خبرهای داغ:
آیت الله حسینی بوشهری در هفتمین جشنواره علامه حلی:

طلاب نسبت به مسائل سیاسی بی تفاوت نباشند

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با انتقاد از برخی بی مهری ها نسبت به حوزه علمیه همگان را به ایجاد انگیزه برای آینده با نشاط طلاب توصیه کرد.
کد خبر: ۸۵۲۰۷۷۱
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور پیش از ظهر امروز در هفتمین جشنواره علامه حلی که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، به تبیین ضرورت توجه هرچه بیشتر حوزه های علمیه به مسأله پژوهش پرداخت.

 

امام جمعه قم با اشاره به روایتی از امام علی(ع) گفت: حضرت فرمودند که اگر 5 خصلت قناعت به جهل، وابستگی به دنیا، بخل، خودنمایی در عمل و خود شیفتگی در انسان ها وجود نداشته باشد مردم به مقام صالحان می رسند.

 

مسؤولیت عالمان دینی بسیار سنگین است

وی با بیان این که روحانیان و طلاب با توجه به وضع امروز دارای مسؤولیت های سنگینی هستند،افزود:در طول تاریخ هیچگاه جامعه علمی شیعه به اندازه امروز بزرگ نبوده است، شیعیان و عالمان دینی هیچگاه در طول تاریخ به اندازه امروز توامند نبودند.

 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که شیعیان هیچگاه همانند امروز از نظر امکانات در وضعیت خوبی قرار نداشتند، اظهار داشت: امروزه رسانه های بسیاری همانند منبر در اختیار عالمان شیعه قرار دارد، عالمان شیعه هیچگاه به اندازه امروز معروف و مورد احترام نبوده اند.

 

وی ادامه داد: اکثر جهانیان شیعه را به عنوان یک جمعیت عقل گرا، پایبند به اصول منطقی و مورد احترام می دانند، حتی امروز ابر قدرت های عالم با وجود دشمنی ها با تعظیم و احترام نسبت با شیعه و عالمان دینی یاد می کنند.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که هیچگاه به اندازه امروز مسؤولیت عالمان دینی سنگین نبوده است، ابراز داشت: با توجه به این مسؤولیت های سنگین باید بدانیم که چه وظایفی نسبت به جامعه و خود داریم؛ نخستین وظیفه فهم عمیق و همه جانبه درباره دین است.

 

طلاب نسبت به مسائل سیاسی بی تفاوت نباشند

وی عنوان کرد: انجام فعالیت های مطالعاتی، پژوهشی و تحقیقاتی، رسیدن به کمالات اخلاقی مطلوب، داشتند بینش لازم در عرصه های گوناگون به ویژه مسائل سیاسی و تبلیغ همه جانبه دین وظایف امروز عالمان دینی و طلاب است؛ عالمان دینی و طلاب نباید نسبت به مسائل سیاسی و اتفاقات پیرامون خود بی تفاوت باشند.

 

امام جمعه قم با بیان این که نسل جوان بزرگترین سرمایه حوزه علمیه است، خاطرنشان کرد: جوانان سرمایه امروز و فردای حوزه هستند، از همین رو برای به دست آوردن نتایج لازم باید بر آنان سرمایه گذاری کرد.

 

وی اضافه کرد: حوزه علمیه تنها یک نهاد آموزشی و تبلیغی نیست، حوزه علمیه را مجموعه ای از آموزش، اخلاق، پژوهش و تبلیغ تشکیل می دهد؛ از همین رو طلاب عزیز نیز باید فردی جامع باشند، طلبه ای که بعد از سال ها هنوز قلم به دست نگرفته یا تبلیغ نرفته است اگرچه بالقوه سرمایه محسوب می شود اما سرمایه بالفعل نیست.

 

بی مهری ها نسبت به حوزه علمیه نگران کننده است

آیت الله حسینی بوشهری با انتقاد از برخی بی مهری ها نسبت به حوزه علمیه گفت: گاهی بی مهری های برخی نسبت به حوزه  بنده را نگران می کند، باید به جای ایجاد بی انگیزگی در بین طلاب به آن ها انگیزه داد و مسیر آینده آن ها را هموار کرد.

 

وی افزود: ایجاد انگیزه در بین طلاب سبب می شود که این عزیزان ادامه راه خود را با نشاط و شادابی بیشتری طی کنند، البته ایجاد انگیزه در کنار تعیین هدف تأثیر گذار و سرنوشت ساز خواهد بود، طلاب باید هدفمند مشغول تحصیل باشند.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که طلاب باید از انزوا طلبی پرهیز کنند، اظهار داشت:عالمان دینی باید در متن جامعه حضور داشته باشند، همچنین طلاب باید از فعالیت های افراطی و سرگرمی های بیهوده که وقت انسان را از بین میبرد پرهیز کنند.

 

وی ادامه داد:طلبه ای که از فرصت های خود به خوبی استفاده می کند  می تواند در عرصه های آموزشی، پژوهشی، اخلاقی و تبلیغی سرآمد باشند؛ اسلام عزیز انسان ها را در امور دنیوی سفارش به قناعت کرده است اما قناعت در علم را مذموم می داند.

 

فرهنگ سازی نسبت به پژوهش ضروری است

امام جمعه قم با بیان این که طلاب امروز بر سر سفره بزرگان شیعه هستند، ابراز داشت: عالمان دینی در گذشته بدون وجود امکانات و به صورت فردی به پژوهش می پرداختند، اما اکنون برای انجام فعالیت های پژوهشی سازوکار های بسیار خوبی در نظر گرفته شده است که باید قدر دانست؛ طلاب باید مجاهدت شبانه روزی داشته باشند.

 

وی عنوان کرد: یکی از مسائل مهمی که مسؤولان حوزوی باید همت به آن داشته باشند فرهنگ سازی نسبت به فعالیت های پژوهشی است؛ متن درسی، نحوه آموزش و اساتید باید ویژگی پژوهشی داشته باشند تا آموزش پژوهش محور محقق شود.

 

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: آموزش و پژوهش باید در یکدیگر تنیده شود تا شاهد خروجی های خوبی باشیم، باید روش های پژوهش به صورت عملی و نظری آموزش داده شود؛ استعدادهای برتر حوزه باید شناسایی شده و بر آن ها سرمایه گذاری کرد.

 

وی اضافه کرد: مسؤولان حوزه باید امکانات مناسب برای انجام پژوهش را در اختیار پژوهشگران قرار دهند، امتیازات لازم نیز باید برای افراد پژوهشگر مهیا شود؛ بنده با حمایت مالی مخالف نیستم اما باید دانست که همه مسائل حمایت مادی نیست بلکه حمایت معنوی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در بیان توصیه هایی به پژوهشگران گفت: پژوهشگران نباید سطحی نگر و سطحی نویس باشند، پژوهشگر باید با فکر، مطالعه، تحقیق و تراوشات ذهنی خود مقاله بنویسد و پژوهش کند.

 

وی افزود: طلاب پژوهشگر باید اخلاق پژوهشی را رعایت کنند و بدون نام و نشان به آثار دیگران دستبرد نزنند، طلاب باید از سرقت پژوهشی پرهیز کرده و بدانند که ذکر منبع و نشان آثار استفاده شده سبب اتقان در کار پژوهش می شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها