واشنگتن پست گزارش داد

موج مهاجران، فرصت یا تهدید اروپا

مقامات صربستان در واکنش به موج مهاجرانی که برای ورود به اروپای غربی وارد این کشور می شوند قصد دارند به صدها نفر از این افراد اجازه دهند تا در روستاهای کم جمعیت این کشور اسکان پیدا کنند.
کد خبر: ۸۵۶۳۱۶۱
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از واشنگتن پست، بحران مهاجران در اروپا که شاید بتوان آن را از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بی سابقه توصیف کرد، موجب برانگیخته شدن هشدارهای متعدد در رسانه ها شده است. معترضان ضد مهاجرت در آلمان به مراکز استقرار پناهجویان حمله کرده اند. دولت مجارستان در واکنش به هجوم آوارگان، موانع و سیم خاردارهای بیشتری در مناطق مرزی خود مستقر کرده و هشدار داده که برای جلوگیری از عبور مهاجران از مرز نیروهای نظامی خود را به مناطق مرزی اعزام خواهد کرد.
اما حداقل یک کشور اروپایی این بحران را به مثابه فرصتی برای رشد اقتصادی می بیند.
در صربستان، یکی از کشورهایی که به مسیر اصلی سفر هزاران مهاجر از خاورمیانه  به اروپا تبدیل شده، مقامات ارشد دولتی پیشنهاد کرده اند که به صدها نفر از این مهاجران اجازه داده شود تا در روستاهای کم جمعیت این کشور اسکان پیدا کنند.
جمعیت صربستان از سال 2002 تاکنون بیش از 5 درصد کاهش یافته که نتیجه کاهش زاد و ولد و مهاجرت نیروی کار جوان به کشورهای ثروتمند تر بوده است. برخی از پیش بینی ها حکایت از آن دارد که جمعیت کشورهای شرق اروپا در دهه های آینده بیش از این نیز کاهش خواهد یافت.
بر خلاف مجارستان، صربستان در داخل اتحادیه اروپا و منطقه شنگن قرار ندارد. حدود 100 هزار مهاجر از ابتدای امسال تاکنون به امید رفتن به کشورهای غربی از صربستان عبور کرده اند.
برانکیکا جانکوویچ، کمیسیونر صربستان در امور حمایت از برابری روز سه شنبه گفت: «ما باید این گزینه را بررسی کنیم که به مهاجران پیشنهاد کنیم در بخش هایی از صربستان که خالی از سکنه هستند بمانند.»
ایده استفاده از ظرفیت مهاجران برای رشد اقتصادی، ایده جدیدی نیست. برای مثال، مهاجرات اتباع کشورهای آمریکای لاتین به آمریکا موجب افزایش جمعیت مناطق کوچک شهری ای شده که در آستانه نابودی قرار داشتند.
اوایل امسال، سیلویا مارچتی، نویسنده ایتالیایی پیشنهاد کرد که کشورش برای احیای حدود 6 هزار شهر خالی از سکنه ایتالیا دست به اقدام مشابهی بزند. مناطق خالی از سکنه دیگری نیز در سایر بخش های اروپای جنوبی و شرقی وجود دارند که نرخ زاد و ولد در آنها به شدت پایین است و رکود اقتصادی در آنها غوغا می کند.
مارچتی می نویسد: «مهاجران می توانند زمین های کشاورزی را برای کشت مجدد احیا کند، مغازه ها و بوتیک های جدید باز کنند یا هتل ها و رستوران هایی دایر کنند که بتواند تاثیری مثبت در صنعت گردشگری داشته باشد.»
ارسال نظرات