خبرهای داغ:

پیکر جانباختگان ایرانی فاجعه منا برای همیشه مفقود می‌ماند؟

بعد از گذشت ۱۹ روز از فاجعه منا هنوز پیکر ۶۵ نفر از جانباختگان این فاجعه پیدا نشده است.
کد خبر: ۸۵۸۰۶۵۱
|
۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از نسیم، پنجشنبه دوم مهر ماه بود که سوءمدیریت و بی تدبیری حکام آل سعود باعث بروز فاجعه منا و کشته بیش از چهار هزار نفر از حجاج خانه شد که در این میان 464 زائر ایرانی نیز در بین جانباختگان فاجعه منا بودند.

امروز بیش از 19 روز از آن فاجعه دلخراش می گذرد و متاسفانه هنوز پیکر 65 نفر از جانباختگان ایرانی پیدا نشده است که در این میان پیکر شخصیت های مهمی چون غضنفر اصل رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان، محمدصادق اخوان، علی اصغر فولادگر، کارشناس مسائل خاورمیانه از جمله افراد شاخصی هستند که هنوز پیکرهای آنها پیدا نشده است.

دو روز پیش نیز سیدحسن قاضی زاده هاشمی در دیدار با آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه هنوز از دفن جانباختگان ایرانی در عربستان مطمئن نیستیم، عنوان کرد: بعد از این صحبت های میان مقامات دو کشور با اطمینان می گوییم هیچ ایرانی در عربستان دفن  نخواهد شد.

هاشمی با اشاره به تماس هر روزه با وزارت بهداشت عربستان عنوان کرد: ممکن است انتقال برخی از پیکر امکان پذیر نباشد. بنابراین  بهتر است بستگان جانباختگان برای دفن این عزیزان در حرم امن الهی تشویق شوند.

وی همچنین در دیدار با آیت الله سبحانی با بیان اینکه هنگام ورود هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به عربستان، دولت این کشور در حال دفن پیکر جان باختگان بود، عنوان کرد: تمام تلاش خود را برای دفن نشدن پیکر‌ها و انتقال آن‌ها به کشور انجام دادیم و به مقامات سعودی نیز تاکید کردیم که ما تیم پزشکی برای بررسی موضوع هستیم.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه جنازه‌هایی مجهول الهویه همچنان در عربستان وجود دارد، گفت: این امر کار را تا حدی سخت می‌کند و ممکن است نیاز به ارسال نمونه‌هایی برای تشخیص هویت باشد. این در حالی است که امکان مفقود ماندن تعداد دیگری از جانباختگان ایرانی نیز وجود دارد.

زمانی که این صحبت ها را در کنار سخنان روز گذشته سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت که گفته بود: به دلیل تغییر چهره اجساد، کار شناسایی برای ما غیرممکن شده است و برای شناسایی ۶۵ زائر مفقود ایرانی، باید کارشناسان DNA وزارت بهداشت اقدام کنند، قرار می دهیم به این نتیجه می رسیم که دیگر کار شناسایی سایر جانباختگان فاجعه منا به طور طبیعی امکان پذیر نیست و انجام آزمایشات پزشکی برای تعیین هویت آنها نیز قطعا زمان بر خواهد بود.

نکته ای که باید به آن توجه کرد، این است که قطعا در چنین فاجعه بزرگی مفقود بودن عده ای از جانباختگان برای همیشه مسئله دور از ذهنی نیست؛ چرا که پیدا کردن 65 نفر از جانباختگان ایرانی میان 4 هزار نفر آن هم در حالی که پیکر  1400 نفر از جانباختگان از سوی مقامات عربستانی دفن شده اند، کار بسیار دشواری است؛ به خصوص الان که مدت زیادی از این فاجعه می گذرد.

از سوی دیگر برخی اخبار ضد و نقیض از بازداشت شدن برخی از زائران ایرانی از سوی مقامات سعودی در این فاجعه خبر داده اند که تا الان مقامات سعودی این خبر را نه تایید کرده اند و نه تکذیب؛ با این حال سعید اوحدی بارها به صراحت اعلام کرده است که هیچ خبری مبنی بر بازداشت شدن زائران ایرانی تا الان به کنسولگری ایران در عربستان اطلاع داده نشده است.

با تمامی این تفاصیل به نظر می رسد باید وزارت بهداشت و درمان به صورت جدی تری به قضیه ورود کند؛ دیگر کاری از مسئولان حج و زیارت بر نمی آید و ابدان مطهر جان باختگان منا به دلیل شرایط نامناسب نگهداری در عربستان سعودی، قابل شناسایی نیست و فقط از طریق آزمایش های تخصصی باید تشخیص هویت داد اگر اقدام سریع تری صورت نگیرد احتمالا نزدیک به 60 نفر از حجاج ایرانی خانه خدا هیچ وقت به خانواده هایشان باز نخواهند گشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها