خبرهای داغ:
ایزدی:

آمریکا با اعمال تحریم جدید برای «هشتمین» بار توافق ژنو را نقض کرد

بعد از توافق ژنو نباید هیچ تحریمی صورت می‌گرفت اما با تحریم جدید، آمریکا این توافق را برای هشتمین بار نقض کرد که این در آستانه توافق نهایی باید درسی برای ما باشد.
کد خبر: ۸۵۲۰۸۳۷
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از فارس، فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا، با اشاره به تحریم دو شرکت عربی توسط آمریکا به اتهام کمک در خرید هواپیماهای مسافری دست دوم توسط ایران، اظهارداشت: براساس توافق ژنو تحریم جدیدی در زمان اجرای این توافق نباید اعمال شود و جمله‌بندی توافق در این زمینه هم مطلق است.

ایزدی ادامه داد: تفسیری که آمریکا در این موضوع دارد این است که می‌گوید ما قوانین تحریم قبلی را اجرا می‌کنیم در حالی که این نکته درست نیست چراکه متن توافق نگفته که قانون جدیدی نباید باشد از این رو هر تحریمی به هر بهانه‌ای خلاف توافق ژنو است.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه رسانه‌های آمریکایی‌ در پوشش خبر تحریم‌های آمریکا از آن به عنوان تحریم‌های جدید ایران یاد می‌کنند، گفت: بعد از توافق ژنو نباید هیچ تحریمی صورت می‌گرفت اما با این مورد اخیر این توافق 8 بار نقض شده است.

وی با بیان اینکه با اولین نقض توافق ژنو وزارت خارجه روسیه بیانیه داد و آن را خلاف توافق ژنو عنوان کرد، افزود: این در حالی است که متاسفانه وزارت خارجه خودمان نهایتا قرائت آمریکا را پذیرفت و گفت این مسئله خلاف روح توافق است نه متن توافق در حالی که برخلاف متن توافق بود.

ایزدی با اشاره به ذوق‌زدگی برخی از جریان‌ها و رسانه‌های داخلی درباره تحویل این هواپیما‌ها به کشورمان تصریح کرد: متاسفانه برخی رسانه‌های داخل کشور کاسه داغ‌تر از آش هستند و به هر روشی می‌خواهند چهره آمریکا را بزک کنند در حالی که آمریکا خودش اینقدر نسبت به خود دغدغه ندارد.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: ما در روز 20 دی سال 92 که اولین روز اجرای توافق ژنو بود شاهد نقض این توافق بودیم و دیدیم که وزارت امور دارایی آمریکا گفت که براساس توافق ژنو شرکت‌های آمریکایی‌ حق ندارند در حوزه‌هایی که تعلیق صورت گرفته وارد تعامل اقتصادی با ایران شوند.

وی بر همین اساس تاکید کرد: بنابراین این نوع برخورد آمریکا با توافق ژنو با توجه به پیش رو بودن توافق نهایی درسی برای ما است و تیم مذاکره‌کننده ایرانی باید با تجربه ژنو به شدت دقیق باشد چراکه طرف مقابل نشان داده وقتی متنی را امضا کند باز هم زیر آن می‌زند.

ایزدی در پایان افزود: اقدامات یک سال و نیم گذشته طرف آمریکایی نشان داده آنها قابل اعتماد نبوده و در پی دور زدن متن‌هایی هستند که خودشان امضا کرده‌اند لذا ما از تیم مذاکره‌کننده ایرانی انتظار دقت بیشتری داریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها