فرمانده انتظامي استان زنجان:

حقوق شهروندي تحقق نمي يابد مگر با برخورداری یکسان از حقوق مدني و سياسي

مقوله «شهروندي» وقتي تحقق مي‌يابد که همه افراد يک جامعه از کليه حقوق مدني و سياسي برخوردار باشند
کد خبر: ۸۷۴۵۰۷۶
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹

فرمانده انتظامي استان زنجان:

حقوق شهروندي تحقق نمي يابد مگر با برخورداری یکسان از حقوق مدني و سياسي

مقوله «شهروندي» وقتي تحقق مي‌يابد که همه افراد يک جامعه از کليه حقوق مدني و سياسي برخوردار باشند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، فرمانده انتظامي استان زنجان با اشاره به اينكه در برخي كاروان هاي عروسي حقوق شهروندي رعايت نمي شود گفت : حقوق شهروندي تحقق نمي يابد مگر با برقراري امنيت .

حقوق شهروندي از جمله مفاهيم نو پديدي است که به طور ويژه‌اي به برابري و عدالت توجه دارد و در نظريات اجتماعي، سياسي و حقوقي جايگاه ويژه‌اي پيدا کرده است.

مقوله «شهروندي» وقتي تحقق مي‌يابد که همه افراد يک جامعه از کليه حقوق مدني و سياسي برخوردار باشند و همچنين به فرصت‌هاي مورد نظر زندگي از حيث اقتصادي و اجتماعي دسترسي آسان داشته باشند.

كاروان هاي عروسي و حقوق شهروندي

حقوق شهروندي مجموعه اي از حقوق خصوصي و عمومي است که به روابط اجتماعي شکل مي دهد و آگاهي افراد از حقوق شهروندي ، نخستين عامل در تسهيل روابط صحيح دولت و ملت و تعاملات اجتماعي است.

شهروندان به عنوان اعضاي يک جامعه در حوزه‌هاي مختلف مشارکت دارند و در برابر حقوقي که دارند، مسئوليت‌هايي را نيز در راستاي اداره بهتر جامعه و ايجاد نظم بر عهده مي‌گيرند، و شناخت اين حقوق و تکاليف نقش مؤثري در ارتقاء شهروندي و ايجاد جامعه‌اي بر اساس نظم و عدالت دارد.

ازدواج به عنوان سنتي پسنديده در دين مبين اسلام همواره يادآور شادي و نشاط است ولي تغيير برخي از آيين ها، حرکت کاروان هاي عروسي و ايجاد آلودگي صوتي تا پاسي از شب اين سنت را تحت تاثير قرار داده و باعث زيرپا گذاشتن حقوق شهروندي شده است.

در گذشته هاي دور، اقوام نزديک در آييني بسيار ساده و منظم عروس و داماد را تا خانه بخت همراهي مي کردند ولي امروزه با وجود خودروها و موتورسيکلت ها اين بدرقه شکل ديگري به خود گرفته است.

حرکت کاروان هاي عروسي در سطح خيابان ها علاوه بر ايجاد آلودگي صوتي و از بين بردن آرامش شهروندان باعث ايجاد ترافيک، ازدحام و بي نظمي در سطح شهر مي شود.

حرکت کاروان هاي عروسي در سطح شهرها و پيامدهاي آن از جمله سد معبر و ايجاد آلودگي صوتي بر خلاف حقوق شهروندي است که بايد براي حل آن چاره انديشي شود.

شادابي جامعه با رعايت حقوق شهروندي محقق مي شود

يكي از صاحب نظران حوزه جامعه شناسي معتقد است: ‌امنيت اجتماعي نيازمند نهادينه سازي حقوق شهروندي است و امنيت اجتماعي با رعايت حقوق شهروندي ميسر مي شود.

اين جامعه شناس اظهار داشت: اگر مردم يك جامعه خود را مكلف به رعايت حقوق شهروندي بدانند، آن جامعه از هر نظر شاداب، پرتحرك و داراي آرامش و امنيت مطلوب خواهد بود.

وي در خصوص رعايت حقوق شهروندي در كاروان هاي عروسي گفت: يكي از مواردي كه نيازمند فرهنگ سازي و رعايت حقوق شهروندي است راه افتادن كاروان هاي عروسي است .

اين كارشناس با اشاره به اينكه حقوق شهروندي در كاروان هاي عروسي رعايت نمي شود گفت : حرکت کاروان هاي عروسي بر خلاف حقوق شهروندي است و بايد در اين خصوص فرهنگ سازي شود.

ارسال نظرات