خبرهای داغ:
تحلیل‌گر مسایل بین‌الملل:

مساله یمن اثبات می‌کند ادعاهای آمریکا در حمایت از حقوق بشر دروغ است

«فینیان کانینگهام» با اشاره به حملات عربستان به یمن و حمایت‌های غرب از آن، اقدامات دوپهلوی غرب را نشان از دورویی و ریاکاری آن در قبال دیگر ملت‌ها دانست و افزود آمریکا از تحریم و تجاوز برای مقابله با دولت‌های مردمی استفاده می‌کند.
کد خبر: ۸۵۰۷۷۵۹
|
۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، پس از آن‌که هفته گذشته «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور یمن به ریاض گریخت، عربستان سعودی با همکاری کشورها متعددی با تشکیل ائتلافی اقدام به انجام حملات هوایی علیه یمن کرده است.

برخی کشورهای غربی و در راس آن آمریکا از این حملات سعودی‌ها علیه یمن حمایت کردند که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها کودک و مردم این کشور شد. این درحالیست که مردم این کشور به دنبال دموکراسی، هادی را از کشور بیرون رانده تا دولت مورد تایید اکثریت را در راس کار انتخاب کنند.

در همین رابطه «فینیان کانینگهام» تحلیل‌گر، خبرنگار و نویسنده رسانه‌های مختلف در گفتگویی به ابعاد مختلف این اقدامات عربستان سعودی و حامیان غربی‌اش در منطقه می پردازد.

حملات علیه یمن نشان از دروغ دموکراسی آمریکایی

«فینیان کانینگهام» با اشاره به ادعای دموکراسی آمریکایی و دخالت‌های آن در امور دیگر کشورهای جهان گفت: سیاست آمریکا و غرب در قبال یمن نشان از دورویی و ریاکاری این کشور و کشورهایی مثل آمریکا است که تنها به دروغ ادعاهایی مبنی بر حمایت از دموکراسی و حقوق بشر دارند.

وی در ادامه این ریاکاری و دورویی آمریکایی را با مقایسه سیاست غرب در قبال اوکراین و یمن بیان و این تناقض را نشان از دورویی کاملا آشکار آمریکایی‌ها دانست. کانینگهام افزود: در مورد اوکراین «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهوری که کاملا بر پایه اصول دموکراسی انتخاب شده بود، در یک کودتای غیرقانونی غربی در فوریه سال 2014 برکنار شد. اما با این وجود آمریکا و متحدان اروپایی‌اش فورا مدعی شدند که این کودتا یک خواست دموکراتیک بوده و از سوی دیگر رسانه‌های غربی این نقل را منتشر کردند که یانوکوویچ رئیس جمهور بیرون شده‌ای بود که دست نشانده روسیه بوده و لیاقتش عزل شدن بود.

این تحلیل‌گر بریتانیایی در مقایسه رفتار آمریکا در خصوص اوکراین و یمن خاطر نشان کرد رفتار آمریکایی‌ها در یمن کاملا متفاوت است. کانینگهام گفت: «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری بود که نحوه انتخابش نیز با تردید همراه بود چراکه وی در یک انتخابات غیررقابتی در سال 2012 انتخاب و در واقع به عنوان یک دست نشانده سعودی و آمریکایی عمل می‌کرد.

«هادی» رئیس‌جمهوری فاسد و بازمانده رژیمی دزد و فاسد در یمن بود

کانینگهام گذشته یمن را یادآور شد و تصریح کرد: پیش از این منصور هادی به عنوان معاون رئیس جمهور در دیکتاتوری «علی عبدالله صالح» که 30 سال دست نشانده آمریکا و عربستان بود تا این‌که در سال 2011 یک قیام عمومی در یمن وی را از این کشور بیرون کرد؛ بنابراین منصور هادی تا حد بسیاری بخشی از رژیم پیر دزدسالار بود و مردم یمن خواستار خروج وی و همه افراد مانند وی بودند.
هم‌چنین در ادامه این نویسنده بریتانیایی به قتل صدها شهروند معترض یمنی به دست نیروهای نظامی این کشور از سال 2011 اشاره کرد و گفت در نهایت این حوثی‌ها بودند که اواخر سال 2014 با قدرت نظامی بر رژیم سرکوب‌گر پیروز شدند.

به عقیده وی به دست آوردن قدرت با ابزار نظامی اگر در تقابل با یک رژیم سرکوب‌گر به کار گرفته شود، می‌تواند وسیله‌ای قانونی و اخلاقی باشد که نتیجه‌ای دموکراتیک خواهد داشت.

کانینگهام در ادامه به نقش این مساله اشاره کرد که منصور هادی دست نشانده عربستان است و بعد از گریختن از یمن به کشور اربابان خود پناه گرفت. وی هم‌چنین به سیاست دوگانه غرب نیز اشاره داشت و افزود: غرب هادی را رئیس جمهور قانونی یمن معرفی کرد در حالی که در واقع هادی یک فرد فاسد و بی‌اعتبار، باقی مانده از یک رژیم فاسد و بدون اعتبار است که به مدت 30 سال در یمن با عصایی آهنین بر سر مردم می‌کوبید و حکومت می‌کرد. این حکومت فاسد و بی‌اعتبار در این 30 سال خود و دوستانش را ثروتمند می‌کرد و این در حالی‌است که اکثریت مردم یمن در باتلاق فقر و انزوا فرو می‌رفتند.

به عقیده کانینگهام خود این مساله نشان از یک تناقض مضحک در سیاست غرب است و این همان رویه‌ای است که آمریکا و متحدان غربی‌اش در دنیای واقعی در تضاد با ادعاهای پوچ و توخالی‌شان در پیش گرفته‌اند.

آمریکا برای رژیم‌های دیکتاتوری برای منافع سیاسی و اقتصادی خود تبلیغ می‌کند

این تحلیل‌گر غربی تاکید کرد: آمریکا و متحدان اقلیتی غربی‌اش ترجیح می‌دهند برای رژیم‌هایی تبلیغ کرده و از آن رژیم‌هایی حمایت کنند که دیکتاتور هستند و به امتیازات اقتصادی و سیاسی آمریکا و این متحدانش وفادار می‌مانند؛ اما اگر قیامی مردمی به ایجاد دولتی دموکراتیک منجر شود که تلاش می‌کند به منافع مردم این کشور خدمت کند، آمریکا با آن مخالفت می‌کند.

کانینگهام با اشاره به سیاست دوگانه آمریکا در قبال دولت‌ها گفت: اگر دولتی مردمی اما در تضاد با تمایلات نخبگان غربی باشد، آمریکا و غرب جلوی رشد آن را خواهند گرفت و آن را غیردموکرات معرفی می‌کنند. هم‌چنین آمریکا برای مقابله با چنین دولت‌هایی تلاش خواهد کرد به هر وسیله‌ای شامل اقدامات جنگی و تجاوز یا اقدامات خرابکارانه و سرکوب‌گرانه، و یا تحریم‌های اقتصادی جلوی آن را بگیرد.

وی به موضوع بحرین هم اشاره داشت و حرکت مردمی سال 2011 در این کشور برای تشکیل دولتی دموکرات را یادآور شد که تاکنون توسط دولت‌های غربی به انزوا کشیده شده و به آن حرکت بی‌توجهی شده است. این کشورها از سرکوب‌های ظالمانه رژیم دیکتاتوری آل‌خلیفه و ارباب سعودی آن علیه جنبش‌های مردمی حمایت می‌کنند.
کانینگهام برای مثال به رژیم سرکوب‌گر و دست‌نشانده یمن اشاره کرد و گفت این رژیم ظالم و حامی غرب، حامی رژیم سعودی و در خدمت دولت‌های غربی بود. وی اضافه کرد رژیم یمن رژیمی بود که به ملت خود پشت کرده اما با حمایت نظامی و توافق برای تجاوزات خارجی عربستان به دیگر کشورها با آن همکاری کرد.

در ادامه گفت‌وگو نظر کانینگهام را در رابطه با سرنوشت عربستان در باتلاق احتمالی یمن جویا شدیم. کانینگهام اظهار نظر در این باره را در حال حاضر زود دانست و ادامه داد عربستان سعودی بارها در گذشته نیز به یمن تجاوز کرده بود. وی افزود عربستان در سال 2009 به یمن حمله‌ور شد و 200 نظامی به شرق یمن اعزام کرد اما با شکست از یمن بازگشت.

عربستان به دنبال آن است که یمن را به کشوری بحران‌زده تبدیل کند

وی بر این باور است حملات کنونی عربستان علیه یمن با سطحی بالاتر و با تجاوزات بیشتر ادامه خواهد داشت اما تاکید دارد باز هم این کمپین مانند گذشته، تحلیل خواهد رفت. کانینگهام ادامه داد: به نظر من عربستان به دنبال شکست حوثی‌ها یا بازگردانی دوباره رژیم سابق نیست بلکه به دنبال تبدیل یمن به کشوری شکست خورده و دچار بحران است که در شمال توسط حوثی‌ها اداره می‌شود و جنوب آن در دست گروهک‌های تروریستی مانند القاعده است اما اگر کشورهای این ائتلاف سعودی که شامل خود عربستان، مصر، اردن، قطر و امارات می‌شود، حمله زمینی به یمن صورت دهند، یمن به باتلاقی برای آنان بدل خواهد شد.

این تحلیل‌گر غربی تصریح داشت: آن‌چه سعودی‌ها و اربابان غربی آن‌ها برای یمن می‌خواهند این نیست که یمن به کشوری مستقل، دموکرات یا ثروتمند تبدیل شود چرا که در آن صورت یمن به چالش عمیقی برای موقعیت کنونی غرب در این منطقه‌ می‌باشد و آمریکایی‌ها می‌خواهند حکومتی مستبد و در اختیار آنان در یمن روی کار باشد.

فینیان کانینگهام هم‌چنین گفت: به نظر من هر متجاوزی، من جمله ارتش سعودی، با مخاطرات بسیاری روبرو خواهد بود و بدون شک شکست خواهد خورد اما برای جلوگیری از هر شکست احتمالی، سعودی‌ها و متحدانشان با حمایت آمریکا به بمباران ادامه خواهند داد و مخفیانه از گروه‌های تروریستی مثل القاعده حمایت خواهند کرد تا به هدف خود برای تبدیل یمن به یک کشور شکست‌خورده موفق شوند. این مدل در سوریه هم اجرا شد و کشورهای سلطنتی عرب و حامیان غربی آن‌ها برای 4 سال گذشته در منطقه شام این‌‌گونه عمل کردند اما موفق نبودند. وی تصریح کرد این نوع رفتار مجرمانه و شایسته محاکمه در دادگاه بین‌المللی است.

گفت‌وگوهای صلح سازمان‌ملل و حملات هوایی دو اقدام خبیث عربستان در قبال یمن
این تحلیل‌گردر ادامه به گفت‌وگوهای صلح سازمان ملل از یک سو و حملات ائتلاف سعودی از سوی دیگر اشاره کرد و ابراز داشت: این مساله را باید در نظر داشت درحالی‌که آمریکا و انگلیس از حملات هوایی عربستان علیه یمن حمایت می‌کنند، از سوی دیگر خواستار گفت‌وگوهای صلح با حضور سازمان ملل هستند ولی این گفت‌وگوها اقدامی صادقانه برای برقراری دموکراسی در یمن نیستند بلکه تلاشی برای بازگرداندن استاندارهای رژیمی است که از گذشته در خدمت غرب بوده است؛ در واقع گفت‌وگوهای صلح سازمان ملل که غربی‌ها مشوق آن هستند، بخشی از اقدام خبیث آل سعود در کنار کمپین بمباران هوایی علیه یمن است.

ممکن است بدگمانی باشد که بگوییم کمپین بمباران تلاش خواهد کرد حوثی‌ها را مجبور کند بر سر میز مذاکره بنشینند که در نتیجه آن قدرت‌های غربی آن را مجبور کنند به پذیرش یک توافق ظاهری رضایت دهد که در واقع این توافق مردم یمن را می‌فروشد و هیچ‌گونه دموکراسی در آن وجود ندارد.
در انتهای گفت‌وگو فینیان کانینگهام به نقش اسرائیل در این حملات اشاره کرد و گفت: گرچه اسرائیل نقش خود در این درگیری‌ها را آشکار نمی‌کند اما واقعیت این است که اسرائیل راهبرد مشابهی با غرب و عربستان سعودی دارد و مانند گذشته و مسایل سوریه و هم‌چنین مساله هسته‌ای ایران و دیگر مسایل، مشابه عمل می‌کند.

این تحلیل‌گر غربی معتقد است اسرائیل نقش خود در تجاوزات مورد حمایت غرب علیه یمن را آشکار نمی‌کند تا آتشی علیه این رژیم در میان عموم مردم دنیا بویژه در میان جمعیت 350 میلیونی اعراب ایجاد نشده و یا اعراب به این واقعیت پی نبرند که اتحادیه عرب به دنبال منافع مردم این کشورها نیست.

وی گذشته رابطه اسراییل و آمریکا و عربستان در بحران‌های ساخته خود آنان مانند سوریه و لبنان را یادآور شد و گفت احتمال زیادی وجود دارد که رژیم اسراییل در مورد یمن نیز همان‌طور و به طور مخفیانه همکاری کرده باشد.

کانینهام تصریح کرد که گفته‌های قابل اتکایی نیز در موضوع یمن وجود دارد مبنی بر اینکه ارتش آمریکا و عربستان سعودی به طور آشکار با القاعده در شبه جزیره عربستان برای سرکوب حوثی‌ها همکاری داشتند و دست همه این عوامل همواره در دست یکدیگر است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها