امید به بهبود صادرات شیلات در پی تدبیر دولت/ سفره ایرانی میزبان آبزیان وارداتی

شیلات ایران با تدوین برنامه اجرایی و با در اختیار گذاشتن امکانات و اختیارات به بخش خصوصی می تواند تولید آبزیان را در کشور افزایش دهد تا شاهد ورود آبزیان کم ارزش وارداتی نباشیم.
کد خبر: ۸۵۸۱۷۰۱
|
۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، گرچه کشورمان در صادرات برخی از محصولات شیلاتی جزو سه کشور سرآمد دنیا و از نظر کیفی بهترین محصول را در جهان دارا است، اما در برخی قسمت های آبزی پروری به سبب عدم استفاده از حداکثر امکانات موجود، فاصله عجیبی غریبی از نظر رتبه بندی و میزان تولید با سایر کشورها داریم.

گفتنی است که نگاه دولتمردان به صنعت شیلات بیشتر تزئیناتی بوده و از همین سو این امر موجب شده تا برنامه اجرایی منسجمی در این زمینه صورت نگیرد تا بتوانیم با استفاده بهینه از امکانات موجود و فناوری های روز و توسعه مکانیزاسیون این بخش، حرف اول را در تولید محصولات شیلات در دنیا بزنیم.

گرچه نباید فراموش کرد که مشکل کمبود سرمایه در گردش از گذشته تا کنون با تولیدکنندگان همراه بوده و عدم تامین به موقع نهاده ها موجب کاهش تولید و چالش هایی در این بخش شده است.

این در حالیست که شیلات ایران با تدوین برنامه اجرایی و با در اختیار گذاشتن امکانات و اختیارات به بخش خصوصی می تواند تولید ابزیان را در کشور افزایش دهد.

حال با گشوده شدن درهای کشور در شرایط پساتحریم به سوی بازارهای جهانی، مسئولین بر این امر واقف هستند که باید فرصت به دست آمده را غنیمت شمارند تا با افزایش درامد حاصل از صادرات غیرنفتی بتوانیم ارز آوری خوبی را نصیب کشورمان کنیم.

بر اساس آمار گمرک سال گذشته مجموع 71 هزارتن صادرات محصولات شیلات به ارزش 243 میلیون دلار صورت گرفته که از این میزان 52 میلیون دلار به صادرات میگو اختصاص داشته است.

شایان ذکر است که در این میان 20 درصد سبد صادراتی محصولات شیلات را میگو تشکیل می دهد.

در پنج ماهه نخست سال جاری 21 هزارتن به ارزش 59 میلیون دلار صادرات محصولات شیلات و همچنین 22 هزارتن به ارزش 56 میلیون دلار واردات ماهی به کشور ثبت شده است.

در شرایط فعلی تنها صادرات میگو می تواند 250 الی 300 میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد اما با استفاده ازمنابع موجود می توان تا 10 میلیارد دلار صادرات محصولات شیلات را افزایش دهیم هرچند نباید فراموش کنیم که این امر مستلزم برنامه ریزی دقیق و مدیریت صحیح است.

براساس این گزارش، آمار گمرک نشان می دهد که سال گذشته حدود 64 هزارتن به ارزش 173 میلیون دلار محصولات شیلاتی به کشور وارد شده که از این میزان 40 میلیون دلار واردات ماهیان کم ارزش را داشته ایم.

شایان ذکر است که نباید رفع تحریم ها کلیدی برای باز شدن دروازه های واردات به کشورمان باشد به گونه ای که اقلام غیر ضروری با کمترین کیفیت به کشور وارد شود.

ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه ابزیان کشور گفت: براساس آمار های موجود 120 هزار هکتار استخر پرورش میگو و ماهی در کشور وجود دارد این در حالی است که  تنها از 4 الی 4 هزارو 300 هکتار ظرفیت موجود استفاده شده است.

وی افزود: افزایش بهره وری و راندمان تولید در بخش آبزی پروری کشور در مقایسه با سایر کشورها به دلایلی اعم از عدم استفاده از فناوری روز، اصلاح نژاد و آموزش و ترویج کاهش یافته است بطور مثال چین در مقایسه با ایران در بخش ماهیان گرم آبی ظرفیت 15 برابری راندمان تولید در هر هکتار را داراست.

همچنین حسن آقازاده مدیر عامل اتحادیه ماهیان گرم آبی گفت: تولید ماهیان گرم آبی به سبب عدم ایجاد مزارع جدید و سطح زیر کشت و معرفی گونه های جدید نسبت به سال گذشته تفاوتی نداشته است.

وی افزود: سال گذشته تولید ماهیان گرم آبی 150 هزار تن بوده که 20 هزار تن از آن به صادرات اختصاص داده شده و همچنین برای سال جاری این میزان تولید نیز پیش بینی شده است .

آقا زاده بیان کرد: توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی در بخش آبزی پروری یک ضرورت است زیرا با توجه به بحران منابع آبی در کشور این امر علاوه بر کاهش هزینه های تولید می تواند ارتقا و بهره وری در این بخش را افزایش دهد.

هرچند که بخش شیلات جز معدود بخش های کشاورزی است که از  تراز تجاری مثبت در دنیا برخوردار است اما می توان گفت:در راستای افزیش تولید و صادرات در این بخش، باید مسئولان جدی تر به اجرای برنامه های از پیش تعیین شده نسبت به گذشته بپردازند، در این صورت با بکارگیری حداکثری از منابع موجود ،  تحقق اهداف صادراتی افق 2014 دست یافتنی خواهد بود.
منبع: مشرق
ارسال نظرات