خبرهای داغ:
توکلی خبرداد:

بهره‌برداری از منابع صندوق توسعه ملی در بودجه ۹۴

کد خبر: ۸۵۰۱۳۹۶
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵

به گزارش‌ خبرگزاری بسیج، احمد توکلی پنجشنبه‌ شب در همایش دانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجند که به منظور بررسی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و نقد سیاست‌های دولت برگزار شده بود موضوع اقتصادی مقاومتی را مبحثی جدید در ادبیات اقتصاد کشور خواند و اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی از آن جهت مهم است که خودمان تصمیم می‌گیریم که به کدام طرف حرکت کنیم و دیگر به خارج وابسته نیست.

وی افزود: در دل اقتصاد مقاومتی یک حماسه وجود دارد اما خود آن یک اصطلاح حماسی محسوب نمی‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی رشد ناپایدار و نوسانات شدید اقتصادی را از نتایج استفاده از بانک‌های جهانی خواند و گفت: مسئولان باید توجه کنند که بیش از اندازه وابسته به خارج نشوند و از منابع داخل بهره گیرند.

وی با بیان اینکه رهبر فرزانه انقلاب برای اقتصاد مقاومتی مؤلفه‌های زیادی ذکر کرده‌اند که هنوز در دست بررسی است، تاکید کرد: ایراد اساسی زمان طولانی بررسی این مؤلفه‌ها از سوی مسئولان است.

توکلی با اشاره به تحولات قیمت نفت و نگرانی دولت از کاهش کم سابقه قیمت تاکید کرد: نفتی بودن بودجه بسیار خطر دارد و از جمله آثار اقتصاد نفتی، رکود تورمی است.

وی افزود: طبق بررسی‌ها کشورهایی که از منابع نفتی زیادی برخوردار هستند در بلندمدت دچار رکود تورمی می‌شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نفت را برای کشور از جهتی نعمت و جهتی عامل پیشرفت خواند و یادآور شد: در دوران سازندگی به دلیل ورود زیاد کالا به کشور و در دولت‌های نهم و دهم خرج بدون مدیریت پول نفت، کشور را با مشکلاتی مواجه کرد.

توکلی با بیان اینکه همه می‌دانیم بازار نفت نوسانات شدیدی دارد و کشور را بارها دچار شوک منفی کرده است، افزود: بعد از انقلاب دولت اصلاحات نخستین اقدام را برای جدا کردن بودجه از نفت انجام داد و اقدام به تأسیس حساب ذخیره ارزی شد که هر سال مقداری از ارز کشور به آن واریز می‌شد.

وی گفت: مجالس ششم، هفتم و هشتم به خوبی به اهداف صندوق ذخیره ارزی توجه نکردند و از ۱۶۷ میلیارد دلاری که در طول سال‌ها به آن واریز شد، دولت‌ها ۱۶.۵ میلیارد دلار را برای سرمایه‌گذاری و ما‌بقی را صرف بودجه خود کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری دستور تاسیس صندوق توسعه ملی را داده‌اند که ابتدا ۲۰ درصد درآمد نفتی به آن واریز و از سال دوم به بعد هر سال سه درصد به آن اضافه می‌شود.

توکلی افزود: استفاده از صندوق توسعه ملی برای دولت‌ها ممنوع بوده که این اقدام نقطه عطفی در اقتصاد مقاومتی است.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم این موضوعات در بودجه جدید نیز آمده است که به صندوق توسعه ملی اجازه داده می‌شود مبلغی به صنعت کشور کمک کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها