ايران – روسيه، هفته پنجم ليگ جهاني واليبال، امشب ساعت 19:30

شاگردان كواچ به دنبال طلسم‌شكني

در ادامه ليگ جهاني واليبال امشب در پنجمين بازي تيم‌ملي واليبال كشورمان در كازان به مصاف روسيه مي‌رود.
کد خبر: ۸۵۲۷۱۴۰
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
به گزارش خبرگزاري بسيج، در ادامه ليگ جهاني واليبال امشب در پنجمين بازي تيم‌ملي واليبال كشورمان در كازان به مصاف روسيه مي‌رود، آن هم در شرايطي كه هم شاگردان كواچ و هم روس‌ها چهار بازي قبلي‌شان را باخته‌اند و با اندوخته يك امتيازي در مسابقه امشب چشم به كسب اولين پيروزي و باقي ماندن شانس صعودشان دارند. 

سعيد معروف دوباره به كازان برگشته است، البته اين بار نه براي بازي در تيم زنيت، بلكه همراه با ساير ملي‌پوشان براي مسابقه با روسيه در ليگ جهاني. كازان را كه جمعيت مسلمان زيادي دارد به مناره‌هايش مي‌شناسند و البته حضور كوتاه‌مدت كاپيتان تيم‌ملي واليبال ايران در تيم زنيت‌كازان كه او را به چهره آشنايي تبديل كرده است. بازي معروف در ليگ روسيه شناخت خوبي را براي كاپيتان جوان واليبال ايران رقم زده است. البته معروف در آناليز بيشتر روس‌ها به كادر فني تيم‌ملي نقش بسزايي دارد و نيم‌نگاه وي به بازيكنان حاضر در اردوي روس‌ها مي‌تواند كمك زيادي به شناخت ايران از روسيه كند. 
در اين شرايط كواچ در هفته پنجم ليگ جهاني واليبال تيمش را آماده بازي با روسيه در كازان كرده است. ايران در چهار بازي گذشته‌اش دو بار در مصاف با امريكا و لهستان با چهار شكست و كسب تنها يك امتياز، آن هم به خاطر شكست سه بر دو در بازي اول مقابل لهستان در رده سوم گروه A قرار گرفته است، گروهي كه سخت‌ترين گروه ليگ جهاني است. با اين حال كواچ و تيمش چشم به اولين پيروزي در ليگ جهاني دارند تا با نتايجي كه در ادامه بازي‌هايشان در تهران مي‌گيرند همچنان شانس صعود داشته باشند. ايران در حالي به مصاف روسيه مي‌رود كه با وجود كسب پيروزي برابر قدرت‌هاي واليبال دنيا، تاكنون در هيچ بازي رسمي‌اي نتوانسته اين حريف قدرتمند را شكست دهد و روسيه تنها در مسابقات تداركاتي به ايران باخته است. بهترين نتيجه تيم‌ملي واليبال ايران برابر روسيه به باخت سه بر دو از اين تيم در جام‌جهاني 2012 برمي‌گردد. تيم روسيه در مرحله مقدماتي ليگ جهاني واليبال سال 2013 دو بار تيم ايران را با نتيجه سه بر صفر شكست داد و در مرحله نهايي ليگ جهاني سال گذشته هم ايران با نتيجه سه بر دو مغلوب روسيه شد و حالا بازيكنان ايران انگيزه زيادي دارند كه بر اين تيم پيروز شوند. با توجه به اين، ملي‌پوشان واليبال كشورمان به دنبال قرباني كردن روسيه در كازان هستند تا هم اولين پيروزيشان را جشن بگيرند و هم طلسم نبردن روس‌ها بشكند. 

البته كواچ و تيمش برابر روسيه با وجود فاصله گرفتن اين تيم از روزهاي اوج كار آساني پيش‌رو ندارند و به‌طور حتم قهرمان المپيك به دنبال جبران نتايجش در چهار هفته اول ليگ جهاني است. البته اين تنها دغدغه كواچ نيست و مصدوميت برخي ستاره‌هاي تيم‌ملي، كار ايران را برابر روسيه مشكل‌تر هم كرده است. فرهاد ظريف سرشناس‌ترين مصدوم ايران است كه به دليل آسيب‌ديدگي در دو بازي مقابل روسيه بازي نمي‌كند و به جاي او عليزاده به ميدان خواهد رفت. تشديد مصدوميت محمد موسوي در‌آستانه بازي با روسيه مشكلات تيم‌ملي را بيشتر كرده است و به‌رغم توصيه پزشك براي بازي نكردن، كواچ تصميم نهايي را خواهد گرفت. البته با وجود چنين مشكلاتي، كواچ پيش از آغاز ليگ جهاني 2015 گفته بود كه در بازي‌هاي خارج از خانه، تيمش بيشترين تلاش را براي شكست روسيه انجام خواهد داد: «روسيه تيم خيلي قدرتمندي است اما ما بيشترين تلاش خود را براي بازي با روسيه مي‌گذاريم.»

هرچند سفرهاي طولاني و خسته‌كننده يكي از فاكتورهايي بوده كه در چهار بازي قبلي روي روند كار ايران تأثيرگذاشته است اما به گفته ملي‌پوشان آنها براي بازي با روسيه هم قسم شده‌اند تا با دست پر از كازان به تهران برگردند و در شش بازي‌اي كه در تهران ميزبان امريكا، لهستان و روسيه هستند با انگيزه بالاتري براي صعود به مرحله نهايي ليگ جهاني بجنگند. 

  روس‌ها هم به جبران فكر مي‌كنند


حريف امشب ايران نيز روزهاي خوبي را سپري نمي‌كند و مانند كشورمان در چهار بازي قبلي‌ دو بار به لهستان و دو بار به امريكا باخته‌ است و به خاطر يك شكست سه بر دو مقابل لهستان اندوخته يك امتيازي دارد اما به خاطر ست شماري در رده چهارم گروه و پايين‌تر از ايران قرار گرفته‌ است. يكي از اعضاي كادر فني روسيه گفته است: «بايد بعد از بازي با ايران، همه چيز را دوباره شروع و بيشتر تمرين كنيم تا سطح مهارت تيم بالاتر برود.» اين اظهارنظر سرمربي روس‌ها نشان مي‌دهد او به بازي برابر ايران به عنوان فرصتي براي بازگشت به ليگ جهاني نگاه مي‌كند و اين فرصت را به راحتي از دست نمي‌دهد. 
روسيه يكي از پرافتخارترين تيم‌هاي واليبال جهان است. آنها وارث سيستم شوروي سابق هستند و واليبال مكانيكي و قدرتي تيم روسيه مبتني به دفاع مستحكم و تمركز روي بلندزن‌ها خصيصه جدا نشدني واليبال روس‌ها است.

آنها بيشترين مدارس واليبال جهان را در اختيار دارند و ليگ روسيه پوياترين و گران‌قيمت‌ترين ليگ واليبال جهان است. واليبال به عنوان ورزش اول مدارس و دانشگاه‌هاي اين كشور شناخته مي‌شود و علاقه و اعتبار زيادي بين مردم اين كشور دارد روسيه با سبك واليبال قدرتي و متكي به بازي فيزيكي با اتكا به قد بلند همواره در طول تاريخ يكي از قدرت‌هاي بلامنازع واليبال جهان بوده و نقشي انكارناپذير نيز در تكامل اين ورزش داشته است. ميانگين قدي اين تيم تقريباً دو متر است؛ آناليزها نشان داده كه نقطه قوت روس‌ها در سرويس و دفاع است، به طوري كه اين در هر بازي به صورت ميانگين حدود هفت تا هشت امتياز از زدن سرويس به ‌دست مي‌آورد.
ارسال نظرات