حاج مهدی منصوری:

ولایت مرکز و ثقل دین است/ مداحان باید شأن اهل بیت (ع) را رعایت کنند

بسیج مداحان: حاج مهدی منصوری با اشاره به ضرورت اطاعت از ولی فقیه گفت: ولایت مرکز و ثقل دین است و جامعه ای که ولی فقیه ندارد با آسیب های جبران ناپذیری مواجه می شود.
کد خبر: ۸۵۷۷۱۵۲
|
۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷

حاج مهدی منصوری در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سازمان بسیج مداحان در توصیه به کسانی که می خواهند به عرصه مداحی ورود پیدا کنند اظهار داشت: اخلاص، توکل، تواضع، زمان شناسی، مکان شناسی، موقعیت شناسی و خوش رفتاری با مردم از اصول پایه و اساسی مداحی می باشند.

پیشکسوت مداحی و ستایشگری اهل بیت (ع) ادامه داد: موارد مذکور جنبه اعتقادی این رشته را تشکیل می دهند اما از موارد فنی مداحی می توان به مطالعه کتاب های پرمحتوا، توانایی در غزل و قصیده خوانی، مرثیه خوانی، دعاخوانی، آشنایی با دستگاه های آواز ایرانی و خلاقیت و نوآوری اشاره کرد.

وی در ادامه ضمن ضروری خواندن ارتباط مداحان با قرآن و اهل بیت (ع) اذعان داشت: اگر مداحی با این دو موضوع مهم انس گرفت، تمامی علوم و فنون روز این رشته را فرا می گیرد و از همه مهم تر به سخنان پیامبر گرامی اسلام (ص) عمل کرده است.

منصوری در ارتباط با اهمیت غدیر خم و ضرورت ولایت پذیری بیان داشت: جامعه ای که از ولی فقیه اطاعت پذیری نداشته باشد به آسیب های جبران ناپذیری دچار می شود و طبق روایات اسلامی «اسلام بر پنج پایه استوار است و مهم ترین آن ولایت می باشد.»

این ستایشگر اهل بیت (ع) در تشریح ولایت پذیری تأکید کرد: ولایت مرکز و ثقل دین است. موضوع ابلاغ پیام الهی به مردم در غدیر خم چنان اهمیتی دارد که خداوند می فرماید «اگر علی (ع) را به عنوان جانشین خود معرفی نکنی، در اصل رسالت خود را انجام نداده ای.»

وی با اشاره به رواج سبک های غنایی و استفاده از الفاظ نامناسب در برخی هیات های مذهبی یادآور شد: بسیاری از خوانندگان قبل از انقلاب در انتخاب سبک و آهنگ از مداحان الگو می گرفتند اما امروزه برعکس شده است و مداحان از خوانندگان الگو می گیرند.

مهدی منصوری با تأکید بر اینکه ذاکران باید شأن اهل بیت (ع) را رعایت کنند، افزود: خداوند باری تعالی نیز چندین بار ایشان را مورد تکریم قرار داده و در شأن آنان آیات زیادی را نازل کرده است. مداحان هم باید با خلاقیت و ابتکار و استفاده از اشعار شایسته و درخور اهل بیت (ع) موجب زینت ایشان شوند.

پیشکسوت مداحی اهل بیت (ع) در پاسخ به این سوال که چگونه می توان آسیب هایی که برای قشر مداحان تهدید محسوب می شوند را کاهش داد، گفت: اگر همه و به ویژه کسانی که می خواهند به این عرصه قدم بگذارند با مشورت استادی با تقوا، هنرمند و با اخلاص فعالیت کنند، از این آسیب ها در امان می مانند.

وی در ادامه ضمن حیاتی خواندن نقش واعظ و سخنران در هیات های مذهبی عنوان کرد: بزرگترین وظیفه سخنرانان این است که دشمنان و موانع را به جوانان معرفی و آنان را برای ایمن ماندن از این موانع راهنمایی کنند و این مقوله منوط به روان شناس و جامعه شناس بودن واعظ می باشد.

منصوری در پایان ضمن توصیه به مداحان خاطرنشان کرد: ستایشگران با رعایت اعتدال، طرفداری از حق و دوری از حواشی قادر به جذب مخاطبان زیادی هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات