راغفر در گفتگو با بسیج:

شاهد نگاه تهاجمی در اجرای اقتصاد مقاوتی در دولت نیستیم

کد خبر: ۸۵۰۵۴۸۵
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹

حسین راغفر کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری بسیج گفت:یکی از راههای تحقق اقتصاد مقاومتی تغییر نگرش است دولت ونیازنگاهی ایجابی و تهاجمی دراقتصاد مقاومتی است که متاسفانه تا کنون شاهد آن نبوده ایم.

حسین راغفرکارشناس مسایل اقتصادی گفت :برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و تاکید بر تولید نیاز به تغییر رویه است.دولت باید به حضور در فعالیت های اقتصادی از نگاه انفعالی به نگاه تهاجمی و ایجابی برسد.

وی افزود:نگاه انفعالی همه چیز را به عرضه و تقاضا میسپارد که این سازوکار عملی نیست و دیگر جواب نمیدهد و حت تاثیر عوامل سیاسی و مالی اسیب پذیر است.

این استاد دانشگاه الزهرا گفت:اقتصاد مقاومتی طیف وسعیی از زیر ساخت ها را نیاز دارد که بدون شکلگیری اینهااین برنامه که مبنایش تولید است محقق نمی شود.

وی افزود: از جمله این زیر ساخت ها اصلاح فضای کسب وکار ،رفع تبعیض ها به زیان بخش خصوصی و اصلاح نظام بانکی کشور به نحوی که در خدمت تولید قرار بگیرد نیاز است.

راغفر نظام مالیاتی را عاملی در تحقق اقتصاد بدون نفت دانست و گفت:بخش نظام مالیاتی به نحوی میتواند منابع درآمدی دولت را تامین کرده با عث قطع وابستگی به نفت شود.دولت باید به سمت مالیات مایل شود البته اقداماتی انجام شده که کافی نیست.

راغفر حضور بخش دولتی را آفتی برای فضای کسب و کاردانست و افزود:در شرایط کسب و کار کشور و در شرایط کنونی حضور دستگاهها و نهاد های دولتی به زیان بخش خصوصی است و بخش های خصوصی سرمایه شان را وارد چنین فضایی نمی کنند.

وی تصریح کرد:در شرایط یکسان اعتبارات ارزی و تسهیلات قانونی باحضور نهادهای دولتی در عرصه اقتصاد به سمت بخش دولتی مایل میشود.در صورتیکه در مقاومتی بایدبر بخش خصوصی تاکید شود.

این کارشناس اقتصادی درباره نقش نظام بانکی در بی رونقی اقتصاد مقاومتی گفت :نظام بانکی نیز در راستای اقتصاد مقاومتی بسیار ناکارامد ورود کرده است .بانک ها بخش بزرگی از درآمدهایدولت را در اختیار کسانی میگذارند که در آمدهای بزرگ کسب میکنند.

وی افزود:اتکا به منابع نفتی که قیمت آن در خارج از کشور تعیین میشود میتواند در مواقع تحریم اقتصاد ایران را آسیب پذیر کند.

اتکا بهاین منبعباید به داخل بیاید و درامدهای مالیاتی باید جدی تر گرفته شود.اگر بها به این بخش داده شود میتواند پا به پای تولید داخلی که 20 تا 25در صد تولیدرا در دست میگیرد در اقتصاد نقش داشته باشد.و تی را بودجه را مجزا از نفت کند.

راغفر افزود:بانک داری به سرعت به سمت فعالیت های غیر مولد رفته است واموری مانند دلالی ربا خواری و سودهای کلان بانکی باعث میشود سرمایه وارد بخش تولید نشود و یا بسیار اندک ورود کند .

وی با تاکید مجدد بر نیاز به اصلاحات مالیاتی گفت :کسانی که سودهای بزرگمیبرند باید مالیات بزرگ هم بدهند تا درامدها بیشتر به سمت تولید روانه شود اما متاسفانه در شرایط کنونی به دلیل ساختار داخلی این مسیله سود اور نیست و هزینهها بیشتر در محل های غیر مولد میرود .؛توجه به علائم اقتصاد مقاومتی و همراهی بانک ها در این زمینه میتواند بسیار کمک کننده و مفید باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد:برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تاکید بر تولید نگاه بر بهره وری لازم است و اقدامات گسترده ای باید انجام شود که دردر این دولت هنوز شاهد آن نبوده ایم.

ارسال نظرات