حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام:

مسجد، عامل رستگاری و بهشتی شدن افراد/ استقلال، مبنای امور مساجد است

نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری، گفت: ساخت مسجد در مدینه به عنوان اولین کار فرهنگی پیامبر اکرم (ص) بیان‌گر آن است که مسلمانان و متدینین خدا از شما می خواهد که به مسجد بها بدهید.
کد خبر: ۸۵۱۴۸۷۳
|
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد ‌در نشست دست‌اندرکاران ، متولیان و ائمه جماعات مساجد شهرستان بن، با تاکید بر اینکه رونق یافتن مسجد باید خروجی این گفتمان‌ها و نشست‌ها باشد، اظهارکرد: همه این نشست‌ها و جلسات برای آن است که مساجد رونق و پویایی ویژه خودشان را پیدا کنند.

امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه مسجد خانه خداست؛ تحرک، فعال، پویا، سرزنده، بانشاط و پرجاذبه و پررنگ و جلابودن را از ویژگی‌های خانه خدا دانست و گفت: مساجد باید مرکز تربیت نسل جوان و پرورش دهنده جامعه مکتبی باشد و تحقق این امر مهم تنها در گرو تحقق این ویژگی‌ها در مسجد است.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام در همین زمینه با طرح این سوال که پرورش مکتبی به معنای واقعی کلمه در کجا صورت می‌گیرد؟ مساجد را تنها مراکز پرورش انسان‌های در سایه مکتب و اسلام ناب دانست و گفت: مساجد هستند که انسان را اهل بهشت و عامل رستگاری و بهشتی شدن افراد می‌شوند در حالی که پرورش در سایه غیر مکتب نه تنها بهشت آفرین نیست بلکه انسان را به مقصدی که برای او در نظر گرفتن نمی‌رساند و عامل جهنمی شدن است.

نماینده ولی فقیه در استان از کتاب قرآن به عنوان مبنای اصلی تربیت مکتبی یاد کرد و افزود: در شرایطی که متأسفانه کارهای فرهنگی از جمله آموزش قرآن در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در حاشیه قرار گرفته است و دانش آموز و دانشجوی ما از خواندن یک آیه قرآن ناتوان هستند ، مساجد باید پویا و با انگیزه و دغدغه‌مند کار فرهنگی و دینی را در متن فعالیت‌های خود قرار بدهند و هر چه می‌توانند در آبادانی دینی و فرهنگی مساجد کوشا باشند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان مسجدسازی را اولین کار فرهنگی و تبلیغی پیامبراکرم (ص) در راستای تشکیل یک جامعه مکتبی دانست و گفت: ساخت مسجد در مدینه به عنوان اولین کار فرهنگی پیامبر اکرم (ص) بیان‌گر آن است که مسلمانان و متدینین خدا از شما می خواهد که به مسجد بها بدهید و اول کارتان قبل از بنا کردن خانه‌های خودتان آباد کردن مسجد باشد تا جامعه به واسطه این آبادانی ، پرورش مکتبی و دینی پیدا کند و به طور قطع درسایه چنین پرورشی ، جامعه رشید و سعادتمند می‌شود.

رئیس ستاد زکات استان در ادامه با طرح چند سوال اساسي ، اهميت اين مسئله را براي دست‌اندرکاران و متولیان امور مساجد مورد تاكيد بيشتر قرار داد: مساجد را چه کسانی باید بسازند ؟ آیا مساجد باید دولتی اداره شوند ؟ آیا مساجد را باید نظام و دولت بسازند؟ اداره کننده اصلی مسجد چه کسی است؟

حجت الاسلام و المسلمین نکونام در پاسخ به سوالات مطرح شد گفت: این که مسجد را نظام و دولت باید بسازد و تحویل مردم بدهد و به نوعی مساجد دولتی اداره بشوند ، همگان بدانند و آگاه باشند که این چنین رویکردی جزء سیاست‌های مکتب شیعه نیست؛ چرا که شیعه هیچ وقت زیر بار امور دولتی نرفته است و ائمه اطهار (ع) و بعد از آن بزرگواران در عصر غیبت نیز علما و فقه‌ها هیچ‌گاه پایگاه‌های شیعه را به دولتمردان وابسته نکردند.

خطیب جمعه شهرکرد با تاکید بر اینکه این چنین سیاستی مغایر با شعار و سیاست‌گذاری‌های دولت و حکومت اسلامی نیست، افزود: مبنا در این امور استقلال مساجد است که نباید این مبنا به هیچ‌وجه مخدوش بشود؛ چرا که اگر این مهم خدوش شود و مسجد توسط دولت‌ها بنا و اداره شود بعد از آن باید تنها حرف دولتی‌ها در مسجد زده شود و این به نوعی سلطه دولتی‌ها بر مسجد است که شیعه هیچ‌گاه نمی‌خواهد دولت‌ها بر مسجد سلطه پیدا کنند؛ بر همین اساس مساجد باید مردمی و در استقلال کامل ساخته شوند.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام با بیان اینکه نه تنها مساجد بلکه کلیدداران و اداره‌کنندگان امور مسجد نیز نباید به دولت وابسته باشند، افزود: یکی از افتخارات و بالندگی‌های شیعه آن است که هیچ‌گاه در طول تاریخ تشییع مساجد ، حوزه‌های علمیه و روحانیت به دولت‌ها وابسته نبوده و نخواهند بود ؛ البته دولت‌ها در مواقعی کمک‌هایی داشته‌ و گوشه‌ای از کار را گرفته‌اند که این کمک‌ها در حاشیه بوده و دولتی محسوب نمی‌شود.

رئیس ستاد احیاء امربه معروف و نهی استان با اشاره به ضرورت ایجاد تشکیلات برای مساجد به منظور منسجم نمودن ، نظارت دقیق و ارائه برنامه به مسجد، خاطرنشان کرد: مساجد برای انسجام ، به‌هم‌پیوستگی ، نظارت دقیق و ایجاد نظم و تعامل بیشتر تشکیلات می‌خواهد چرا که اگر تشکیلات در هر مجموعه ای نباشد از هم پاشیدگی به وجود خواهد آمد بر همین اساس مرکز امور مساجد برای تحقق این مهم راه‌اندازی شده است.

ارسال نظرات