گزارش رقابت‌پذیری مجمع جهانی اقتصاد

رتبه 137 تورم و بهبود 12 پله‌ای رتبه شفافیت در سیاست‌گذاری

مجمع جهانی اقتصاد در جدیدترین گزارش «شاخص رقابت‌پذیری جهانی» خود اعلام کرد که ایران با تورم 15.5 درصد جایگاه 137 را در میان 144 کشور جهان دارد.
کد خبر: ۸۵۷۵۸۷۲
|
۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، مجمع جهانی اقتصاد هر سال گزارشی موسوم به «شاخص رقابت‌پذیری جهانی» منتشر می‌کند و در آن فاکتورهایی در 12 گروه برای تعیین شاخص رقابت‌پذیری مورد بررسی قرار می‌دهد.

این گروه‌ها به این ترتیب هستند، «ارکان رقابت پذیری» اعم از «نهادها»، «زیرساخت‌ها»، «محیط اقتصاد کلان»، «بهداشت و آموزش ابتدایی»، «آموزش عالی و حرفه‌ای»، «کارآیی بازار کالا»، «کارآیی بازار نیروی کار»، «پیشرفته بودن بازار مالی»، «آمادگی تکنولوژیک»، «اندازه بازار»، «پیشرفته بودن بنگاه‌های تجاری» و «نوآوری».

این نهاد بین‌المللی معمولا در گزارش هر سال خود آمارهای تا پایان سال گذشته را ارائه می‌دهد. برخی از این فاکتورها در مورد ایران به این شرح است.

* تورم

مجمع جهانی اقتصاد، با برآورد نرخ تورم ایران تا پایان سال 2014 برابر با 15.5 درصد، رتبه کشور در این شاخص را در میان 144 کشور 137 عنوان کرده است. نرخ تورم ایران تا پایان سال 2013، برابر با 35.2 درصد برآورد شده بود.

* بدهی‌های دولت

همچنین ایران از نظر میزان بدهی‌های دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی در پایان سال 2014 با 3 پله نزول نسبت به پارسال در جایگاه 9 این فهرست قرار گرفته است. میزان بدهی ایران 12.2 تولیدناخالص داخلی برآورد شده است که این رقم تا پایان سال 2013 برابر با 10.6 درصد و رتبه کشور 6 اعلام شده بود.

* شفافیت در سیاست‌گذاری

یکی دیگر از فاکتورهای گروه «نهادها»، میزان شفافیت در سیاست‌گذاری است که ایران با امتیاز 3.4 در رتبه 115 در میان 144 کشور جهان قرار گرفته است و بهبود 12 پله‌ای را شاهد بوده است.

ایران در گزارش سال گذشته از این لحاظ امتیاز 3.2 و رتبه 127 را کسب کرده بود و با صعود 5 پله‌ای مواجه شده بود.

این گزارش به کشورها امتیازی میان یک تا 7 می‌دهد و این شاخص با پاسخ دادن به این پرسش که «در کشور شما برای یک تاجر دریافت اطلاعات مربوط به تغییر سیاست‌ها و قوانین دولت که بر فعالیت‌های تجاری تاثیر دارد، تا چه اندازه مشکل است» مورد بررسی قرار داده می‌شود.

بر این اساس، هر چه این امتیاز به یک نزدیک‌تر باشد، دستیابی به این اطلاعات مشکل‌تر خواهد بود و دولت مد نظر از شفافیت کمتری در سیاست‌گذاری برخوردار است.

* پس‌اندازهای ملی

نسبت پس‌اندازهای ملی به تولید ناخالص داخلی در ایران در سال 2014 برابر با 35.3 درصد اعلام شده است که بدین ترتیب ایران در رتبه 11 جهان از این نظر عنوان شده است.

ایران تا پایان سال 2013 با نسبت 46 درصد پس‌اندازهای ملی به تولید ناخالص داخلی در رتبه 6 جهان از این لحاظ قرار داشت.

آنچه به عنوان پس‌اندازهای ملی کشورها در این جا مورد محاسبه قرار گرفته است مجموع پس‌اندازهای دو بخش عمومی و خصوصی است و سرمایه گذاری‌های ناخالص داخلی به همراه تراز حساب‌های جاری را در بر می گیرد.

ارسال نظرات