رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی عنوان کرد

لزوم حفظ بنگاههای بزرگ برای رقابت پذیری و الحاق به تجارت جهانی

رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های مطالعات بازرگانی گفت: برای ایجاد بنگاه‌های بزرگ، زمان و هزینه زیادی صرف شده و تنها بنگاه‌های اقتصادی و بزرگ‌ مقیاس می‌توانند در تجارت جهانی حضور یابند.
کد خبر: ۸۵۸۳۳۳۱
|
۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،  محمدرضا رضوی صبح امروز در مراسم روز ملی صادرات در سالن اجلاس سران در تهران اظهار داشت: رساندن کشور از درآمدهای متوسط و پایین به درآمدهای بالا، مسیر صعب‌العبور و مشکلی است که برای تحقق آن، دولت و بخش خصوصی باید اهتمام و همکاری لازم با یکدیگر داشته باشند.

وی افزود: واقعیت امر در این ارتباط، حضور بنگاه‌های متوسط و بزرگی است که ارزش افزوده بالایی در تولیدات خود دارند و مسیر رقابت‌پذیری را در تجارت جهانی طی می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما به راحتی درباره میزان دخالت دولت در اقتصاد صحبت می‌کنیم، اما توجهی به بنگاه‌های بزرگ نکرده‌ایم، گفت: بنگاه‌های بزرگ، دولتی و شبه‌دولتی نقش بزرگی در اقتصاد فعلی کشور دارند و زمان زیادی برای ایجاد آنها طی شده است، به همین منظور این بخش از اقتصاد کشور نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی، بنگاه‌های بزرگ می‌توانند شرایط رقابت‌پذیری لازم را فراهم کند.

وی با طرح این سؤال که چرا بنگاه‌های بزرگ نتوانستند وظایف خود در اقتصاد کشور به درستی عمل کنند، گفت: این امر واقعیت شکننده‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد و ما به عنوان مؤسسه مطالعات بازرگانی، دلایل آن را بررسی می‌کنیم.

رضوی با تأکید بر اینکه بنگاه‌های بزرگ برای توسعه اقتصادی کشور ضروری است، گفت: برای ایجاد بنگاه‌های بزرگ، زمان و هزینه زیادی صرف شده است و باید اذعان داشت که بنگاهها با دستور و ابلاغیه ایجاد نشده‌اند.

این مقام مسئول در پایان گفت: بخش خصوصی برای حضور در تجارت جهانی باید هماهنگ عمل کرده تا بتوان شرایط حضور و تجارت بنگاه‌های اقتصادی در خارج از مرزها فراهم شود.

ارسال نظرات