خبرهای داغ:
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت تاکستان:

افزایش ضریب هوشی و توان جسمی و روحی در سایه مصرف مواد ریز مغذی

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت تاکستان گفت:افزایش مصرف ریز مغذی در غذای مردم جامعه، می شود توان جسمی و ضریب هوشی نسل آینده را بالا برد که این موضوع در کاهش بار اقتصادی خانواده و جامعه نیز نقش اساسی دارد.
کد خبر: ۸۵۵۲۸۲۳
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از تاکستان: معاون بهداشتی شبکه بهداشت – درمان شهرستان تاکستان در نشست هماهنگی ادارات برای کاهش سوء تغذیه در کودکان، گفت: رشد مغزی انسان در دوران کودکی از سن سه تا هشت سالگی شکل می گیرد و اگر در این سنین، کودک، تغذیه مناسب داشته باشد، در آینده فردی سالم از لحاظ جسمی و روانی خواهد بود.

مهندس عسگر شریف زاده تصریح کرد: که کمبود ریز مغذی ها در بروز بیماری ها و عفونت ها نقش دارد و از لحاظ تغذیه ای، غذایی خوب است که دارای ریز مغذی باشد. به گفته رییس مرکز بهداشت شهرستان تاکستان با افزایش مصرف ریز مغذی در غذای مردم جامعه، می شود توان جسمی و ضریب هوشی نسل آینده را بالا برد که این موضوع در کاهش بار اقتصادی خانواده و جامعه نیز نقش اساسی دارد.

کمبود مصرف ریز مغذی ها در جامعه، متأثر از عوامل متعدد

کارشناس مسؤول واحد تغذیه مرکز بهداشت تاکستان در مورد لزوم کاهش سوء تغذیه کودکان زیر شش سال اظهار کرد: کمبود ریز مغذی ها (ویتامین و املاح) سبب اختلال رشد جسمی و تکامل مغزی، کاهش بهره هوشی و قدرت یادگیری شده و با افزایش موارد ابتلا به بیماری ها و کاهش توانمندی های ذهنی و جسمی افراد، توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورهارا به خطر خواهد انداخت.

زهرا زینلی، علت کمبود مصرف ریز مغذی ها در جامعه را سوء تغذیه، فقر، ناآگاهی تغذیه ای، ابتلا به بیماری و عدم دسترسی به مواد غذایی با ارزش غذایی بالا عنوان کرد.

این کارشناس با گفتن اینکه سوء تغذیه در کودکان زیر شش سال و کمبود ریز مغذی ها درجامعه به عنوان یک مشکل عمده مطرح است و هزینه‌هایی را به طور مستقیم و غیر مستقیم به جامعه تحمیل می‌کند؛ بیان کرد:هزینه‌های مستقیم، شامل:درمان عفونت‌ها و بیماری هایی است که به دلیل کاهش مقاومت بدن در اثر سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها ایجاد می‌شود.وی هزینه‌های غیر مستقیم را شامل:کاهش بهره‌ هوشی و توانمندی جسمی دانست که موجب اختلال در  یادگیری و اُفت تحصیلی و  تغییرات رفتاری در کودکان می شود و البته تصریح کرد این مسئله سبب کاهش جمعیت خلاق و تولید کننده در کشور می شود.

کارشناس مسؤول واحد تغذیه مرکز بهداشت تاکستان ضمن اشاره به اینکه از زمان اجرای برنامه های وزارت بهداشت، شیوع کم وزنی و کوتاه قدی در کودکان زیر پنج سال کاهش یافته است؛ گفت: سوء تغذیه کودکان در جامعه از طریق آموزش مردم، بویژه کارکنان دستگاه‌های اجرایی مرتبط در زمینه تغذیه صحیح، افزایش دسترسی فیزیکی و اقتصادی مردم به غذا، بهسازی محیط و سالم‌سازی آب آشامیدنی، افزایش پوشش مراقبت‌های بهداشتی اولیه، باسواد کردن زنان و دادن سرانه جیره غذایی به خانوارهای نیازمند، قابل درمان است.

 

 

7001/پ30/ب                           

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار