شهید دکتر مصطفی چمران یکی از چهره های شاخص و تأثیرگذار در روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود و نقش عمده ای در مقابله با جریانات نفاق در مرزهای غربی و شمال غرب کشور و دوران دفاع مقدس داشت.
کد خبر: ۸۵۲۷۸۷۲
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵

به گزارش خبرگزاري بسيج، دکتر مصطفی چمران یکی از چهره های شاخص و تأثیرگذار در روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود و نقش عمده ای در مقابله با جریانات نفاق در مرزهای غربی و شمال غرب کشور داشت و در دوران طلایی دفاع مقدس نقش بی بدیلی در پیروزی های نظام داشت.

دکتر چمران خدمات فراوانی نه تنها در داخل کشور بلکه در سایر بلاد اسلامی نظیر لبنان، فلسطین، سوریه و مصر داشتند به گونه ای که در این بلاد نام و یاد دکتر چمران برای ملت های آنان نامی کاملأ آشنا و قابل احترام است.

دانه هایی که دکتر چمران برای مقاومت اسلامی کاشت، امروز محصول آن به درخت تنومند حزب الله تبدیل گشته است.

دکتر چمران در لبنان همزمان با روشنگری مذهبی و تقویت باورهای اسلامی و مکتبی رزمندگان آن دیار،‌‌ورزیده ترین، زبده ترین و شجاع ترین مبارزان را تربیت نمود که فرزندان و شاگردان آنها امروز نیز در لبنان بر اساس همین باورها و روحیه شهادت طلبی حماسه ها می آفرینند.

نام چمران برای کسانی که او را ندیده اند تصویر مبهمی است از کسی که درس و دانشگاه را رها کرد و اسلحه به دست گرفت و جنگید.

او سال ها در لبنان با بچه های مدرسه جبل عامل زندگی کرد و زیستن را آموخت، جنگید و جنگیدن را یاد گرفت و عاشق شد و عشق ورزیدن را هم تجربه کرد.

چمران مثل هیچکس نبود و مثل هیچکس هم زندگی نکرد زندگی او پر بود از بلندی هایی که روی آن می ایستاد و سخنرانی می کرد و گودال هایی که در آن سنگر می گرفت و کمین می کرد تا سرانجام روز رفتن فرا رسید و عشق آمد و چمران را با خود به آسمان ها برد.

مردی که برای خدا آمد و برای خدا زندگی کرد و برای خدا نیز رفت.

شهید چمران علاوه بر روحیه بالای رزم و حماسه، از درجات علمی رفیعی برخوردار بود و نمونه یک استاد کامل بود.

او در مهمترین دانشگاه آمریکا (بروکلی)دکترای خود را در رشته الکترونیک و فیزیک پلاسما با نمرات بالا و معدل بسیار عالی دریافت کرد.

آری شهید چمران مرد علم در میدان عمل بود.

اینک دهلاویه که شاهد شهادت دکتر چمران بود نام او را آواز سر می دهد و رشادت های بی بدیل او را در دل خود قاب کرده است و نسل امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند احیای تفکر چنین سردار رشیدی است که نام و یادش از حافظه تاریخ هیچگاه پاک نخواهد شد.

مبادا که قاب یادهای ما از نام و یاد چمران و چمران ها تهی شود چرا که شهیدان قلب تاریخ هستند و شمع محفل بشریت اند.

دکتر چمران سرانجام در تاریخ 31 خرداد ماه 1360 در منطقه دهلاویه به آرزوی دیرینه اش یعنی شهادت نائل آمد و گواه بزرگی و عظمتش پیام حضرت امام(ره) بود که فرمودند: چمران عزیز با عقیده پاک و خالص و غیر وابسته به دسته جات و گروه های سیاسی و عقیده ای به هدف بزرگ و الهی جهاد را در راه آن از آغاز زندگی شروع و به آن ختم کرد.

او با سرافرازی زیست و با سرافرازی شهید شد و به حق رسید.

آری دکتر چمران نمونه یک انسان مجاهد و مدیر جهادی بودند که عزت و شرف و آزادگی را برای همه ما به یادگار گذاشتند.

يادداشت خبري ستوان يكم پاسدار سعيد مومني

 

ارسال نظرات