خبرگزاری بسیج: معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور در آئین اختتامیه نخستین نمایشگاه دوسالانه عملکرد و ابتکارات آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران گفت: چنین نمایشگاهی از جنس کیفیت است و با توجه به آمارها و مطالبی که در این رویداد علمی فرهنگی ارائه می دهید، اگر با نگاه کیفی به فعالیت ها بنگریم آموزش و پرورش برای ارائه خدمت به بچه ها خودش را مورد ارزیابی قرار می دهد و سعی می کند در چارچوب علمی اقداماتی انجام دهد و ما بازخورد آن را در کف مدرسه می بینیم.
کد خبر: ۸۵۶۲۷۹۸
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸
   

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزری بسیج؛ دکتر مجید قدمی اشاره به محاسن برپایی اینگونه نمایشگاه ها، خاطر نشان کرد: این نمایشگاه هم افزایی ایجاد کرده و تجارب را منتقل می کند و برای رسیدن به نقطه اوج باید به کسانی که جلوتر هستند مراجعه و از اطلاعات و تجربیات آنها استفاده کرده و خودتان را برای خدمت بیشتر قوی کنید.

وی خاطر نشان کرد: سخن از تربیت انسان است، در بحث فلسفه، انسان جهانی ناشناخته است و این جهان ناشناخته به من و شما سپرده می شود، موجودی که برای تربیت به شما می دهند دارای روح و جسم است و هنر تربیت این است که بچه ها را از مراحل پایین به سمت بالا و از نفس عماره به نفس مطمئنه رهنمون کند.

وی افزود: بنای تربیت، تربیت عملی است؛ تربیت اسلامی تربیت مقلد وار نیست بلکه تحقیقی است و باید بحث کنید و انسان در فرایند رشد مراتبی را طی می کند؛ تربیت چنین موجودی توانایی و علم می خواهد این شغل شغلی نیست که به سادگی انسان مسئولیت آن را بپذیرد تربیت یک عمل آگاهانه ای است تا مخاطب در مسیر رشد قرار بگیرد و مقصد کاملا روشن است بنای تربیت عقلانیت است و برای اینکه این انسان را در ابعاد مختلف تربیت کنیم آگاهی و آمادگی در راستای تربیت، رشد و یادگیری لازم است.

قدمی خاطر نشان کرد: نتیجه برپایی این نمایشگاه و برنامه غرفه ها باید در مدرسه دیده شود. وی اذعان کرد: ما درعصری زندگی می کنیم که رسانه حرف اول را می زند، با رشد تکنولوژی تا چند سال آینده چندین هزار شبکه ماهواره ای در گوشی های تلفن همراه قابل دریافت خواهد بود و ما باید مقابل سیل مخرب و ویرانگر تهاجم فرهنگی جوانان را درست تربیت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در لبنان حداقل 13 شبکه مستهجن اسرائیلی بدون گیرنده های ماهواره ای و به راحتی از طریق تلویزیون قابل دریافت و مشاهده است، تصریح کرد: اما این حرکت با برنامه های درست تربیتی و آموزشی اولیای فرهنگی و دینی مهار شده و من در بازدید از این کشور مشاهده کردم که روحانی مسجد با بچه ها فوتبال بازی می کرد و توانسته بود با محبت و تدبیر بچه ها و جوان ها را به سمت مسجد سوق دهد. بنابراین    معلمی باید بر مبنای رفاقت و محبت باشد تا تربیت دینی عمیق و پایدار شکل بگیرد. آموزش و پرورش باید اولیاء را آموزش دهد و مدارس را پژوهش محور کند و معلم نیز باید پژوهشگر باشد. محتوا باید دانش آموز را هدایت کند. در عصر حاضر ما وارد وادی ای شده ایم که سراسر علم است و در این وادی اگر عالم نباشیم خطا خواهیم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: خداوند به ما لطف کرده است که وارد این مسیر شده ایم و پاداش آن انسان سازی است. خداوند برای آحاد بشریت ارزش قایل شده است و فرموده اگر یک انسان را زنده کنید به مانند این است که عالم را زنده کرده اید. آموزش و پرورش هم حسنه دارد، هم ثواب دارد و هم پاک کننده سیئات و گناهان است.

عدالت اجتماعی باید در مورد دانش آموزان استثنایی رعایت شود

رئیس سازمان استثنایی کشور همچنین در نشست با مدیران و مربیان مدارس استثنایی، اظهار داشت: تفاوت های فردی از واقعیت های خلقت است، حتی همشکمان یکسان هم با یکدیگر تفاوت دارند، نهادهایی مثل آموزش و پرورش باید مراقب باشند چون برخی مخاطبان آنها شرایطی خاص دارند و نباید مورد غفلت قرار بگیرند.

قدمی با اشاره به اینکه 50 هزار دانش آموز معادل 13 درصد دانش آموزان کشور دیر آموز و یک انحراف معیار پایین تر از افراد عادی هستند، گام های یادگیری آنها کوتاه است و این رقم اگر دو درصد بیشتر شود به 100 هزار نفر می رسد. وی تاکید کرد: شعار جمهوری اسلامی عدالت است و در نگاه اسلامی خدمات باید طوری طراحی شود که همه آحاد ملت از امکانات و خدمات استفاده کنند؛ در این شرایط دیگر کمیت ملاک نیست؛ خداوند می فرماید:  اگر یک نفر را زنده کنید مانند این است که بشریت را زنده کرده اید، این به این معنا نیست که مردگان را از قبر بیرون بیاوریم و زنده کنیم، بلکه منظور هدایت، آگاهی بخشی و آموزش طریق درست به انسان مطمح نظر است. وی اضافه کرد: رویکرد ما آموزش فراگیر است و این افراد را در مدارس عادی ثبت نام می کنیم آموزش و پرورش یعنی زندگی و آماده کردن فرد برای زندگی. باید سرویس های بهداشتی مدارس طوری طراحی شود که بچه ها به راحتی بتوانند تردد کنند و حقوق آنها باید رعایت شود. 

وی با اشاره به اینکه ما در تاریخ سه دوره طرح برای بچه های معلول داریم، افزود: در یک دوره برای این افراد نه تنها حقی قائل نبودند بلکه زندگی آنها دارای مخاطره بود؛ بعد از قرون وسطی نیز ابزار ها و علم رشد کرد و گفتند بچه ها را شناسایی کنید و به آنها خدمات بدهید اما اولویت با افراد سالم است و پذیرش مشروط را مطرح کردند.اما امروز نگاه به انسان بر این مبنا است که چرا به تفاوت ها تاکید می کنید، باید بر شباهت ها تاکید کنید و همانگونه که در اسلام به آن توصیه شده است، معلولیت مشکل فرد نیست بلکه مشکل جامعه است و باید محیط را مناسب سازی کنیم و این مشکل ما است و باید برای حل مشکلات معلولان هزینه کنیم. وی مدعی شد که در آموزش استثنایی رویکرد ما تفاوت کرده است و در طول مسئولیت خود گام های مثبت زیادی برای دانش آموزان استثنایی برداشته است، از جمله مشکل کتاب این دانش آموزان حل شده، برای دانش آموزان کم بینا تبلت خریداری کرده ایم و خطوط کتاب های آنان نیز درشت شده است همچنین بحث ایاب و ذهاب آنها نیز مرتفع شده است.

  قدمی گفت: در ارتباط با جراحی های ضروری اعتباراتی جذب کرده ایم و از اول مهر ماه هم عمل کاشت حلزون برای کودکان زیر 6 سال انجام می شود و به سرعت این مشکل را از گردونه آموزش و پرورش خارج کنیم. اگر برای کودکان ناشنوایی که به مدارس استثنایی ما اضافه می شود هزینه کنیم دیگر نیازی به ساخت مدرسه استثنایی و تربیت معلم برای این دانش آموزان نیست.

تاکید کمرئی بر توجه مدیران به مدارس استثنایی

علی رضا کمرئی مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران نیز در این نشست اظهار داشت: جمع فعالان، مدیران و مربیان مدارس استثنایی بهترین نیروهای آموزش و پرورش است که دغدغه پیگیری و حل مشکلات دانش آموزان خاص را دارند و وقتی در جلسات آنها شرکت می کنم متوجه می شوم که توجه به مسائل آنها مورد غفلت قرار گرفته و این جمع دغدغه خدمت به دانش آموزان ویژه را دارند، این بهترین فرصت برای خدمت به مستحق ترین دانش آموزان است و من این انگیزه بالا و احساس مسئولیت مدیران مدارس استثنایی و مراکز اختلالات یادگیری را تبریک می گویم.

 وی خطاب به مدیران مناطق اظهار داشت: مدارس استثنایی در مقایسه با مدارس عادی آنقدر وسیع و گسترده نیست که فرصت سرکشی و توجه به مسائل آنها را نداشته باشید، بنابر این سعی کنید این مراکز را در کانون توجه خود قرار دهید.      

ارسال نظرات