در آستانه اربعین حسینی (ع)؛

تدوین مستند "نگاه سرخ" به اتمام رسید

مستند نگاه سرخ با حفظ شعار پرچم سرخ حسینی، پشتوانه فرهنگ سبز مهدوی،پس از دوسال تلاش، امسال نزدیک اربعین حسینی(ع) مراحل تدوین آن پایان یافت و برای پخش در رسانه ملی ارسال شد.
کد خبر: ۸۵۹۷۴۹۸
|
۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از تسنیم؛ تهیه کننده و نویسنده این مستند ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی (ع) اظهار داشت: امام حسین (ع) سه عنصر منطق و عقل، حماسه و عزت و نیز عاطفه در حادثه کربلا را به تصویر کشید، و آنچه می تواند حماسه عاشورا را بیش از پیش معنا کند، پیوند این حماسه عظیم با مکتب انتظار است، زیرا عاشورا و انتظار دو بال پرواز شیعه هستند. حامد اکرمی با اشاره به اینکه پیوند فرهنگ عاشورا و انتظار، دلایل و شواهد متعددی دارد، خاطرنشان کرد: حضرت مهدی(عج) فرزند امام حسین(ع) و خونخواه آن حضرت بعد از ظهور می باشد زیرا نخسیتن کلام امام عصر(عج) یاد جدشان حسین بن علی(ع) و شعار یاوران قائم آل محمد(عج)، ˈیالثارات الحسینˈ است.

وی بیان کرد: ادبیات عاشورا با انتظار گره خورده است که می توان این ادبیات حماسی را در زنده نگه داشتن مراسم هایی دانست که یاد و خاطره عاشورا را زنده نگه می دارد، به همین منظور این مستند گوشه ای از آداب و رسوم عزاداری مردم شهرستان ابرکوه را به تصویر می کشد.

وی خاطر نشان کرد: این مستند که با کارگردانی عباس عارفی، و دیگر عوامل به مدت دوسال طول کشید اطلاعات تاریخی زیادی را در مورد عزادارای های گذشته تاکنون که در شهرستان انجام می شود را به دست آوردیم. و آرشیوی با ارزشی در این زمینه به دست آمد.

اکرمی تصریح نمود: این مستند آدابی چون مراسم شیپور جمع، ماتم چهار مناره، گفتگوی آب ، مراسم روضه خوانی سنتی، مراسم جوش دور، مراسم شبگیر عاشورا، مراسم زنجیرزنی، مراسم عماری، مراسم شیرخوارگان و گهواره علی اصغر، مراسم پامنبری و شام غریبان را به تصویر کشیده است.

تهیه کننده و نویسنده این مستند در ادامه بیان کرد: در انجام این مستند با کمترین امکانات و بدون کمک گرفتن از هیچ نهاد دولتی یا مردمی، بلکه با هزینه شخصی خود این کار را به اتمام رساند.

وی در پایان خواستار حمایت مادی و معنوی از مسئولین شهرستان و هیئت امناء مذهبی شهر شد و افزود: برای تداوم و تهیه مستند هایی که در آینده توسط هنرمندان شهرستان ساخته می شود نیاز به حمایت بیشترمسئولین را دارد؛ چونکه این در زمینه آداب و رسوم عزارداری در ابرکوه که بعضا بسیار با ارزش است جای کار بسیار می باشد.





ارسال نظرات