علی اشرف خانلری
به منظور آمادگی برای برگزاری هرچه بهتر سوگواری شهدای کربلا؛
خبرگزاری بسیج: همایش ستایشگران اهل بیت(ع) سازمان بسیج مداحان استان تهران به منظور بررسی نقاط ضعف و قوت، بررسی و آسیب شناسی مداحی و یاد آوری مطالب لازم بویژه به مداحان جوان در حسینیه حضرت سیدالشهدا(ع) شهرستان ری برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۶۵۳۰۲
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ حاج محمد حاج ابوالقاسمی مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه سیدالشهدا(ع) استان تهران با اشاره به نزدیک شدن به ماه محرم، گفت: به منظور آمادگی مداحان جهت انجام رسالت ذاکری اهل بیت (ع) اقدام به برگزاری این همایش کرده ایم.

وی با اشاره به دغدغه های فرهنگی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر ضرورت توجه به نیازهای فرهنگی جامعه و به روز رسانی مداحی، بر دوری از بدعت ها و استکبار ستیزی در مداحی ها تاکید کرد و گفت: در مدت چهار سال از تشکیل سازمان بسیج مداحان استان تهران فعالیت های خوبی در راستای ساماندهی و ارتقای سطح نوحه ها و مداحی ها صورت گرفته است.

وی با اشاره به برگزاری  دو نشست در طول سال از سوی سازمان بسیج مداحان در سطح استان خاطر نشان کرد: در این همایش ها تذکرات لازم در ارتباط با ارتقای سطح نوحه ها و پرهیز از آنچه که موجب وهن و خرافه و تضعیف جایگاه و شان ائمه اطهار(ع) می شود، به مداحان داده می شود.

 حاج ابوالقاسمی مداحان را صدا وسیمای اهل بیت خواند و تصریح کرد: مداحان در طول 1400 سال با ترسیم روضه تجسمی، نهضت سیدالشهدا(ع) و قیام کربلا را احیا کردند و گرایش مردم به مجالس اهل بیت سال به سال بیشتر می شود.

این مداح پیشکسوت خاطر نشان کرد: بعد از انقلاب مسئولیت جامعه مداحان نسبت به قبل بیشتر و سخت تر شده است و برای استفاده مناسب و خوب از مداحی به عنوان یک وسیله و تریبون قوی لازم شد مداحان یک سازمان داشته باشند تا بهتر و بیشتر از این هنر ارزشمند استفاده شود.

 وی افزود: سال گذشته مقام معظم رهبری در دیدار وعاظ و مداحان فرمودند: گاهی اوقات دو خط شعر شما مداحان به اندازه سال ها منبر و سخنرانی کار انجام می دهد و باید این جایگاه بهتر شود و در این راستا بیشتر کار کنید.

حاج ابوالقاسمی با بیان این که در هر یک از نواحی سپاه شهرستان های استان تهران یک کانون بسیج مداحان فعالیت می کند، خاطر نشان کرد: از ابتدای تشکیل سازمان بسیج مداحان تا کنون 4000 نفر در شهرستان ری، شهریار، بهارستان، قرچک، ورامین، پاکدشت، بومهن و اسلامشهر جذب این سازمان شده اند که از این تعداد 2600 نفر عادی، 1200 نفر فعال و 200 نفر کادر هستند که جذب کل برادران بسیجی مداح 2500 نفر و کل بسیجیان خواهر 1500 نفر است.

ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت افزود: کلاس های آموزشی برای مداحان برگزار می شود و در همایش هایی که در طول سال برگزار می کنیم، مسائل لازم را برای آنان بازگو می کنیم.

وی با تاکید بر لزوم تفکر بسیجی در میان مداحان، گفت: مداح اگر تفکر بسیجی نداشته باشد ممکن است گرایش هایی پیدا کند و رسالت خود را در قبال اهل بیت آنطور که لازم است انجام ندهد. اما تفکر بسیجی با تفکر علوی همراه است.

شاعران و مداحان زیادی در طول تاریخ داشته ایم اما از میان آنها فقط نام چند نفر باقی مانده است. وی در بخشی دیگر از سخنان خود به بیانات امام راحل بعد از اینکه 15 خرداد سال 42 از حصر آزاد شدند اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) در دیدار مداحان با ایشان فرمودند از شما می خواهم قیام 15 خرداد را با نوحه و اشعار خود احیا کنید. مداحان باید به گونه ای عمل کنند که خشنودی امام زمان (عج) و نایب ایشان را در پی داشته باشد.

همایش ستایشگران اهل بیت(ع) با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه موقت شهرستان ری، حاج محسن طاهری، مدیر عامل خانه مداحان و استاد و کارشناس اصول و فنون مداحی، حاج ابراهیم صدیق، مسئول کانون مداحان سازمان تبلیغات اسلامی شهرری و جمعی از مادحین، پیرغلامان اهل بیت و پیشکسوتان مداحی برگزار شد.

 

 

ارسال نظرات