علی اشرف خانلری
مسئول بسیج دانشجویی شهرستان رودان:
خبرگزاری بسیج: با تلاش و برنامه ریزی بچه های جهادی سفیران امید11 دستگاه گیرنده ماهواره به طور داوطلبانه توسط مردم روستای خیر آباد تحویل و با حضور مسئولان استان هرمزگان و شهرستان رودان معدوم شد
کد خبر: ۸۵۰۷۷۶۰
|
۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲

به گزارش خبرنگار اعزامی استان تهران خبرگزاری بسیج؛ مسئول بسیج دانشجویی شهرستان رودان با اعلام این خبر، افزود: این حرکت فرهنگی تاثیرات خوبی بر روی مردم داشته و به دنبال آن 2000 دستگاه گیرنده ماهواره جمع آوری شد.

 مهدیه عابدینی افزود: با بضاعت افراد گروه و همکاری خیرین، تعدادی دستگاه دیجیتال تهیه و در اختیار افرادی که دستگاه های گیرنده ماهواره خود را تحویل داده اند قرار گرفت.

 وی اظهار داشت: استقبال زیادی از این طرح شده است و از سوی دهیاری بسیاری از     روستاها پیشنهاد هایی مبنی بر اجرای برنامه های فرهنگی به منظور تشویق و ترغیب روستائیان به منظور جمع آوری ماهواره ها دریافت کرده ایم.

عابدینی در خصوص اعزام گروه های جهادی به روستاهای استان هرمزگان گفت: ابتدا یک تیم پیشقراول4-5 نفره به روستاها اعزام می شود و جلسات متعددی با مردم، اعضای شورا، دهیار و بزرگان روستا برگزار می شود که پس از بررسی نیازها و اولویت ها و مطابقت آن با توانمندی گروه، تیم عملیاتی به روستا اعزام می شود.

 وی خاطر نشان کرد: جلسات را در گلزار شهدا برگزار می کنیم که معنویت و اثر بخشی بیشتری داشته باشد. 

عابدینی در خصوص اقداماتی که گروه های جهادی در روستاهای نیازمند خدمات رسانی انجام داده اند، گفت: چندین سال بود که پیرزنی در یک روستا سرویس بهداشتی و حمام  نداشت و با استفاده از برگ درخت نخل آتش درست کرده و استحمام می کرد او همچنین فاقد سرویس بهداشتی بود و برای این منظور به خانه همسایه ها می رفت و مشکلات زیادی را متحمل می شد. بچه های گروه برای او سرویس بهداشتی و حمام درست کردند و آرامش را برایش به ارمغان آوردند.

وی در پاسخ به این سئوال که بعد از گذشت سال ها از شکل گیری روستاها و زندگی در این محیط چگونه اغلب روستائیان فاقد سرویس های بهداشتی هستند، تصریح کرد: این موضوع برای خود ما هم جای سئوال بود بنابر این بررسی و تحقیقاتی انجام دادیم و متوجه شدیم که مشکل مالی علت نبود سرویس های بهداشتی نیست؛ بلکه مردم روستا درآمد حاصله از فروش محصولات باغی خود را صرف سفرهای زیارتی می کنند و چون پیش از این در کوهستان ها کپر نشین بوده اند چنین فضایی برای محل سکونت خود تعبیه نمی کردند و به این طریق عادت کرده اند؛ آنها از کنار باغ برای دستشویی استفاده می کنند و جای خواب و استراحت برای اغلب آنها مهم تر  از ساخت سرویس بهداشتی است. این یک مشکل فرهنگی است که باید بررسی و حل شود.

سالها قبل این معضل خیلی حادتر بود و با اقدامات عمرانی و فرهنگی گروه های جهادی چند سالی است که اوضاع بهتر شده است.

البته همه روستاها اینگونه نیست برخی دستشویی ها نیمه ساز است، یا سقف ندارد یا دیوار آن تا نیمه ساخته شده اما با این حال اکثر روستا ها پیشرفت کرده اند. مردم از لحاظ سواد رشد چندانی ندارند و به این موضوع به عنوان یک معضل نگاه نمی کنند. روی احکام و امور دینی کم کار شده و باید نماز را به آنها آموزش دهیم. هرکجا نماز نباشد مشکلات بهداشت هم حادتر است چون اصول اولیه و ارکان نماز طهارت و پاکیزگی است.

عابدینی افزود: آموزش های فرهنگی از انجام پروژه های عمرانی مهم تر است؛ اگر فرهنگ رشد کند بقیه مسائل سریع ترحل می شود و رفاه به دنبال فرهنگ می آید.

 در سطح شهر رودان دو دکه روزنامه فروشی وجود دارد، اغلب روزنامه های سراسری به اینجا می آید اما سرانه مطالعه پایین است. روزنامه محلی نداریم و به دنبال آن مطالبه گری صورت نمی گیرد و مسئولین هم کوتاهی هایی داشته اند.

 

ارسال نظرات