خبرهای داغ:
رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب جهان در همدان خبر داد

راه‌اندازی بزرگ‌ترين مرکز علوم جراحی اعصاب در تهران

رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب جهان در همدان گفت: تلاش مي‌کنيم تا در آينده‌ای نه چندان دور، بزرگ‌ترين مرکز علوم جراحی اعصاب را در تهران راه‌اندازی کنيم.
کد خبر: ۸۵۷۸۴۷۷
|
۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱
راه‌اندازی بزرگ‌ترين مرکز علوم جراحی اعصاب در تهران

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، پروفسور مجيد سميعی شامگاه امروز در همايش مرزهای دانش در دوران پساتحريم در مرکز همايش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان، اظهار کرد: تلاش مي‌کنيم تا در آينده‌ای نه چندان دور، بزرگ‌ترين مرکز علوم جراحی اعصاب را در تهران راه‌اندازی کنيم، تکنولوژی‌هایی برای این مرکز ساخته‌ام که تاکنون در هيچ کجای دنيا پياده نشده است.

وی با اشاره به اینکه جراحی مغز و اعصاب يکی از رشته‌های پيچيده، مشکل و خطرناک است که تسلط بر آن نياز به طی زمان طولانی دارد، تصريح کرد: دو استاد بزرگ با نام‌های پروفسور ابراهيم سميعی و نصراله آملی موفقيت‌های زيادی در اين رشته کسب کرده‌اند که برای من به عنوان الگو بوده‌اند.

رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب جهان با بیان اینکه در گذشته به مغز انسان توجه زيادی نمی‌شد و همه توجه‌ها معطوف به قلب بود، عنوان کرد: تا کنون موفق به کشف اسرار مغز نشده‌ايم، وزن مغز هر انسان 1300 تا1400 گرم است که وزن مغز خانم‌ها 100گرم از وزن مغز آقايان کمتر است اما کيفيت مغز خانم‌ها از آقايان مطلوب‌تر است.

وی تصريح کرد: مغز هر انسان 100 ميليارد سلول عصبی دارد که باهم در ارتباط هستند و همکاری می‌کنند، اين در حالي است که انرژی که در طول روز مصرف مي‌کند بيش از 10 وات نيست.

پروفسور سميعی عنوان کرد: دو ماه پس از تولد، مغز ارتباط‌گیری را شروع کرده و پس از گذشت دو سال فعاليت‌ها بيشتر می‌شود به طوری که سيستم‌هايی مانند بويايی، بينايی، شنوايی و حرکتی اطلاعاتشان را به مغز منتقل کرده و مغز نيز اطلاعات را تفکيک می‌کند.

وی افزود: در سال‌های دور از هر پنج عمل جراحی مغز و اعصابی که انجام مى‌شد، چهار نفر مى‌مردند و بيماری هم که زنده می‌ماند دچار فلج مى‌شد.

رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب جهان با بیان اینکه اعصاب روزی يک ميلی‌متر نمو مى‌کند تا خود را به ماهيچه برساند، تصریح کرد: کسانی که تصادف مي‌کردند مي‌ترسيدند پایشان فلج بماند اما خوشبختانه با پيوند اعصاب اين نگرانی برطرف شد.

وی تصريح کرد: به بيمارانی که دچار بيماری عصب هفت شده‌اند رسيدگی نمي‌شود در صورتی که کمک‌های زيادی مي‌توان به آنها کرد.

پرفسور سميعی با اشاره به اينکه وجود دستگاه ام.آر.آی در اتاق عمل به بهبود جراحی کمک شايانی می‌کند که متاسفانه به علت گران بودن امکانش فراهم نيست، گفت: 10 نفر از کشور آفريقا وارد دانشگاه تهران شدند و در رشته مغز و اعصاب آموزش مي‌بينند تا پس از اتمام دوره به کشور خود برگردند و خدمت‌رسانى کنند.

وی افزود: تلاش مي‌کنيم تا تکنولوژی جديدی در عرصه جراحی اعصاب وارد شود تا خطر جراحی را به حداقل خود برساند.

رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب جهان تاکيد کرد: با جراحی زير ميکروسکوپ معروف شدم و زمانی بود که باید روی پای خود مى‌ايستادم و جراحی مغز و اعصاب را آغاز می‌کردم. از سال 1970 شروع به کورس‌های تعليمی کردم و در سال 1980 نيز بزرگترين کنگره اعصاب را برپا کردم، در زمينه پيوند نيز موفقيت‌های زيادی کسب کرده‌ام.

وی با بیان اینکه در سال 1971 نخستين کورس جراحی زيرميکروسکوپی را در تهران اجرا کردم، تاکيد کرد: در پاسخ به کسانی که مى‌گويند چرا سميعی در ايران نماند بايد بگويم من خدمات فراوانی را در ايران ارائه داده و سالی يک بار و گاهی بيشتر به ايران مى‌آيم.

پرفسور سميعی اظهار کرد: خوشحالم که يک ايرانی هستم و می‌توانم به کشورم خدمت کنم، تمام اعتبار خود را منوط به اعتماد مردم نسبت به خود مي‌دانم و تمام زندگی‌ام، حرف‌ها و اعمالم يکی بوده است.

گفتنی است؛ پروفسور مجيد سميعی به عنوان عضو هيأت علمی افتخاری دانشگاه علوم پزشکی همدان منصوب شد و پروفسور امير سميعی نيز پسر ایشان به عنوان شهروند نمونه همدانی از شهردار همدان لوح افتخار دريافت کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار