مسئول سازمان بسیج ورزش در گفتگو تفصیلی با «بسیج»:

3هزار سالن ورزشی توسط بسیج در سراسر کشور احداث شده است/ ورود جدی بسیج به مقوله استعداد یابی ورزشی در میان جوانان و نوجوانان

میرجلیلی گفت: بسیج آمادگی لازم را در جهت سوق دادن امکانات و تجهیزات ورزشی به مناطق محروم را با همکاری دستگاه های ورزشی کشورمان دارد
کد خبر: ۹۱۹۳۱۳۰
|
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵

به گزارش اختصاصی بسیج، در بهار 40 سالگی بسیج و ایام هفته بسیج، این معجزه بزرگ امام خمینی(ره) را جشن می گیریم. تشکیل بسیج مردمی به منظور تشکیل یک نیروی مردمی و انقلابی جهت حراست از ارزش های انقلاب اسلامی و خدمت به مردم بوده است. در حال حاضر، هر کجا که مردم و نظام به خدمت بسیج نیاز داشته باشد، بسیج آماده خدمت گذاری است و ورزش یکی از عرصه هایی که بسیج به آن نگاه ویژه ای دارد. امام خامنه ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی در حوزه ورزش و سلامت سخنرانی های زیادی داشته اند و سازمان بسیج مستضعفین بر اساس رسالتش در جهت تحقق منویات امام خامنه ای در امر ورزش های همگانی، محلی و بومی اقدامات زیادی انجام داده است. ورز ش همگانی باعث سلامت همگانی می شود و بسیج وظیفه دارد خدمات ارزنده ای در زمینه بالا بردن سطح سلامت و ورزش جامعه انجام دهد. تا به امروز بسیج باعث ساخت 3 هزار سالن ورزشی در سطح کشورشده است و 360 پایگاه استعداد یابی در سراسر کشور دارد که در زمینه شناسایی مستعدان ورزشی و علمی تلاش می کند. با "مهدی میرجلیلی" مسئول سازمان بسیج ورزش به گفتگو نشسته ایم تا از فعالیت ها و اثرگذاری سازمان بسیج ورزشکاران برایمان بگوید.

3هزار سالن ورزشی توسط بسیج در سراسر کشور احداث شده است/ ورود جدی بسیج به مقوله استعداد یابی ورزشی در میان جوانان و نوجوانان

برنامه های سازمان بسیج ورزش در طول هفته بسیج چیست؟
طرح مسجد محور را به منظور پرکردن اوقات فراغت جوانان و تشویق آنان به روی آوردن به ورزش را در سطح محلات در هفته بسیج و در رده های حوزه ها و پایگاه مقاومت سراسر کشور اجرا می کنیم و مسابقاتی در 11 رشته ورزشی بین بسیجیان برگزار می شود. ما مسجد را محور قرار دادیم تا بعد از قرائت نماز، مسابقات ورزشی برگزار می شود و ان شالله این مسابقات در سطح مناطق مختلف تهران و سایر شهرستان ها اجرا می شود و در دهه فجر، شاهد برگزاری مسابقات کشوری آن خواهیم بود. مهمترین هدف ما در امر ورزش، تشویق مردم به ورزش همگانی است چرا که باعث ایجاد شور، نشاط، شادابی و سلامتی می شود. بیش از 300مسابقه و جشنواره در رشته های مختلف و در بین خواهران و برادران بسیجی برنامه ریزی کرده ایم که از حالا آغاز شده و تا 8 آذر اجرا می شود. پیاده روی خانوادگی یکی دیگر از برنامه های ماست که در سراسر کشور در هفته بسیج صورت می گیرد.

آموزش هایی هم در زمینه نحوه صحیح ورزش کردن دارید؟
بله، عدم اگاهی در حوزه وضعیت کار، تمرین و فعالیت های روزانه در میان جوانان و نوجوانان وجود دارد. ما گروه های جهادی ورزش و تندرستی را در سراسر کشور ایجاد کرده ایم تا بتوانند برنامه شناسایی ناهنجاری های اسکلتی را انجام دهند و آموزش درمان آن را با انجام فعالیت های ورزشی به جوانان و نوجوانان آموزش دهند. متاسفانه بخشی از هزینه های درمانی کشور صرف بیماری هایی است که حاصل فقر حرکتی، ساختار و ناهجاری اسکلتی است که با تدابیر سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضفعین در نظر داریم که در این حوزه اقدامات مفیدی از نظر آموزشی انجام دهیم.

یعنی آموزش اصول بنیادی حرکت و کار کردن هم جزو برنامه های بسیج است؟
در شرایطی که تغذیه مردم کشورمان به سمت مصرف فست فود ها و زندگی ماشین می شود، مردم کشورمان از کار و فعالیت های بدنی به دور هستند و در بخش آموزش هم به مردم گفته نشده که چگونه با حرکات ورزشی، باعث سلامتی و تندرستی خود شوند. اصول صحیح کار باید به کارمندان، کارگران و کشاورزان و سایر مشاغل گفته شود تا به مرور زمان، توانایی جسمانی شان تضعیف نشود و برای این کار، باید اصول بنیادی حرکت و کار کردن را آموزش دهیم و این کار را از رده های سنی پایین در مهدهای کودک و قرآنی آغاز نماییم. مادران و مربیان کودکان باید بیاموزند که چگونه روزش نشستن صحیح، بلند شدن، پریدن و دویدن را به کودکان آموزش دهند. ما معتقدیم که ورزش را باید به منازل و خانه ها برد چرا که در شرایطی که هوا سرد و آلوده است، ورزش کردن در محیط های بیرون از خانه، جوابگو نیست و باید با آموزش های صحیح، به مردم بیاموزیم که چگونه می توانند با حرکات ساده ورزشی باعث ایجاد نشاط و شادابی در بدنشان شوند و بسیج آماده است که به کمک رسانه ها و دستگاه های ورزشی، این امر مهم را در میان خانواده ها فرهنگ سازی نماید.

بسیج چقدر توانسته در امر ورزش موثر واقع شود؟
بسیج ظرفیت خوبی در همه عرصه هاست و باید گفت که ورزش هم از لحاظ اقتصادی، سلامتی، فرهنگی، اجتماعی و... مقوله مهمی محسوب می شود و به همین دلیل، می طلبد که بسیج در حوزه ورزش به خوبی ورود کند. بسیج آمادگی لازم را در جهت سوق دادن امکانات و تجهیزات ورزشی به مناطق محروم را با همکاری دستگاه های ورزشی کشورمان دارد و این نشان می دهد که بسیج معتقد است که همه مردم کشورمان حق ورزش کردن دارند و باید شرایط و امکانات ورزشی یکسانی در سراسر کشور مهیا شود. بسیج ثابت کرده که در کارهای سخت و دشوار، همیشه حماسه آفرین است. در هشت سال دوران دفاع مقدس شاهد افتخار آفرینی بسیج مردمی بودیم و در موضوعات خدمت رسانی به مردم در موضوع ریشه کن کردن فلج اطفال در کشور، واکسیناسیون دام، محرومیت زدایی و... شاهد درخشش بسیج بوده ایم و در حوزه ورزشی هم بسیج تا به امروز باعث ساخت 3 هزار سالن ورزشی در سطح کشور شده و بستر مناسبی را برای ورزش کردن مردم کشورمان مهیا نموده است.

 3هزار سالن ورزشی توسط بسیج در سراسر کشور احداث شده است/ ورود جدی بسیج به مقوله استعداد یابی ورزشی در میان جوانان و نوجوانان

می توانیم بگوییم که بسیج در عرصه ورزشی هم خوش درخشیده است؟
بله. 10 سالی می شود که المپیاد ورزشی را در سطح کشور برگزار می کنیم و تلاش داشته ایم که باعث رشد و ترقی ورزش کشورمان در همه رشته ها شویم و با تعاملی که با فدراسیون های ورزشی داشته ایم، به طور جدی وارد عرصه استعداد یابی ورزشی در میان نوجوانان و جوانان کشور شده ایم و باید گفت که این استعداد یابی در 14 رشته ورزشی است. متاسفانه موضوع استعداد یابی در کشورمان به طور جدی دنبال نمی شود و بسیج در این حوزه به طور جدی وارد شده است و بستری ایجاد شده تا جوانان مستعد ورزشی شناسایی شوند و برای این کار، 360 پایگاه استعداد یابی در سراسر کشور راه اندازی شده است و تا به امروز، 25 تیم ورزشی در باشگاه مقاومت در لیگ های مختلف کشور داشته ایم که می توانیم به رشته های تکواندو، جودو، ووشو، تیراندازی، قایقرانی، شنا، فوتبال، فوتسال، والیبال و... اشاره کنیم.

بسیج در بین این رشته های ورزشی، حائز چه رتبه های در سطح کشوری شده است؟
بله، بسیج سال گذشته در رشته تکواندو، قهرمان کشور شد؛ همین طور در رشته های کاراته، تیراندازی، تکنواندو، ووشو و... شاهد افتخارآفرینی های کشوری توسط بسیج هستیم و می توانیم به جرات بگوییم که بسیج در این رشته ها، پرمدال و پر افتخار بوده است.

تعامل سازمان بسیج ورزشکاران با ورزشکاران و فدراسیون های ورزشی تا چه میزان است؟
بحمدالله تلاش کرده ایم که تعامل خوبی با ورزشکاران رشته های مختلف و فدراسیون های ورزشی داشته باشیم. بسیج یک اقیانوس بی انتهاست و مطلبد که در این کشور پهناور، خدمات ورزشی خوبی را در همه نقاط کشور برای مردم عزیز کشورمان ایجاد نماید و تلاش می کنیم که هیچ مانعی در سد راه بسیج در جهت سوق دادن مردم به ورزش همگانی وجود نداشته باشد.

اثرگذاری فعالیت های بسیج را چگونه ارزیابی می کنید؟
امروز به جرات می توانیم بگوییم که فعالیت های بسیج فقط در حوزه نظامی نیست و بسیج توانسته در عرصه های مختلف علمی، ورزشی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، المیپاد، اختراعات و... به خوبی بدرخشد و افتخارات زیادی را برای کشورمان کسب نماید. امروز بسیج به یکی از پاسداران انقلاب اسلامی تبدیل شده است به طوری که دشمنان انقلاب اسلامی، نابودی انقلاب اسلامی را در تضعیف بسیج دنبال می کنند و به همین دلیل شاهد تهاجم فرهنگ گسترده برای علیه بسیج مردمی هستیم و این در حالی است که بسیج هویتش مردمی است و خودش را از آن مردم می داند و تمام فعالیت هایی که انجام می دهد برای حفظ ارزش های انقلاب اسلامی و خدمت به مردم است. نباید از یاد ببریم که بسیج مردمی یکی از قدرت های عظیم کشورمان محسوب می شود چرا که باعث هراس میان دشمنان انقلاب اسلامی شده است.

 3هزار سالن ورزشی توسط بسیج در سراسر کشور احداث شده است/ ورود جدی بسیج به مقوله استعداد یابی ورزشی در میان جوانان و نوجوانان

یعنی بسیج توانسته همچون سدی محکم در برابر زیاده خواهی های دشمنان انقلاب اسلامی بایستد؟
بله. بسیج در عرصه های مختلفی پیشتاز است و توانسته در مقابل دشمن ایستادگی کند. از فعالیت های بسیج در عرصه فرهنگی، فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و رسانه ای گرفته تا ممانعت بسیج از نفوذ فکری، سیاسی دشمن در کشورمان. بسیج تلاش گسترده ای در جهت دشمن شناسی انجام داده است و بصیرت افزایی و شناساندن تاکتیک های دشمن به جامعه و همچنین اصل روشنگری سیاسی و دشمن شناسی، از عملکردهای بسیج محسوب می شود و باید قدردان این نعمت عظیم در کشورمان باشیم چرا که باعث شده که توطئه های دشمنان انقلاب اسلامی برچیده شود.

چرا دشمن از فرهنگ بسیج وحشت دارد؟

چرا که فرهنگ بسیج فرهنگی است که باعث تقویت جبهه مقاومت در سطح منطقه شده است و به همین دلیل که این فرهنگ امروز ملی فراملی شده و در سایر کشورهای اسلامی هم ترویج داده شده است، دشمن از آن هراس دارد چرا که می داند این اتفاق باعث تقویت ستون های انقلاب اسلامی در سطح بین المل می شود و باعث می شود که فرهنگ انقلاب اسلامی به سایر کشورهای اسلامی هم ترویج داده شود، به همین دلیل شاهد اقدامات مخرب دشمنان انقلاب اسلامی برای ضربه زدن به فرهنگ بسیج هستیم تا این گونه مانع از جهانی شدن این فرهنگ شوند.

در پایان اگر حرفی دارید، بفرمایید.

ورزش به عنوان یکی از مهمترین ارکان تأمین شادابی و سلامتی جسم و روح و نیز شاخص اصلی اجتماعی و فرهنگی در زندگی امروز نقشی اساسی و بنیادی دارد؛ در این بین بسیج با فعالیت های گسترده ای که در عرصه زیرساخت ها و ورزش همگانی انجام داده است، توانسته نقش پررنگی در فراگیرکردن ورزش در سبد خانواده ها و فراهم کردن زمینه ای برای ورزش در دورترین و محروم ترین مناطق کشور داشته باشد. با ادامه چنین فعالیت های بارزی که به همت بسجیان و با رویکرد جهادی ، علمی و آموزشی در سطح ورزش کشور در حال پیاده سازی است، می توان آینده روشنی را پیش روی ورزش کشور قرار داد، آینده ای که بالا رفتن ضریب سلامتی و کاهش آسیب های اجتماعی کشور می تواند از پیامدهای مبارک آن باشد.

ارسال نظرات