مسئول بسیج اساتید چهارمحال و بختیاری:

وجود مالیخولیای قدرت در جامعه‌شناسی سیاسی

دکتر احمدرضا بسیج، مسئول بسیج اساتید استان چهار محال و بختیاری درمصاحبه‌ای از شهوت قدرت بنی‌صدر و دلیل برکناری آن سخن گفت.
کد خبر: ۹۱۴۹۷۰۹
|
۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲

مالیخولیای قدرت در جامعه‌شناسی سیاسی

 

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، دکتر بسیج مسئول بسیج اساتید استان چهارمحال و بختیاری گفت: در جامعه‌شناسی سیاسی عنوانی به نام مالیخولیای قدرت وجود دارد، برخی از افراد قبل از رسیدن به یک مسئولیت و جایگاه بلند در جامعه تلاش می‌کنند روابط مختلفی ایجاد کنند و با افراد زیادی مواجهه می‌کنند تا بتوانند برای خود جایگاهی ایجاد کنند و در صورت نرسیدن به این جایگاه حاضر نیستند همه ارزش‌‍‌ها را فدا کنند. افرادی نیز پیش از رسیدن به قدرت فرعون درونشان ظهور و بروز ندارد اما متأسفانه زمانی که به قدرت برسند آن دیو درونشان و شهوت قدرت ارزش‌های آن‌ها را از بین می‌برد و مصداق آن اتفاقی است که برای بنی‌صدر افتاد و زمانی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و حتی از سوی امام خمینی(ره) به عنوان فرمانده کل قوا معرفی شد اما جنبه درونی او یا همان مالیخولیای قدرت خودش را نشان داد و به تدریج به دلیل قدرتمندتر شدن یا به تعبیری حرف آخر را بیان کردن، در مقابل امام خمینی، انقلاب و ارزش‌ها ایستاد.

دکتر بسیج خاطر نشان کرد: بنا بر قانون اساسی از جمله اصل ۱۱۰ آن، یکی از وظایف مجلس استیضاح و رسیدگی به کفایت یا عدم کفایت رئیس جمهور است، در این زمان مجلس رأی بر عدم کفایت بنی‌صدر داد و امام خمینی(ره) نیز رأی را تنفیذ فرمودند و بنی‌صدر از ریاست جمهوری خلع شد. در واقع باید گفت آنچه که سبب این اتفاق شد چیزی جز شهوت قدرت یا مالیخولیای قدرت نبود.

دکتر بسیج افزود: بازتاب این عزل در داخل کشور این نکته را در ذهن‌ها بازسازی کرد که انقلاب با کسی عقد اخوت نبسته است و هر کس تا زمانی مورد احترام و مقبول است که موافق ارزش‌های جامعه عمل کند بنابراین می‌شود رئیس جمهور و یا حتی بالاتر از آن در مواجهه با انقلاب و ارزش‌های آن عزل شود. این عمل یک بازتاب خارجی نیز داشت و آن این بود که ولایت فقیه در ایران عامل مهمی برای جلوگیری از دیکتاتوری و تمامیت‌ها است.

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید استان چهارمحال و بختیاری

ارسال نظرات