صداقت، وفاداری، احترام متقابل و فداکاری؛ اصول زندگی مشترک

استاد حوزه و دانشگاه در همایش روشنگری بصیرتی خانواده ها در حسینیه مسجد جامع شهر بن؛ صداقت، وفاداری، احترام متقابل و فداکاری را اصول زندگی مشترک اسلامی عنوان کرد.
کد خبر: ۸۵۵۱۴۴۹
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ همایش روشنگری بصیرتی با هدف تقویت بنیان خانواده به همت معاونت فرهنگی سپاه ناحیه بن در حسینیه مسجد جامع شهر بن با حضور خیل کثیر بانوان و برادران بسیجی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دهنوی، در این نشست زندگانی حضرت علی و فاطمه زهرا علیهم السلام را نمونه و الگوی زندگی سالم عنوان کرد.

وی اظهار داشت: اولین ویژگی اخلاقی این دو بزرگوار در زندگی مشترک صداقت است،که البته صداقت به این معنا نیست که زن مرد همه ریزه کاری ها و برخوردهای زندگی را باید به یکدیگر بگویند بلکه صداقت به معنای دوری از خیانت و دغل بازی در برخورد با همسر می باشد.

کارشناس مسائل خانواده افزود: دومین ویژگی اخلاقی آن دو معصوم در زندگی وفاداری به یکدیگر بود به گونه ای که امام علی(علیه السلام) به حضرت زهرا می فرماید یا زهرا از ابتدای زندگی تو را دروغگو و خیانتکار نیافتم.

دهنوی با اشاره به حس تملکی که خداوند در وجود زنان قرار داده، مردان جامعه را به توجه به این حس و دوری از رفتارهایی همچون شوخی با تامحرم، گرم گرفتن با نامحرم و نگاه به نا محرم توصیه کرد.

وی سومین ویژگی زندگی مشترک را که در روابط امیرالمومنین(علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) رعایت می شد فداکاری عنوان کرده و با اشاره به اینکه حضرت علی(علیه السلام) گاهی با اینکه خود تا موقع افطار روزه بود و یک دانه خرما در اختیار داشت؛ ولی با نهایت فداکاری این دانه خرما را برای حضرت زهرا می برد تا آن حضرت با آن افطار کند.

کارشناس مسائل خانواده چهارمین ارزش اخلاقی جهت تحکیم روابط خانواده را احترام به یکدیگر بیان نموده و اظهار داشت: زوجین باید در خطاب قرار دادن یکدیگر با احترام برخورد کنند همانگونه که امیرالمومنین(علیه السلام) و ام ابیها(سلام الله علیها) همیشه یکدیگر را با کنیه صدا می کردند زیرا در رسم عرب صدا کردن یکدیگر با کنیه و عدم خطاب با اسم کوچک نوعی احترام به یکدیگر می باشد.

وی در پایان زنان و مردان را به مطالعه کتابهای موجود در زمینه شناخت زن و مرد و تفاوتهای این دو در خلقت توصیه کرد.

ارسال نظرات