تاملي بر تلاش دولت براي واگذاري سرخابي ها به بخش خصوصي

بزرگي به استقلال و پرسپوليس بر مي گردد؟

با توجه به واگذاري سرخابي‌ها به بخش غيردولتي، مهم‌ترين مطالبه هواداران پرشمار اين دو تيم به طور حتم بازگشت استقلال و پرسپوليس به روزهاي اوج و يكه‌تازي‌شان در فوتبال كشور خواهد بود
کد خبر: ۸۵۱۵۹۴۶
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲
به گزارش خبرگزاري بسيج، استقلال و پرسپوليس اين روزها در جاده خصوصي‌سازي هستند و وعده‌اي كه سال‌ها پيش دولتي‌ها داده بودند در حال عملي شدن است. پرسپوليس در سومين مزايده مشتري پيدا كرد و قرار است امروز حداكثر در صورت تاييد اهليت يكي از خريداران، نام برنده مزايده اعلام شود و پرسپوليس براي اولين بار بعد از انقلاب به بخش خصوصي واگذار و نخش از دولت كنده شود، اگرچه استقلال هم در سومين مزايده با توجه به ناقص بودن مدارك تنها مشتري‌اش، چشم به مزايده چهارم دارد تا به بخش خصوصي واگذار شود. به هر حال آن طور كه ظواهر نشان مي‌دهد دولت عزمش را جزم كرده تا اين دو تيم بزرگ كشور را از مالكيت خودش خارج كند، به خصوص آنكه در سال‌هاي اخير هزينه‌هاي ميلياردي از بيت‌المال براي سرخابي‌ها انتقادات زيادي را از سوي مردم روانه دولت و وزارت ورزش كرده بود و اين انتقاد وجود داشت كه دولتي‌ها نبايد از بودجه بيت‌المال آن هم در روزهايي كه مشكلات اقتصادي داريم، ميلياردها تومان به حساب تيم‌ها و فوتباليست‌هايي واريز كنند كه هيچ‌گونه خروجي مثبتي ندارند. شايد هم به همين خاطر بود كه در دولت يازدهم روند خصوصي‌سازي استقلال و پرسپوليس شدت گرفت تا جايي كه حالا در روزهاي مياني ارديبهشت، كار پرسپوليس براي واگذاري تقريباً تمام شده است و استقلالي‌ها هم به همين زودي‌ها مشتري پيدا خواهند كرد. پيش بيني مي‌شود با اين وضعيت فصل آينده اولين حضور قرمز و آبي پايتخت در ليگ برتر تحت مديريت بخش خصوصي خواهد بود و مي‌توان آن را يك اتفاق بزرگ در فوتبال ايران دانست. 

با توجه به واگذاري سرخابي‌ها به بخش غيردولتي، مهم‌ترين مطالبه هواداران پرشمار اين دو تيم به طور حتم بازگشت استقلال و پرسپوليس به روزهاي اوج و يكه‌تازي‌شان در فوتبال كشور خواهد بود. اين نكته بديهي است كه هم استقلال و هم پرسپوليس در سال‌هاي اخير تنها سايه‌اي از آن تيم قدرتمند گذشته بوده‌اند، البته اين موضوع درباره پرسپوليس نمود بيشتري دارد و اين تيم آخرين قهرماني‌اش در ليگ به ليگ هفتم برمي‌گردد؛ دوره‌اي كه پرسپوليسي‌ها با افشين قطبي و‌آن بازي خاطره‌انگيزشان با سپاهان در تهران توانستند قهرمان شوند. از آن دوره به بعد هر چند پرسپوليس دو قهرماني در جام حذفي با علي دايي به دست آورد اما كمتر توانست نشاني از آن تيم قدر گذشته داشته باشد. روند نزولي قرمزها در دو سه سال اخير به شدت بيشتر هم شد تا جايي كه با تغييرات زياد مديريتي و همچنين كادر فني، امروز به جايي رسيده كه سرمربي‌اش يعني برانكو در آخرين مصاحبه مطبوعاتي‌اش بعد از پيروزي برابر پيكان در هفته بيست و هشتم ليگ، مي‌گويد خيالش از اينكه پرسپوليس ديگر خطر سقوط را احساس نمي‌كند راحت شده است!
اعتراف برانكو تلخي‌هاي پرسپوليس را بيشتر به رخ مي‌كشد، آن هم تيمي كه هميشه يكي از پاهاي ثابت قهرماني بود اما حالا امروز مربي‌اش براي اينكه پرسپوليس ديگر سقوط نمي‌كند، خوشحال است. آن سو هر چند استقلال وضعيت بهتري دارد و در سال‌هاي اخير در بين مدعيان جام بوده است، اما آبي‌پوشان به خصوص در دو سال گذشته با يك روند نزولي ديگر از جمع مدعيان فاصله گرفته‌اند و حتي سال گذشته هم نتوانستند سهميه ليگ قهرمانان آسيا را هم كسب كنند و در رده پنجم جدول قرار گرفتند؛ حكايتي كه امسال هم فاصله‌اي با تكرار نشدن ندارد و آبي‌پوشان در حالي كه دو هفته تا پايان ليگ چهاردهم مانده، نه‌تنها ديگر شانسي براي قهرماني ندارند بلكه حتي براي قرار گرفتن در بين سه تيم اول و كسب سهميه آسيا شانس كمي دارند و به نظر مي‌رسد بايد براي دومين سال پياپي هم دور قهرماني و هم حضور در‌آسيا را خط بكشند. 
    
هم استقلال و هم پرسپوليس در روزهايي كه شرايط خوبي ندارند و هوادارانشان را حسابي شاكي و نااميد كرده‌اند، منتظر رونمايي از مالك جديدشان هستند. با توجه به اين وضعيت به نظر مي‌رسد مالكان جديد سرخابي‌هاي پايتخت كار سختي براي احياي اين تيم‌ها خواهند داشت و اولين روز خوردن سند اين دو تيم به نامشان مي‌تواند سرآغاز شروع مصائبي باشد كه در دو تيم قرمز و آبي پايتخت با آن روبه‌رو هستند. با وجود اين، همان‌طور كه اشاره شد به طور قطع هواداران سرخابي‌ها اولين خواسته شان از مالكان جديد تكرار روزهايي خواهد بود كه اين دو تيم مدعي اول جام قهرماني بودند. بازگشت به روزهاي اوج به طور قطع پروسه‌اي طولاني خواهد بود و صبر هواداران دو تيم را مي‌طلبد. لازمه بازگشت بزرگي به دو تيم بزرگ پايتخت، ساختن تيمي در حد و اندازه‌هاي استقلال و پرسپوليس است؛ لازمه دو تيمي كه بزرگ بودن خودشان را فراموش كرده‌اند، به همين خاطر قبل از هر چيز به استقلال و پرسپوليس بايد بزرگي و آن ابهت گذشته را برگرداند و اين ميسر نمي‌شود مگر اينكه در استقلال و پرسپوليس، از مديريت گرفته تا بازيكن، افرادي روي كار بيايند كه لياقت پوشيدن پيراهن دو تيم را داشته باشند، برعكس اين روزها كه خيلي از بازيكنان و مديران دو تيم در حد و اندازه‌هاي تيم‌هاي بزرگي مانند استقلال و پرسپوليس نيستند و همين سبب شده اين دو تيم به اين وضعيت گرفتار باشند. 
ارسال نظرات