اعتراض نوذری به دستور وزیر نفت

سهام‌دار پالایشگاه هرمز نسبت دستور وزیر نفت مبنی بر انتقال این پالایشگاه به منطقه جاسک اعتراض کرد و این اقدام را غیر کارشناسی دانست.
کد خبر: ۸۵۰۰۷۵۴
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، با دستور وزیر نفت طرح پالایشگاه هرمز با تغییر جانمایی در بندر جاسک اجرا خواهد شد؛ همین موضوع موجب شد تا گروه توسعه انرژی تدبیر که 80 درصد از سهام این طرح را در اختیار دارد نسبت به این موضوع معترض شود.

غلامحسین نوذری؛ رئیس هیئت مدیره گروه توسعه انرژی تدبیر طی ارسال نامه‌ای، انتقال پالایشگاه هرمز به منطقه جاسک را غیرکارشناسی دانست و خواستار توضیحاتی درباره  وضعیت طرح پالایشگاه مورد نظر -که اکنون به نام پالایشگاه "بهمن‌گِنو" نامید می‌شود- شد.

مواردی که نوذری - وزیر اسبق نفت - در این نامه خواسته است وضعیتشان روشن شود از این جمله است:

- وضعیت و هزینه انجام مطالعات زیست محیطی و ژئوتکنیک انجام شده

- ساخت واحد هیدورژن و آبگیر که پیش از این قرار بود به صورت مشترک با پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخته شود

- وضعیت حدود 160 میلیون سرمایه‌گذاری انجام شده

- وضعیت تسطیح و آماده سازی زمین

- چگونگی دسترسی به نیروگاه و تأمین برق مورد نیاز طرح در صورت انتقال به جاسک

- چگونگی امکانات بارگیری، تخلیه فرآورده و مخازندر صورت انتقال به جاسک

- هزینه خطوط لوله مورد نیاز  در صورت انتقال به جاسک

- افزایش هزینه‌ها به دلیل فاصله زیاد میان میدان‌های تأمین کننده خوراک با محل جدید

- نبود نیروی انسانی متخصص

- وضعیت گاز رسانی برای سوخت پالایشگاه

جواب کارشناسان شرکت ملی پالایش و پخش به نامه نوذری جالب نیز جالب توجه است؛ به طور نمونه آنها در جواب به چگونگی تأمین هیدروژن مورد نیاز پالایشگاه بهمن‌گنو -که پیش از این قرار بود از طریق پالایشگاه ستاره خلیج فارس تأمین شود- آورده‌اند که هیدروژن مورد نیاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به این پالایشگاه با قیمت مناسب فروخته می‌شود. این درحالیست که انتقال گاز هیدروژن با خط لوله امکان‌پذیر نیست!

از سوی شرکت پالایش‌وپخش در جواب به چگونگی تأمین زیر ساخت‌های مورد نیاز طرح نیز تنها به این که تأمین خواهد شد اکتفا کرده‌اند.

پالایشگاه نفت هرمز  قرار بود در 10 کیلومتری بندر عباس و با ظرفیت پالایش ٣٠٠ هزار بشکه نفت خام فوق سنگین (200 هزار بشکه از میدان‌های نفتی سروش و نوروز، 70 هزار بشکه نفت سنگین صادراتی و 30هزار بشکه از میدان نفتی فروزان) ساخته شود.

با اجرای این طرح 4.2 میلیارد یورویی، به تولید بنزین و گازوئیل کشور به ترتیب 15 و 32 میلیون لیتر افزوده خواهد شد. علاوه بر این ال.پی.جی، پروپیلن، سوخت جت، گوگرد و کُک سایر محصولات پالایشگاه هرمز خواهد بود. فرآورده‌های نفتی این طرح بر اساس استاندارد یورو5 تولید خواهد شد.

سیاست‌های پالایشی وزارت نفت در حالی است که چندی پیش وزیر نفت مجوز خوراک پالایشگاه خوزستان را ابطال کرد. با این تصمیم واحد پالایشی مورد نظر که قراربود طبق اصل 44 قانون اساسی برای واگذاری به بخش خصوصی در فرابورس عرضه شود، فاقد هرگونه ارزش سرمایه گذاری شد.

ساخت پالایشگاه جدید شیراز نیز برای آنکه مشکل تأمین خوراک طرح فراگیر پالایشی سیراف - که قرار است در قالب هشت پالایشگاه میعانات گازی مستقل به ظرفیت 480 هزار بشکه در روز- برطرف شود، متوقف شده بود.
ارسال نظرات