وقتی صادرات پوره محصولات کشاورزی از درآمد نفتی هم بیشتر می‌شود

یک کارشناس کشاورزی گفت: در برخی کشورها صادرات پوره محصولات کشاورزی از صادرات نفت خام هم ارزآوری بیشتری دارد.
کد خبر: ۸۵۸۱۷۰۶
|
۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، شعبانعلی قلی‌زاده کارشناس کشاورزی گفت: در بخش توزیع محصولات کشاورزی با مشکلاتی از جمله کمبود سردخانه مواجه هستیم که نگهداری میوه و صیفی‌جات را با چالش روبرو کرده است.

وی با بیان اینکه در بخش حمل و نقل نیز با کمبود سرمایه‌گذاری روبرو هستیم گفت: این امر بر روی قیمت تمام شده تأثیرگذار خواهد بود.

قلی‌زاده یادآور شد: طی سه سال اخیر در کشورهایی مانند آلمان و ژاپن در بحث نگهداری، توزیع و حمل و نقل میوه سرمایه‌گذاری‌های بالایی انجام شده، اما در کشورمان میزان سرمایه‌گذاری‌ها ناچیز بوده است.

کارشناس حوزه کشاورزی با بیان اینکه احتمالا یکی از دلایل عقب‌ماندگی کشور در بحث سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های نگهداری و توزیع محصولات کشاورزی به الگوی نادرست مصرف در این بخش برمی‌گردد، اظهار داشت: به عنوان نمونه سرانه مصرف پرتقال در کشور 52 کیلوگرم است، در حالی که مصرف سرانه این میوه در دنیا 18 تا 20 کیلوگرم در سال است.

وی در ادامه به صادرات محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: درآمدزایی در بخش صادرات محصولات کشاورزی نیازمند تدوین یک الگوی مصرف اصولی است.

وی با اشاره به مزیت رقابتی کشور به صادرات زعفران و خرما گفت: میزان صادرات خرما و زعفران در مقایسه با سال گذشته 10 درصد رشد داشته است به طوری که میزان صادرات خرما از 146 هزار تن در سال گذشته به 162 هزار تن در سال‌جاری و زعفران از 137 هزار تن به 150 هزار تن افزایش یافته است.

قلی‌زاده با اشاره به اینکه کشور ظرفیت تبدیل شدن به رتبه اول تولید محصولات کشاورزی در دنیا را دارد افزود: صادرات هر تن محصولات کشاورزی بین هزار تا 2 هزار دلار برای اقتصاد کشور ارزآوری به همراه دارد که این امر خود می‌تواند کشور را از اتکا به نفت خارج کند.

وی در خصوص ارزآوری محصولات ارگانیک کشاورزی نیز گفت: مقایسه بین صادرات نفت خام و پوره یک میوه خاص حکایت از آن دارد که میزان ارزآوری محصولات کشاورزی و ارگانیک به مراتب بیشتر از صادرات نفت خام بوده و این مسئله به حفظ منابع ملی کشور کمک خواهد کرد.
ارسال نظرات