سناريوي صنعتي شدن سرخابي‌ها

دولت تمام تلاشش را انجام مي‌دهد تا كماكان مالك دو تيم باشد و قصد ندارد اختيار و مديريت دو تيم بزرگ پايتخت را به بخش غيردولتي واگذار كند.
کد خبر: ۸۵۲۱۷۲۲
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، نماينده مردم نطنز حرف حساب مي‌زند، او ديروز پشت تربيون مجلس رفت و گفت آيا با واگذاري استقلال و پرسپوليس به دو خودروساز، قرار است هزينه پول فوتباليست‌هاي پورشه‌سوار را مردم پرايدسوار بدهند؟ البته او اولين نماينده مجلس نيست و در روزهاي گذشته چندين نماينده اين سؤال را از دولتي‌ها پرسيده‌اند و از آنها خواسته‌اند توضيح بدهند كه چطور دو كارخانه بدهكار كه با تنفس مصنوعي سرپا هستند، مي‌خواهند مالك دو باشگاه بزرگ تهران شوند؟ اصلاً مگر قرار به خصوصي‌سازي و قطع بودجه چند ده ميلياردي اين دو تيم از بيت‌المال نيست؟ اگر هست چرا باز هم قرار است دو شركت شبه‌دولتي كه وابستگي‌شان به شركت‌هاي ايران خودرو و سايپا قابل كتمان نيست، مي‌خواهند با فشار دولت مالك اين تيم‌ها شوند و همچنان هزينه اين دو تيم از بيت‌المال تأمين شود. چه هدفي پشت اين تلاش‌ها پنهان شده است كه طبق شنيده‌ها از معاون اول گرفته تا وزير صنعت دو شركت خودروساز را مجبور به شركت در مزايده چهارم مي‌كنند تا سند مالكيت سرخابي‌ها همچنان براي دولت باشد. البته دولتي‌ها مقابل اين انتقادات سكوت كرده‌اند و تنها چند نماينده حامي آنها در مجلس حضور خودروسازان را در مزايده خريد استقلال و پرسپوليس بلامانع دانسته‌اند. 
با اين حال به نظر مي‌رسد همچنان كه بارها گفته شده است دولت تمام تلاشش را انجام مي‌دهد تا كماكان مالك دو تيم باشد و قصد ندارد اختيار و مديريت دو تيم بزرگ پايتخت را به بخش غيردولتي واگذار كند. البته دولتي‌ها با برگزاري مزايده‌هاي صوري مانند مزايده‌اي كه قرار است امروز نتيجه آن اعلام شود و فرستادن شركت‌هاي شبه‌دولتي به مزايده قصد دارند در ظاهر نشان دهند كه قصد خصوصي‌سازي دارند، اما در پشت پرده همه برنامه‌ها در مسيري است كه اختيار سرخابي‌ها همچنان در اختيار دولت باشد و آنها همچنان تصميم‌گيرنده اصلي براي آنها باشند. البته اجراي نقشه دولتي‌ها با واكنش‌هاي شديدي كه نسبت به واگذاري استقلال و پرسپوليس به خودروسازان شده با موانعي روبه‌رو شده است و اعلام اينكه سايپا و ايران خودرو برنده مزايده شده‌اند هزينه‌هاي زيادي را به دولت تحميل خواهد كرد و دست آنها را پيش افكار عمومي رو خواهد كرد. 

با وجود چنين مصائبي به نظر نمي‌رسد كه دولت در اين‌باره كوتاه بيايد و حاضر شود كه مالكيت قرمزپوشان و آبي‌پوشان را به بخش خصوصي واگذار كند. سناريوي تجديد دوباره مزايده و اعلام اينكه هيچ كدام از شركت‌كننده‌ها برنده مزايده چهارم نشده‌اند از سناريوهاي احتمالي دولت مي‌تواند باشد. با توجه به ظرفيت‌هاي زيادي كه دو تيم استقلال و پرسپوليس چه از بعد هوادار و چه قدرت تأثيرگذاري در سطح جامعه دارند، دولت نمي‌خواهد اين پتانسيل بزرگ را از دست بدهد. به همين خاطر هم با توجه به تجربه موفق بخش‌هاي صنعتي در تيم‌داري كه نمونه آن سپاهان و فولاد خوزستان هستند، دولت تصميم گرفته است استقلال و پرسپوليس را هم از وزارت ورزش به وزارت صنعت منتقل كند و در سايه خصوصي‌سازي، سايپا و ايران خودرو به عنوان زيرمجموعه اين وزارتخانه مأموريت را برعهده گرفته‌اند. كارنامه موفقي كه تيم‌هاي صنعتي در فوتبال كشورمان داشته‌اند به طور حتم مي‌تواند انتقادات را كم‌اثر و تصميم دولت را موجه كند. هرچند نمي‌توان با اشاره به موفقيت فولاد و سپاهان، راه پيش‌روي استقلال و پرسپوليس را در جمع تيم‌هاي صنعتي روشن نشان داد و وضعيت اسفناك تيم‌هاي سايپا و پيكان اين خوش‌بيني را رد مي‌كند. با وجود چنين مخاطره‌هايي اما به نظر مي‌رسد عزم دولت در اين‌باره جزم است و با توجه به شرايط استقلال و پرسپوليس خيلي‌ها مي‌گويند دولت به هيچ عنوان حاضر نيست مالكيت آنها را به بخش غيردولتي واگذار كند و برگزاري مزايده‌ها تنها بازي دادن افكار عمومي است و بس.
ارسال نظرات