خبرهای داغ:

تفکر و اندیشه امام خمینی باید در حوزه های علمیه متبلور باشد

آیت‌الله نوری همدانی با بیان این که تفکر امام خمینی(ره) باید در حوزه علمیه داخل و دایر شود، گفت: ایشان فردی زمان شناس و جهان شناس بودند، از همین رو نظرات امام با نیاز های امروز تطابق بیشتری دارد؛ در هر مسأله فقهی سیر تاریخی آن باید بیان شود.
کد خبر: ۸۵۰۱۲۶۶
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید امشب در دیدار اعضای مجمع عمومی انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه با بیان این که در اسلام از هیچ قشری به اندازه طالب علم تکریم نشده است، گفت: باید خداوند را شاکر باشیم که توفیق سربازی امام زمان(عج) نصیب ما شده است؛ رهبر معظم انقلاب نیز بر اصل حوزوی و سرباز امام عصر  بودن تأکید دارند به همین دلیل بود که دکترای افتخاری را رد کردند.

 

وی با اشاره به این که فقه دارای جایاگاه بلندی در مکتب اهل بیت(ع) است، افزود: امام علی(ع) در نهج البلاغه میان علما و فقها فرق گذاشتند، از همین رو ایشان فقها را دارای مقام و جایگاه والاتری می دانند؛  روایات بسیاری در زمینه جایگاه بلند فقها بیان شده است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع) در زمینه اهمیت فقاهت اظهار داشت: امام می فرمایند که به پدر من(امام هادی) خبر رسید که یکی از فقها با یکی از ناصبی ها بحث کرده است، از همین رو امام هادی(ع) مشتاق دیدار این فقیه شد؛ مجلسی برپا شد که علویون و بنی هاشم حضور داشتند، زمانی که این فقیه وارد شد حضرت استقبال بسیاری از وی انجام دادند که این خود نشان از جایگاه فقها دارد.

 

وی با بیان این که فقه بر ده بخش تقسیم می شود، ادامه داد: فقه دارای بخش های گوناگون بوده و بر ابعاد زندگی انسان حاکم است؛ در قرآن دو نوع نفر و کوچ کردن بیان شده که نخسین آن کوچ کردن برای جهاد و جنگ بوده و دیگری برای طلب علم است، این دو مسأله جایگاه مهمی در حفظ و نشر اسلام دارند.

 

این مرجع تقلید  با اشاره به انواع معارف و فقه ابراز داشت: آن چه مربوطه به اعتقادات است معارف اعتقادی انسان ها را تشکیل می دهد، معارف عبادی نیز شامل اعمال انسان که سبب ارتباط بین انسان و خداوند می شود؛ معارف اخلاقی شامل ملکات فضیله و رذیله و روحیات انسان است.

 

وی عنوان کرد: معارف مدنی و اجتماعی، معارف فرهنگی، معارف اقتصادی، معارف سیاسی، معارف حکومتی، معارف قضایی و معارف جهادی انواع دیگر معاراف اسلامی را تشکیل می دهد؛ اسلام بر وجود حکومت عادل بر جامعه اسلامی تأکید دارد.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) در زمینه تقسیم بندی علم خاطرنشان کرد: حضرت فرمودند علم به چهار دسته فقه برای شناخت احکام، طب برای شناخت بهداشت و مسائل بدن، نحو برای آشنایی با روش سخنگویی و نجوم برای شناخت زمان ها تقسیم می شود.

 

وی با بیان این که در هرکدام از ابواب فقه مسأله جهاد وجود دارد و منحصر در جنگ نمی شود، گفت: امام خمینی(ره) در کتاب های خود شنوع جهاد ذکر کرده اند، این در حالی است که اکثر علما سه نوع جهاد ذکر کردند.

 

این مرجع تقلید با بیان این که تفکر امام خمینی(ره) باید در حوزه علمیه داخل و دایر شود، افزود: ایشان فردی زمان شناس و جهان شناس بودند، از همین رو نظرات امام با نیاز های امروز تطابق بیشتری دارد؛ در هر مسأله فقهی سیر تاریخی آن باید بیان شود.

 

وی با اشاره به این که فقه باید بر اساس جواهر باشد، اظهار داشت: در زمان های گذشته مسائلی همانند بیع فضولی مطرح می شد که در زمان خود کاربرد بسیار داشت، اما اکنون مسائل بسیاری همانند حقوق بشر، سیاسیت و حکومت وجود دارد که باید بر اساس فقه پویای اسلامی بررسی شود؛ بنابراین فقه باید جواهری و منطبق بر مسائل و نیازهای جدید جامعه باشد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این که فقه شیعه در هر زمان و مکان پاسخگو است، ابراز داشت: ما با فاجعه ای روبه رو هستیم و آن کمبود فقها است، خلأ کمبود فقها در حوزه علمیه بسیار جدی است؛ بنابراین باید در راستای فقیه پروری تلاش شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها