رخنه کالای ایرانی دربازارهای جهانی/ وقتی پای لنگ صادرات به کشورهای اروپایی باز می‌شود

در حالیکه آمار تجارت شش ماهه ایران نشان دهنده کاهش صادرات است اما کالاهای ایرانی بازار خود را در برخی از کشورها به دست آورده و در حال رخنه به بازارهای جهانی هستند.
کد خبر: ۸۵۷۹۶۴۸
|
۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، درحالی که دولت پیش‌بینی افزایش صادرات غیرنفتی را در سال 94 کرده بود آمار گمرک خبر از کاهش وزنی و ارزشی  صادرات در نیمه اول سال 94 را می‌دهد.

به طوری‌که در شش ماهه نخست سال جاری 147 میلیون و 163 هزار تن کالا به ارزش 20 میلیارد و 494 میلیون دلار از ایران به سایر کشورها صادر شد و این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 6.29 درصد و از نظر ارزشی 14.15 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش؛ چین اولین مقصد کالاهای صادراتی ایران در مدت یاد شده است که بیش از سه میلیارد و 730 میلیون دلار کالا به این کشور صادر شده است و این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته  از نظر وزنی 18.44 درصد واز نظر ارزشی 22.22 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مقصد بعدی کالاهای صادراتی ایران در نیمه نخست سال جاری عراق است که سه میلیارد و 76 میلیون دلار کالا از ایران به این کشور صادر شد و این میزان صادرات  از نظر وزنی 13.11 درصد کاهش و از نظر ارزشی 4.93 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سومین مقصد کالاهای صادراتی ایران امارات متحده عربی است که دو میلیارد و 797 میلیون دلار کالا از ایران به این کشور صادر شد و صادرات به این کشور از نظر وزنی 51.83 درصد و از نظر ارزشی 48.54 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

آمار صادرات اگرچه در شش ماهه نخست سال در نوسان بوده اما هنوز به گفته فعالان اقتصادی به حد مطلوب و مورد نظر خود نرسیده و آن طور که باید چشمگیر نبوده است .

آمار صادرات شش ماهه نشان میدهد که اگر چه سهم کشورهای همسایه از صادرات کالای ایرانی بالا است  اما در این بین کشور ایتالیا نیز از کالای ایرانی بی‌نصیب نمانده و در مدت یاد شده 352 میلیون و 630 هزار دلار کالا از ایران به ایتالیا صادر شده است که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از  نظر وزنی 42.64 درصد و از نظر ارزشی 56.74 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین در مدت یاد شده 130 میلیون و 546 هزار تن کالا به اسپانیا صادر شد که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 52.17 درصد واز نظر ارزشی 42.72 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نکته قابل توجه این است که صادرات به عربستان سعودی در مدت یاد شده 23.48 درصد و از نظر ارزشی 80.51 درصد افزایش یافته و در شش ماهه  نخست سال جاری 108 میلیون 219 هزار دلار کالا به این کشور صادر شده است.

بر اساس این گزارش در مدت یاد شده صادرات به اردن نیز به افزایش چشمگیر همراه بوده و 99 میلیون و 869 هزار دلار به این کشور صادر شد و صادرات به این کشور از نظر وزنی 1696.47 درصد و از نظر ارزشی 547.10 درصد افزایش یافت.

این گزارش می‌افزاید: در نیمه نخست سال جاری  صادرات  به تایلند نیز از نظر وزنی 189.98 درصد و از نظر ارزشی 73.66 درصد افزایش یافت.

در کنار افزایش چشمگیر صادرات به کشورهای مختلف صادرات کالاهای ایرانی به فدراسیون روسیه با کاهش 50.44 درصد در وزن و کاهش 39.89 درصد در ارزش همراه بود که در مدت یاد شده  تنها 827 میلیون و 186  هزار دلار کالا به این کشور صادر شد و این در حالی است که با توجه به تحریم های اعمال شده به روسیه این کشور علاقه‌مند به واردات کالا های مورد نیاز خود از ایران است .

بر اساس این گزارش اندونزی نیز از صادرات کالای ایران بی نصیب نماند و صادرات به این کشور از نظر وزنی 68.63 درصد و از نظر ارزشی 17.01 درصد افزایش یافت و 36 میلیون و 277 هزار دلار کالا به این کشور صادر شد.

در کنار این صادرات به سودان نیز افزایش یافته و 31 میلیون و 5212 هزا ردلار کالا به این کشور صادر شد.

درحالی که صادرات فراز و نشیب های بسیاری را تا کنون طی کرده که عوامل بسیاری در کاهش و یا افزایش صادرات دخیل بوده است و حتی وعده مشوق های صادراتی نیز نتوانسته تاثیر مثبتی بر آن داشته باشد.

در این راستا افخمی راد معاون وزیر صنعت از تدوین دستورالعمل پرداخت 100 میلیارد تومان مشوق صادراتی خبر داده  و  با تاکید بر اینکه پرداخت نقدی مشوق صادراتی به صادر کننده چندان گره گشا نبوده گفت: در دستور العمل جدید پرداخت مشوق‌های صادرات تلاش شده تا کمک هزینه اعزام هیات‌های تجاری، پرداخت بخشی از هزینه بنگاه ها برای شرکت درنمایشگاه خارج از کشور و کاهش کارمرد تسهیلات بانکی و اعطای یارانه حمل ونقل صادراتی هدف گذاری شود.

اگر چه تاکنون دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مختلفی برای حمایت از صادرات تدوین شده اما آنطور که باید نتوانسته گره‌ای از مشکلات صادرکنندگان را بگشاید و هنوز مشکلات بانکی، نقل و انتقال پول، مشکل در حمل و نقل و صدور روادید و حتی تعدد قوانین و مقررات داخلی  از بزرگترین مشکلات تجار ایران است امری که باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد و تنها به تغییر در پرداخت مشوق‌های صادراتی اکتفا نشود.
ارسال نظرات