مسئول علمی بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان مطرح کرد

نفوذ دشمن با ورود محصولات تراریخته به کشور

یزدانی بیان کرد: محصولات تراریخته در ظاهر با هدف دروغین رفع فقر غذایی، افزایش باربری محصول، مقاوم بودن گیاه به آفات به بازار عرضه شده اند. کسانی که در مورد این محصولات آگاهی دارند بخاطر منافع مالی و و قدرت سکوت کرده اند.
کد خبر: ۸۷۶۷۶۸۷
|
۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵

به گزارش سرویس بسیج دانشجویی خبرگزاری بسیج، مصطفی یزدانی مسئول علمی بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان در مورد کشت و ورود محصولات تراریخته به کشور توضیح داد: گیاه تراریخته به گیاهی اطلاق می شود که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته باشد.در این عمل یک یا چند ژن به گیاه داده می شود یا از گیاه گرفته می شود که باعث اضافه شدن یک ویژگی جدید به گیاه می شود. فرآورده های غذایی که از از این گیاهان بدست آمده است را تراریخته یا به اصطلاح GMO می گویند.

وی افزود: این محصولات اهمیت ویژه ای را دارا هستند و داشتن سواد و علم در این زمینه برای متخصصان و پژوهشگران ما ضروری و لازم است. در ظاهر کاربرد آن ها رفع فقر غذایی، افزایش باربری محصول، مقاوم بودن گیاه به آفات می باشد اما هدف اصلی و پشت پرده کاربرد آن ها مسئله دیگری است.

وی توضیح داد: به طور عمده هدف از کشت، تولید و ورود محصولات تراریخته دو موضوع است: 1- مسئله تجارت جهانی پول زا به واسطه فروختن محصولات تراریخته به کشورهای در حال توسعه و تجارت عظیم میلیارد دلاری شرکت های داروسازی از این حوزه. 2- ضربه زدن به سلامتی کشورهای مورد هدف که عمدتاً کشورهای در حال توسعه هستند و در زمینه علم تراریخته رشد و شکوفایی نداشته اند.

یزدانی با اشاره به عواقب استفاده از این محصولات ادامه داد: استفاده از این محصولات احتمال خطرات بسیاری برای این نسل و بخصوص نسل های بعدی دارد. طبق گفته های سردار جلالی ( رئیس سازمان پداغند غیر عامل کشور ) افزایش انواع سرطان ها در کشور مربوط به دستکاری ژنتیکی گیاهان و مواد غذایی و محصولات تراریخته است. طبق تحقیقات متخصصان و پژوهشگران در این زمینه محصولات تراریخته به سلامت مردم آسیب جدی وارد می کند.

وی درمورد نقش دولت و مجلس در مورد این موضوع بیان کرد: نقش اصلی و تأثیرگذار به عهده مجلس و دولت است. وظیفه قانون گذاری ، اجرا و نظارت با این دو قوه است و اگر مجلس قوانینی محکم در این زمینه اتخاذ نماید و دولت نیز نظارت خود را بر کارخانجات و کشاورزان بیشتر نماید می توانند از نفوذ افرادی که قصد تراریخته کردن محصولات گیاهی و غذایی را در کشور دارند جلوگیری نماید. ابتدا باید تحقیقات و پژوهش ها توسعه یابد و نیز آگاه سازی مردم انجام شود و طبق سخنان مقام معظم رهبری « سبک زندگی سالم » احیا گردد و برای محصولات غذایی و رفتارهای غذایی نامناسب جایگزینی مناسب و کامل انتخاب گردد.

وی تأکید کرد: اگر مجلس و دولت در مقابل مسئله محصولات تراریخته همچون 39 کشور پیشرفته جهان برخورد نمایند که ورود و تولید این محصولات را منع کرده اند؛ دیگر مسئله تهدیدات غیرآشکار پیش نخواهد آمد. در این زمینه باید آگاه سازی مردم بیشتر شود. مردم باید بدانند که چه محصولاتی در کشورشان کاشت می شود، چه محصولاتی وارد کشورشان می شود، چه افرادی ذخائر ژنتیکی آن ها را به یغما می برند و مهم تر از همه باید بدانند که چه چیزی را مصرف می نمایند.

این فعال بسیج دانشجویی افزود: در کشور ما اندک افرادی هستند که آگاهی و توانایی مقابله با این مسئله را دارند اما به دلیل مسائلی چون پول و قدرت در مقابل آن سکوت کرده اند. سکوت در این زمینه مصداق خیانت است.

یزدانی در پایان خاطر نشان کرد: محصولات تراریخته توسط کشورهایی به جهان ارائه می شوند که پیشینه خوبی ندارند و دست آن ها آلوده به هر جنایتی می باشد. از جمله این شرکت ها شرکت صهیونیستی « مونستانتو » و « راکند » می باشد و دلیل حساسیت ویژه روی این موضوع وجود چنین شرکت هایی در موضوع محصولات تراریخته می باشد.


ارسال نظرات