زنان دفاع مقدس، الگویشان زینب(س) و پیامشان ندای حسین(ع) بود

زنان دفاع مقدس، آئینه تمام‌نمای ایثار، فداکاری و اسطوره‌های شهادت و شهامت بودند، فرار از دشمن برایشان مفهومی نداشت چراکه الگویشان زینب کبری(س) بود و پیامشان پیام حسین(ع).
کد خبر: ۸۵۷۴۵۰۳
|
۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
زنان از دیرباز، در امور نظامی و دفاعی کشور ایفای نقش می‌کردند، در ادبیات حماسی رد پای زنان حماسه‌ساز به‌خوبی دیده می‌شود، چنانکه فردوسی در شاهنامه از زنی دلاور به نام «گردآفرید» نام می‌برد که در مرز ایران، برای جلوگیری از ورود سهراب، به  نبرد می‌پردازد یا در داراب نامه طرسوسی، «پوراندخت» نام زنـی رزمجوست که تن به مبارزه می‌سپارد.

شیرزنان دفاع مقدس؛ آئینه تمام‌نمای ایثار

این مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن محدود به ادبیات و گذشته نمی‌شود در جنگی که نه چندان دور به ایران اسلامی تحمیل شد این زنان فداکار بودند که علی‌رغم مخالفت‌های فراوان و برخی نگاه‌ها ناخوشایند عرف حضور گسترده خود را در قسمت‌های مختلف جبهه اعلام کردند، شاید خط مقدم‌ها توان حضورشان را نداشت و این شیر زنان در پشت جبهه بعد از خدا حامی اصلی رزمندگان اسلام بودند.

در نخستین روزهای جنگ، زنان ایرانی، کاشانه خود را رها و به صورت داوطلبانه به صحنه‌های نبرد رفتند، آنها آئینه تمام نمای ایثار، فداکاری و اسطوره‌های شهادت و شهامت بودند، فرار از دشمن برایشان مفهومی نداشت، الگویشان زینب کبری(س) بود و پیامشان پیام حسین(ع).

زنان سلحشور ایرانی خاطره مجاهدات و فداکاری‌ زنان مجاهد صدر اسلام را زنده کردند، روزی به تهیه  لباس، آذوقه وحضور فعال در مساجد جامع شهرها پرداختند، زمانی به بافتن لباس گرم برای مجاهدین فی سبیل‌الله مشغول شدند و نیز در هنگام عملیات‌ها بیمارستان‌های صحرایی برپا نموده و به تیمار راست قامتان شکسته بال پرداختند.

زنان؛ مشوق اصلی اعزام رزمندگان به جبهه

زنان در جامعه که عامل اصلی استحکام خانواده به شمار می‌آیند، در هشت سال دفاع مقدس، مشوقان اصلی مردان در اعزام به جبهه بودند، خودشان تمام مسئولیت خانواده، تأمین مایحتاج و حفظ امنیت و تربیت فرزندان را در گیرودار حوادث جنگ بر عهده داشتند، وحشت و اضطراب ناشی از حملات هوایی و موشکباران دشمن، نگرانی از حال همسران در جبهه، جو ناامن سال‌های ترور، کمبود کالاهای اساسی از جمله مشکلاتی بود که زنان با آن روبرو بودند.

شیرزنان ایرانی در کنار مداوای جراحت‌ها به تقویت روحیه رزمندگان می‌پرداختند، حضورشان در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های  شهرهای جنگی، عامل مهمی در تقویت خط مقدم بود، نقش آنها در کاهش تلفات جنگ غیر قابل انکار است چراکه مسئولیت عمده پرستاری و رسیدگی به وضعیت مجروحان به عهده این شیرزنان دفاع مقدس بود.

دختران جوان بدون واهمه از بمباران دشمن

دختران جوانی که به دور از واهمه مرگ  و اسارت، زیر بمباران و انفجار توپ و خمپاره به امداد مشغول بودند، زنان خرمشهر از جمله زنانی بودند که در منطقه عملیاتی باقی ماندند و به اموری همچون حفاظت از انبار مهمات و رساندن آن به رزمندگان اسلام، کندن سنگر، تهیه و طبخ غذا برای رزمندگان مشغول شدند و در این راه هیچ کس جلودار آنها نبود حتی خانواده، «مینا کمایی» در کتاب «دختران باغ OPD» خاطره‌ای از سیلی محکم برادرش نقل می‌کند که قصد داشت به اجبار او را از شهر جنگی خارج نماید.

دفاع مقدس؛ صحنه ایثار و مردانگی زنان ایران

دفاع مقدس، نمونه‌های بی‌شمار و در عین حال کم نظیری از پشتیبانی‌های معنوی زنان ایرانی را به ثبت رسانده است، امام خمینی(ره) در تجلیل از زنان و نقش مؤثر آنان در دفاع مقدس فرمودند: «من از شجاعت‌های زنان ایران … احساس غرور می‌کنم. شما زنان دلیر در این پیروزی، پیش قدم بوده و هستید، شما مردان را تشجیع کردید، ما همگی مدیون شجاعت‌های شما، زنان شیردل هستیم».

خاطره بدرقه‌های باشکوه رزمندگان در میان بوی خوش عطر و گلاب و اسپند که در نوع خود مانوری اجتماعی و ملی است، از خاطرات ماندگار و فراموش نشدنی هشت سال دفاع مقدس است که هیچ‌گاه از خاطر زنان و مردان این کشور بیرون نمی‌رود، آن‌ها اصلی‌ترین سرمایه‌های زندگی خود یعنی جان، مال، همسر، فرزند، برادر و پدر را هدیه اسلام کردند، باشد که این قطره، روشنایی دریا را در خاطرمان همیشه زنده نگاه‌دارد.

منبع: ایکنا

ارسال نظرات