بحران کم آبی تهدیدی برای کشاورزی طارم

با آمدن فصل تابستان و افزایش گرما کم کم رو به کم آبی می رود که این خود یک تهدید جدی برای کشاورزان این منطقه بشمار می آید.
کد خبر: ۸۶۹۱۰۸۰
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، شهرستان طارم با توجه به داشتن آب و هوای چهارفصل و عبور رودخانه قزل اوزن (سفیدرود) در این شهرستان با تولید محصولات متنوع بعنوان قطب کشاورزی استان زنجان نامگذاری شده است.

گفتنی است، رودخانه قزل اوزن(سفیدرود) که شریان حیاتی شهرستان طارم بشمار می رود و اقتصاد این منطقه به آن وابسته است با آمدن فصل گرم تابستان کم کم دچار کم آبی می شود.

شهرستان طارم با توجه به داشتن آب و هوای چهارفصل و عبور رودخانه قزل اوزن (سفیدرود) در این شهرستان با تولید محصولات متنوع بعنوان قطب کشاورزی استان زنجان نامگذاری شده است گفتنی است شغل بیشتر مردمان این شهرستان کشاورزی و دامداری بوده که بیشتر خانواده ها از این طریق امرار و معاش می کنند.

بدیهی است با بارش باران در فصل پاییز و زمستان آب این رودخانه بیشتر شده ولی با آمدن فصل تابستان و افزایش گرما کم کم رو به کم آبی می رود که این خود یک تهدید جدی برای کشاورزان این منطقه بشمار می آید.

کشاورزانی که با هزاران رنج و مشقت محصول خود را به مرحله کاشت رسانده و امیدی به برداشت آن ندارند و تنها امتیاز این منطقه سد تنظیمی پاوه رود است که از سال ۱۳۸۹ شروع شده و بیش از ۴۰میلیارد تومان هزینه شده است که طبق بازدید کارشناسان از این سد حدود ۴۰ درصد از کار انجام شده و بلاتکلیف مانده است.

شایسته است مسئولین زیربط با راه اندازی این سد آب رودخانه قزل اوزن را که از کوهای چهل چشمه کردستان سرچشمه گرفته و بعد از عبور از این منطقه به سد سفید رود منجیل می ریزد مهار و ذخیره نمایند تا کشاورزان زحمتکش این منطقه بیش از این متحمل خسارت نشوند.

بنابراین اقتصاد شهرستان طارم به وجود رودخانه قزل اوزن وابسته است شایسته است توجه مسئولین به شریان حیاتی طارم افزایش یابد تا کشاورزان این منطقه کم آبی های سال های گذشته را دوباره تجربه نکنند.


ارسال نظرات