معاون وزیر جهادکشاورزی در جمع خبرنگاران

ضریب خوداتکایی در تولید گندم به 85 درصد رسید/ خوداتکایی کامل تا 4 سال آینده

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در 4 سال آینده به خوداتکایی در تولید گندم می‌رسیم، گفت: ضریب خوداتکایی در تولید گندم به بیش از 85 درصد رسیده است.
کد خبر: ۸۵۶۶۲۹۶
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، عباس کشاورز امروز در سومین گردهمایی سراسری مدیران وزارت جهاد کشاورزی در آستانه سال زراعی جدید در جمع خبرنگاران گفت:‌ ضریب اتکایی تولید گندم در کشور بیش از 85 درصد رسیده است.

وی در مورد قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید اظهار داشت:‌ قیمت خرید تضمینی پیشنهادی وزارت جهاد مرداد ماه اعلام شده و قطعاً قبل از شهریور ماه این قیمت توسط دولت اعلام می‌شود. از آنجا  که هنوز به تصویب دولت نرسیده، نرخ آن را نمی‌توانم اعلام کنم.

کشاورز در مورد تولید و واردات گندم اظهار داشت: 8 میلیون تن گندم به نرخ تضمینی خریداری شده از کشاورزان برای تأمین نان کشور کافی است و واردات 2.5 میلیون تنی گندم را که برخی رسانه‌های خارجی از آن خبر داده‌اند، را تکذیب می‌کنم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمان جشن خودکفایی گندم را برگزار می‌کنیم، گفت: بهتر است در مورد محصولات کشاورزی به خوداتکایی اشاره کنیم، چرا که خودکفایی فارغ از چارچوب اختیارات بخش کشاورزی است.

کشاورز بیان داشت: درست است که تولید گندم افزایش یابد، اما من معتقدم جامعه‌ای که به 90 درصد خوداتکایی برسد، آن جامعه خود بسنده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که کمتر از 4 سال آینده به خوداتکایی در تولید گندم برسیم.

وی افزود: در مورد شکر امکان خوداتکایی وجود ندارد و در مورد تولید برنج امکان دارد.

وی تصریح کرد: همچنین رسیدن به خوداتکایی در مورد دانه‌های روغنی 100 درصد امکان پذیر نیست، ولی در مورد تولید گندم، جو و پنبه به میزان زیادی می‌توان خوداتکایی را افزایش داد.

ارسال نظرات