مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان:

هیچ کل و بزتلف شده ای در شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم یافت نشد

کل و بزهای مشاهده شده توسط گروه های پایش در دربند ده بهار منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم، سالم و سرزنده بودند و هیچ حیوان تلف شده ای نیز در این منطقه یافت نشد.
کد خبر: ۸۶۰۰۲۵۶
|
۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: چهار گروه پایش به منظور کشف لاشه های جدید کل و بز به این منطقه اعزام شدند که خوشبختانه هیچ مورد تلف شده ای براثر بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک به چشم نخورد.

امجد باقری افزود: از شهریور امسال بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک به جان کل و بزهای دربند ده بهار افتاده بود که تا پایان روز دهم آبان، متاسفانه 126 کل و بز را از پای درآورد که به دلیل ترس از انتشار این بیماری، این منطقه به دقت مورد پایش قرار گرفت که با کشف لاشه بلافاصله به طریق بهداشتی معدوم می شدند.

وی اظهار کرد: نهم شهریور پنج لاشه، یازدهم هفت لاشه، دوازدهم 11 لاشه، سیزدهم 18 لاشه، چهاردهم 12 لاشه، بیستم و بیست و یکم 12 لاشه، بیست و دوم 9 لاشه، بیست و سوم 9 لاشه و بیست و چهارم پنج لاشه، بیست و پنجم شهریور هشت لاشه، یکم مهر پنج لاشه، چهارم مهر یک لاشه و ششم مهر سه لاشه و هفتم مهر هفت لاشه و دوازدهم مهر دو لاشه و 28 تا 30 مهر 10 لاشه و نهم و دهم آبان نیز دو لاشه در دربند ده بهار یافت و نسبت به معدوم سازی آنها اقدام شده بود.

باقری افزود: قبل از شیوع بیماری طاعون در زنجان قریب 200 راس کل و بز در دربند ده بهار زیست داشتند که متاسفانه در زمان شیوع این بیماری بیش از نیمی از آنها تلف شدند.

گفتنی است منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که از آبان سال 81 جزو مناطق شکار ممنوع اعلام شد در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده و وسعت آن حدود 77هزار و 885 هکتار بوده و دامنه تغییرات ارتفاعی آن نیز از 300 تا دو هزار و 800 متر است.

حیات وحش منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرم ها و همچنین دارای گونه های گیاهی نظیر ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالو تلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون است.

براساس آخرین سرشماری انجام شده در زمان حاضر قریب یک هزار راس کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر در شهرستان طارم زیست می کنند.

ارسال نظرات