قائم‌مقام وزیر کشور تاکید کرد:

عدم برخورد سیاسی با هیئت‌های نظارت بر انتخابات

قائم‌مقام وزیر کشور قانون را تنها مرجع حل اختلاف احتمالی دانست و تصریح کرد: با هیئت‌های نظارت نباید تحت هیچ شرایطی برخورد سیاسی شود و از اکنون سه برابر هیئت‌ها باید افراد را در نظر بگیریم و در صورتی که اعضا تایید نشدند بتوانیم افراد جایگزین را معرفی کنیم
کد خبر: ۸۵۷۸۶۳۴
|
۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلان، حسینعلی امیری در دومین روز همایش توجیهی آموزشی منطقه‌ای ستاد انتخابات استانداری‌ها، فرمانداران و بخشداران استان‌های گیلان، قزوین و زنجان، اظهار کرد: مقدرات کشور در مجلس شکل می گیرد، بنابر این ساز و کار شکل گیری مجلس، فوق العاده مهم  حساس و نیازمند دقت است.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی یک نهاد فرابخشی حاکمیتی و نظارتی است تصریح کرد: مجلس حق سوال، تحقیق، استیضاح، تفحص و رای دادن به وزرا برای شکل گیری دولت را دارد.

قائم‌مقام وزیر کشور انتخابات را دارای سه رکن مردم، اجرا و نظارت عنوان کرد و یادآور شد: بین اجرا و نظارت باید تفکیک قائل شویم و بپذیریم شورای نگهبان یک رکن در نظارت انتخابات است.

امیری با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قانون اساسی نظام تفکیک قوا به رسمیت شناخته شد گفت: در هر کشوری قانون اساسی اصول کلی کشور، نهادهای حاکمیتی، اختیارات نهادهای حکومتی و در نهایت نقشه راه اداره هر کشوری در ابعاد سیاسی، اجتماعی و... است.

قانون اساسی معتبرترین سند حقوقی است

قائم‌مقام وزیر کشور با بیان اینکه قانون اساسی معتبرترین سند حقوقی برای تعریف ساختار و نحوه اداره حکومت و جامعه است، افزود: در هر کشوری قانون اساسی براساس بینش، اعتقاد، دین، مذهب و ارزش‌های اسلامی شکل می گیرد.

امیری با اشاره به اینکه در مشارکت حداکثری فعال کردن تمام جریان‌های سیاسی باید مد نظر قرار گیرد، خاطرنشان کرد: ساماندهی هیئت‌های قوی و بی‌طرف مهم است.

کشور با یک گرایش سیاسی اداره نمی شود

وی با اشاره به اینکه رییس جمهوری تاکید دارد کشور با یک گرایش سیاسی اداره نمی شود، افزود: کسی که نهایی می شود؛ فرقی ندارد اصولگرا، اصلاح طلب، اقلیت مذهبی اهل تسنن یا تشیع باشد.

قائم‌مقام وزیر کشور با بیان اینکه در دنیا چهار مدل برای مدیریت ها وجود دارد گفت: مدل حقوقی در دولت بیشتر تمایل به پارلمانی دارد بر این اساس کسی در نظام ما اجازه انحلال مجلس شورای اسلامی را ندارد.

امیری با اشاره به نقش مجلس در جامعه اسلامی، افزود: مقدرات کشور در مجلس شکل می گیرد و مجلس در جهات مختلف بر دولت و نهادهای دولتی نظارت دارد.

قائم‌مقام وزیر کشور رعایت قانون را کلیدواژه ستاد انتخابات کشور عنوان کرد و گفت: در فرآیند برگزاری انتخابات در هر دوره ای چهار غالب فکری از قبیل فکری، حقوقی و قانونی بدون احساس ذهنی مشترک با دولت، کاملا حقوقی، کاملا قانونی و با احساس ذهنی مشترک با دولت، غیر قانونی و غیر حقوقی و با احساس ذهنی مشترک با دولت و کاملا غیر قانونی و غیر حقوقی و بدون احساس مشترک با دولت وجود دارد.

قائم مقام وزیر کشور ایجاد اعتماد مردم، رعایت حاکمیت قانون و قانون مداری و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را از اولویت های لازم در انتخابات دانست و متذکر شد: باید مرزها را بشناسیم و به دور از سلیقه ای برخورد کردن رفتار کنیم، زیرا این نوع رفتار مسئولیت اداری و شرعی را به دنبال دارد.

امیری با اشاره به اینکه هیئت های نظارتی و شورای نگهبان یک رکن است، گفت: در بحث برگزاری انتخابات اصل همکاری با شورای نگهبان باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر رعایت اصل اقتدار و انسجام سازمانی است،ادامه داد: دستگاه اجرایی ساختار و انسجام را می طلبد بنابراین کلیه عوامل انتخابات باید دارای انسجام سازمانی باشند.

برگزاری انتخابات آزاد را باید به مردم نوید دهیم

قائم‌مقام وزیر کشور با اشاره به اینکه کمترین خطا و اشتباه در امر انتخابات ممکن است بزرگترین بحران را ایجاد کند، بیان کرد کوچک ترین اشتباه در امر انتخابات می تواند آتشی را در منطقه از جهات سیاسی و اجتماعی ایجاد کند که جبران آن سخت است.

امیری فعال کردن جریانات سیاسی به خصوص احزاب، ساماندهی هیئت های اجرائی قوی و متدین در چارچوب و تزریق دائمی این حس که هیئت های اجرایی امانتدار رای مردم هستند و همچنین آشنایی و شناخت با قانون انتخابات را از محورهای مهم ستاد انتخابات و اصول رعایتی توسط هیئت های اجرایی دانست.

وی ادامه داد: برگزاری انتخابات آزاد را باید به مردم نوید دهیم و فرمانداران و بخشداران با توجه به شرایط منطقه ای می توانند این بستر را ایجاد کنند.

با هیئت‌های نظارت نباید تحت هیچ شرایطی برخورد سیاسی شود

امیری قانون را تنها مرجع حل اختلاف احتمالی دانست و تصریح کرد: با هیئت‌های نظارت نباید تحت هیچ شرایطی برخورد سیاسی شود و از اکنون سه برابر هیئت‌ها باید افراد را در نظر بگیریم و در صورتی که اعضا تایید نشدند بتوانیم افراد جایگزین را معرفی کنیم.

هیئت های اجرای گلوگاه استراتژیک هستند

وی بر لزوم اصل همکاری و احترام متقابل در برخوردهای انتخاباتی تاکید کرد و گفت: قانون مرز حق و باطل است و مجریان باید ارتباط های قانونی با هیئت های نظارت برقرار و مطابق قانون در جلسه هیئت های نظارت شرکت کنند.

قائم‌مقام وزیر کشور افزود: هیئت های اجرای گلوگاه استراتژیک هستند بنابراین در انتخاب عوامل اجرایی از افرادی استفاده شود تا اقتدار انتخابات را شکل دهند.

ارسال نظرات