون سرانه اشتغال، سهولت واگذاری، میزان آورده متقاضی، درصد پیشرفت فیزیکی، میزان تحت پوشش قرار گرفتن جامعه هدف، تطابق با اقتصاد مقاومتی، میزان همکاری با سازمان‌ها، اهلیت متقاضی، زنجیره ارزش کار در کوثر و ... مورد برسی قرار گرفتند.

ارسال نظرات