فوتبال در دام شب‌هاي وايبر و اينستاگرام !

«نمي‌توانيم كل شب در اتاق را باز كنيم و ببينيم چه كسي خواب است و چه كسي بيدار.» اينها اظهارات سرمربي پرسپوليس يك روز پس از شكست مقابل گسترش فولاد است.
کد خبر: ۸۵۱۸۵۹۵
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، «نمي‌توانيم كل شب در اتاق را باز كنيم و ببينيم چه كسي خواب است و چه كسي بيدار.» اينها اظهارات سرمربي پرسپوليس يك روز پس از شكست مقابل گسترش فولاد است، اظهاراتي كه حالا سروصداي زيادي به پا كرده و يك بار ديگر بحث رفتارهاي غيرفوتبالي بازيكنان ايراني را به سوژه داغ رسانه‌ها تبديل كرده است. تا اين روزها فوتباليست‌هاي وطني ترجيح مي‌دهند بيشتر وقت خود را در شبكه‌هاي اجتماعي و به روز كردن آنها سپري كنند.

اپيدمي وايبر، اينستاگرام و... 

ورود فناوري‌هاي جديد به گوشي‌هاي تلفن همراه اين روزها به يكي از دردسرهاي اصلي فوتبال ايران تبديل شده است. تا آنجا كه مربيان تيم‌هاي باشگاهي به غير از دغدغه‌هاي فني و تاكتيكي بايد ششدانگ حواس‌شان را جمع كنند تا بلكه بازيكنان تيم دست از حضور فعال در شبكه‌هاي اجتماعي بردارند پيش از اين بيشترين فعاليت بازيكنان مشهور در فيس‌بوك بود، اما با همه‌گير شدن وايبر، واتس‌آپ و... فعاليت‌شان به سمت شبكه‌هاي جديد منتقل شده و حتي تا پاسي از شب نيز براي دوست و آشنا «Like» مي‌فرستند. چنين رفتارهايي زماني بيش از پيش به چشم مي‌آيد كه تيمي مثل پرسپوليس دوازدهمين شكست اين فصل را تجربه مي‌كند. بدون شك هواداران اين تيم كه در رده نهم جدول قرار دارد از شنيدن اين خبر كه بازيكنان به جاي تمركز كردن روي بازي، وقت‌شان را صرف كل‌كل كردن با دوستان مي‌كنند، متعجب و البته عصباني‌تر مي‌شوند. برانكو ايوانكوويچ در پاسخ به پرسشي در اين خصوص مي‌گويد: «ساعت 11 شب بازيكنان ما در اتاق‌شان بودند و به آنها سر زديم. نمي‌توانيم كل شب در اتاق را باز كنيم و ببينيم چه كسي خواب است و چه كسي بيدار. آنها بازيكن پرسپوليس هستند و احساس مسئوليت مي‌كنند.»

مشكلات تكراري


شب زنده‌داري بازيكنان به اصطلاح حرفه‌اي تنها به فعاليت درشبكه‌هاي اجتماعي ختم نمي‌شود. سرخپوشان فصل را با حاشيه آغاز كردند در اردوي چند روزه اين تيم در كيش برخي از بازيكنان تا پاسي از شب به تفريح و قليان كشيدن مي‌پرداختند و آن‌قدر پست‌هاي جديد گذاشتند تا موضوع رسانه‌اي شد. اگرچه حميد درخشان سرمربي پيشين قرمزها سعي بر كتمان موضوع داشت: خاطرجمع باشيد كه نظم و انضباط هميشه در اولويت است. از اين حرف و حديث‌ها هميشه پشت سر پرسپوليس است. تا زماني كه من هستم شب زنده‌داري در پرسپوليس نداريم. اگر كسي بيرون رفته من مرخصي دادم.» حرف‌هاي درخشان در حالي مطرح شد كه بي‌انگيزگي تعدادي از بازيكنان در جريان بازي‌ها و كسالت آنها شايعات را به واقعيت نزديك‌تر كرد. 

تذكرات بي‌فايده به بازيكنان 

وضعيت استقلال بدتر از آن چيزي شده كه ژنرال انتظارش را مي‌كشيد. نتايج ضعيف و از دست دادن سهميه ليگ قهرمانان از جمله چالش‌هاي امسال آبي‌ها بوده. جالب اينجاست كه ستاره‌هاي نجومي استقلال نيز همانند رقيب سنتي خود هرگز از شبكه‌هاي اجتماعي غافل نمي‌شوند و گذاشتن حداقل چند پست جديد در ساعات پاياني شب و ابتداي بامداد تنها گوشه‌اي از فعاليت‌هاي آنها محسوب مي‌شود. همين مسئله در جريان تعطيلات نيم‌فصل ليگ صداي اعتراض سرمربي تيم را درآورد. قلعه‌نويي در تمرينات استقلال از شاگردانش خواست به جاي حضور در شبكه‌هاي اجتماعي تمركزشان را معطوف به بازي‌هاي نيم‌فصل دوم كنند؛ اعتراضي كه عملاً هيچ تغييري در رويه بازيكنان ايجاد نكرد. 

همانطور كه اشاره شد آبي‌ها نيز همانند قرمزها عملكرد ضعيفي در فصل چهاردهم داشته‌اند. با اين حال در آستانه ديدار حساس استقلال با تراكتورسازي مدافع اصلي اين تيم به يك‌باره از سوي سرمربي نيمكت نشين شد. غيبت حنيف عمران‌زاده براي همه طرفداران استقلال تعجب‌آور بود، به ويژه آنكه حريف تبريزي از غيبت اين مدافع بهترين استفاده را برد و با چهار گل صدرنشيني‌اش را تثبيت كرد. جام نيوز علت اين تصميم بحث‌برانگيز امير را بي‌توجهي حنيف به تذكرات سرمربي عنوان كرده است. گفته مي‌شود عمران‌زاده در روزهاي اخير به شدت حضور فعالي در شبكه‌هاي اجتماعي داشته و همين مسئله موجب شده تا قلعه‌نويي از وي بخواهد دست از فعاليت‌هايش بردارد، خواسته‌اي كه حنيف توجهي به آن نكرد. كمي به عقب‌تر كه برگرديم، متوجه مي‌شويم كه تنها سرخابي‌هاي پايتخت اسير اين معضل نبوده و نيستند. عبدالله ويسي، سرمربي استقلال خوزستان چندي پيش عنوان كرده بود: «وايبر پدر فوتبال ايران را درآورده است چراكه بازيكنان تا چند ساعت از بامداد گذشته مشغول استفاده از آن و ديگر شبكه‌هاي اجتماعي هستند.»

متأسفانه رفتارهاي خارج از چارچوب فوتباليست‌هاي وطني تنها به تيم‌هاي باشگاهي خلاصه نمي‌شود. كارشناسان شكست و حذف مفتضحانه تيم اميد در بازي‌هاي آسيايي را بي‌ارتباط با شب زنده‌داري‌ها و حواشي برخي از بازيكنان اميد ندانستند. اين در حالي است كه حتي كارلوس كرش نيز از اين معضل رنج مي‌برد و سرمربي تيم‌ملي را در اردوي پرتغال به تذكر دادن به برخي ملي‌پوشان واداشت.
ارسال نظرات