رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی هشدار داد

تشدید بیماری هلندی در کشور با سرازیر شدن سرمایه‌های عربی

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گفت: اقتصاد ما به شدت گرفتار بیماری هلندی است و سرمایه‌های خارجی بویژه از سمت اعراب دارد به سمت ما سرازیر می‌شود که این امر هشدار جدی برای تشدید این بیماری است.
کد خبر: ۸۵۷۱۹۳۴
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا رضوی در نشست درس‌هایی برای شرایط پساتحریم با اعلام این خبر اظهار کرد: شرکت‌هایی مانند بوش یا سامسونگ سال‌ها تحقیقات کرده‌اند تا به جایگاه فعلی در جهان رسیده‌اند. بنابراین شرکت‌های ایرانی ما نیز مانند ایران‌خودرو و پگاه باید در این زمینه  فعالیت‌های بیشتری انجام دهند.

وی در خصوص خصوصی‌سازی‌ها در کشور گفت: متاسفانه خصوصی‌سازی‌های موجود در کشور بدون مشارکت بخش خصوصی اتفاق افتاده است و به هدف خود یعنی افزایش بهره‌وری دست نیافته است. این شرکت‌ها در حال حاضر با تقسیم سود و سهام تمام منابع خود را خارج می‌کنند. 

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی ادامه داد: بین دستگاه‌های اجرایی پراکندگی شدید وجود دارد و هم‌افزایی لازم برای حل مشکلات این‌چنینی وجود ندارد.

رضوی تصریح کرد: در صورتی که یک شرکت برای سرمایه‌گذاری به ایران می‌آید ممکن است که تکنولوژی‌های تولید خود را به طور کامل به ایران نیاورد به طور مثال زمانی که از شرکت نستله در ایران پرسیدیم چرا از شیر تولیدی ایران استفاده می‌کنند، گفت: شیر ایران دارای بار میکروبی بالایی است که امکان استفاده از آن در محصول ما وجود دارد. 

وی با بیان اینکه نستله در کشورهایی مثل پاکستان اقدام به استفاده از شیر خام تولیدی محلی می‌کند، اضافه کرد: مسئولان این شرکت در پاسخ به این امر اعلام کردند که زیرساخت‌های لازم برای دریافت مجوزهای همکاری در این کشورها موجود است اما در ایران موانع زیادی پیش روی دریافت مجوزها وجود دارد. 

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی تاکید کرد: شرکتی مانند نستله تمام محصولات خود را در ایران تولید نمی‌کند تنها  به سرلاک بسنده کرده است و محصولات دیگر را در سایر کشورها مانند امارات تولید کرده و از طریق ردوبدل کردن محصولات خود بین کشورها تجارت می‌کند. 

رضوی یادآور شد: ما نمی‌توانیم اینگونه شرکت‌ها را وادار به تولید همه محصولات و سرمایه‌گذاری کنیم اما نیازمند آگاهی از روند فعالیت‌های آنها هستیم. 

وی درباره ورود سرمایه‌های خارجی به کشور گفت: ورود سرمایه گذاران خارجی به همه بخش‌ها و فعالیت‌ها نتیجه یکسانی ندارد و در صورتی که این سرمایه‌گذاران ورود کرده اما عملکرد موفقی نداشته باشند عکس‌العمل شدیدی در جامعه به وجود می‌آید. 

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی اظهار داشت: در صورتی که اجازه سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران خارجی در بورس داده شود تبعات خاص خود را دارند. سرمایه‌های خارجی که در بورس‌ها فعالیت می‌کنند از گریزپاترین سرمایه‌ها هستند و در صورتی که تقی به توقی بخورد سرمایه خود را خارج می‌کنند. 

این مقام مسئول تاکید کرد: این اتفاق در برخی از کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین افتاده و عواقب نامناسبی را برای کشورها ایجاد کرده است. 

رضوی تاکید کرد: در حالی که اقتصاد ما به شدت درگیر بیماری هلندی است، سرمایه‌های خارجی بویژه از سمت اعراب دارد به سمت ما سرازیر می‌شود که این امر هشدار جدی برای تشدید بیماری مذکور است. 

* با جداسازی فاینانس از وزارت اقتصاد موافقت نشد

وی در خصوص جذب فاینانس بین‌المللی گفت: برای بهبود عملکرد در جذب سرمایه‌های خارجی به وزارت اقتصاد پیشنهاد شد که بخش جذب سرمایه‌گذاری فاینانس از وزارت اقتصاد به ریاست‌جمهوری برود زیرا این مهم فرابخشی است اما آقای طیب‌نیا با این امر موافقت نکرد و چنان پنداشت که هدف ما تضعیف وزارت اقتصاد است. 

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در خصوص جذب سرمایه‌های خارجی گفت: در بند 10 اقتصاد مقاومتی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی صادرات‌گرا و آنهایی که به انتقال تکنولوژی و اقتصاد کشور کمک می‌کنند تاکید شده است. 

رضوی اضافه کرد: اقتصاد درون‌زای برون‌گرا ابعادی است که می‌توانیم در بهره‌گیری در سرمایه‌گذاری‌های خارجی استفاده کنیم. 

وی تاکید کرد: بانکداری ما نیازمند تحولی اساسی است زیرا بسیار عقب‌مانده بوده و نیازهای ما را در نظام بانکداری تامین نمی‌کند. برای اینکه بتوانیم با بانک‌های خارجی ارتباط داشته باشیم و قابلیت‌های همکاری جریانات سنگین تجاری را پشتیبانی کنیم، این سیستم بانکی توانایی لازم را نداشته و موانعی پیش روی سرمایه‌گذاران خارجی جذب فاینانس قرار می‌دهد.

ارسال نظرات