اقتصاد ایران رها شده است

کد خبر: ۸۵۱۰۶۲۰
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
علیرضا معینی کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرگزاری بسیج با بیان اینکه در زمینه اقتصاد مقاومتی اقدام چندانی صورت نگرفته است گفت: در این موضوع باید کار زیربنایی انجام شود، اگر روبنا را درست کنیم ولی زیربنا در ست نشده باشد نتیجه ای  که لازم داریم حاصل نمی شود.

وی تصریح کرد: طبق بیانات مقام معظم رهبری برای به وجود آوردن یک اقتصاد مقاوم باید تولید داخل را تقویت و کالای داخلی را با جلوگیری از واردات بی رویه، جایگزین کالای خارجی کرد بنابراین باید حمایت ها از تولید کننده بیشتر و از بخش واردات کم شود، بالاخص در بخش هایی که نیاز در کشور وجود ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به سود های بسیار بالا در سیستم بانکی اظهار داشت: جدا از بحث ربا و حرمت آن که بحث مفصلی را می طلبد، چه کسی می تواند وام با این بهره های بالا را پرداخت کند، آیا تولید کننده توان پرداخت این میزان بهره را دارد؟

معینی ادامه داد: تولید در شرایط خیلی خوب حدود 10 تا 25 درصد بازدهی دارد، در تولیدی که این میزان بازدهی دارد، تولید کننده چه قدر می تواند بهره پرداخت کند؟ متاسفانه با این سودها فقط وارد کننده ای که حدود 40 تا 60 درصد سود دارد تشویق می شود.

وی با بیان اینکه اصلاح سیستم بانکی اولین قدم زیر بنایی در اقتصاد مقاومتی است اظهار داشت:  باید این سودها و بهره های کلان که موجب رونق واردات، دلالی و گرایش نیروی کار ما به سوی واردات شده کاهش پیدا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر عدم خام فروشی عنوان کرد: ما باید خام فروشی را به تولید تبدیل کنیم، ما نفت، مواد معدنی، کشاورزی و دامی خود را چند درصد تبدیل می کنیم؟ این در حالیست که این مواد با قیمتی بسیار پایین به خار جی ها فروخته می شود و بعد از تولید با قیمتی گزاف وارد کشور می شود، ما می توانیم این ها را داخلی کنیم، خام فروشی باید از نظام صادرات کشور حذف شود.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر باید تولید داخل با مساعدت و سرمایه گذاری مسوولین تشویق شود تا این تولیدات در داخل شکل بگیرد ولی متاسفانه هیچ ارده ای در این زمینه دیده نمی شود.

معینی با بیان اینکه باید از وابستگی به دلار خلاص شویم خاطرنشان کرد: تا کی باید با دلار آمریکا معامله کرد؟ چراکشورها به حرف هایی که می زنند عمل نمی کنند، بسیاری از کشورها مطرح می کنند که باید با پول خودمان کار کنیم پس چرا این کار عملی نمی شود؟ در کشور ما نیز این کار باید عملیاتی شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت اسیر روزمرگی شده و از اقتصاد مقاومتی غافل است گفت: دولت باید یک کارگروه تشکیل دهد و مسائل و راهکارهای موضوع را بررسی و آن را اجرایی کند،  بعضی هنوز تصور می کنند که اقتصاد یعنی بازار آزاد، همه چیز آزاد، واردات آزاد، صادرات آزاد و همچنان هیچ تشویق و تنبیهی هم در کار نباشد و این بزرگترین خطا و جهل است زیرا همچین بازار آزادی وجود ندارد.

وی افزود: تمام کشورهایی که پیشرفت اقتصادی داشته اند با یک سری حساب و کتاب و بر طبق قوانین پیش رفته اند، کدام کشور با رها کردن اقتصاد پیشرفت داشته است؟ آنان با وضع قوانین تعرفه ای و گمرکی و بسیاری قوانین دیگر به این سطح از پیشرفت رسیده اند و حالا که به این سطح دست یافته اند می گویند کشورهای دیگر این کارها را انجام ندهند ما جنس ارزان تولید می کنیم و شما از ما تهیه کنید ولی اگر این کار را انجام دهیم در واقع موجب تعطیلی کشاورزی، صنعت و کار کشور میشویم و تبدیل به یک کشور بدبخت و عقب افتاده می شویم که باید نفت و مواد خام خود را بدهد تا کار در جای دیگر تولید شود و ما هم فقط مصرف کننده کالای آنان باشیم و این اصلا طرز تفکر درستی نیست که متاسفانه ارگان های مختلف کشور به آن دچار هستند.

معینی در خاتمه اضافه کرد: هر چیزی نیازمند طراحی و برنامه ریزی است ولی متاسفانه توقع داریم اقتصاد با رها کردن درست شود، این تفکر غلطی است. باید در زمینه اقتصاد هم یک طراحی مشخص و هدف گزاری های لازم داشته باشیم. در کل باید بگویم اقتصاد مقاومتی در حرف خیلی مطرح می شود ولی در عمل بسیار کمرنگ است.

 

ارسال نظرات