حمیدرضا
محمد تقی قاسمی از رزمندگان 8 سال دفاع مقدس/
محمد تقی قاسمی گفت: در عملیات کربلای یک دشمن آن قدر با قدرت و تجهیزات آمادگی جنگ داشت که افراد با جنگ رو در روی نیرو های زرهی قرار گرفتند.
کد خبر: ۸۵۳۳۹۰۴
|
۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ محمد تقی قاسمی مدیر کل دانشگاه سفیر دانش ایلام در گفت و گوی اختصاصی خود با خبرنگار ما ضمن درود بر روح بلند امام راحل و شهیدان دوران دفاع مقدس اظهار کرد: حوادث های ناگفته ی مهران را باید برای جوانان شور انگیزی که حضور نداشتند گفته شود.

محمد تقی قاسمی بیان کرد: دشمن در ماه مبارک رمضان سال 1365 در طی اتش سنگین خود علیه ایران با عملیاتی کمتر از 5 ساعت، مهران را شاهد خفاشان سیاه شب کرد و کل شهرستان مهران و روستاهای اطراف آن تصرف شد.

وی با اشاره به اینکه برای مردم ایلام خیلی سخت بود که شاهد تصرف مهران شده اند؛ عنوان کرد: رزمندگان در تلاش بودند که در کنجانچم که پادگان امیرالمومنین(ع) در آن مستقر بود را دشمن تصرف نکند چون راه ارتباطی ایلام-قلاویزان- دهلران مسدود نشود.

این رزمنده ی پاسدار دوران حق علیه باطل تصریح کرد: رزمندگان ایران برای جلوگیری از پیشروی دشمن و نگرفتن کنجانچم وارد عملیات شدند و خاکریزی در رضا آباد درست کردند عملیات تن با تانک شروع شد.

وی با بیان اینکه توان گرفتن کنجانچم از دشمن صلب شد، افزود: یکی از فرماندهان گروهان حاج برزو غلامی اسیر دشمن شد، که بعد از نبرد سخت ایران و پیشروی رزمندگان خودی توانست دوباره او را بعد از چند ساعت آزاد کند.

وی با اشاره به اینکه دشمن دیگر ناچار در ارتفاعات غلامی، امام زاده سید حسن مستقر شد، تصریح کرد: مهران تنها شهری است که در جنگ 8 ساله 3 بار در کشمکش، تصرف و آزاد سازی قرار گرفت.

محمد تقی قاسمی مدیر دانشگاه سفیر دانش ایلام در ادامه گفت: اهمیت ویژه مهران از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی باعث شد عراق، مهران را خیلی مورد توجه خود قرار دهد.

وی افزود: رژیم بعثی عراق بعد از شکست سنگین خود در فاو در سال 64 که متحمل شد و بعد از فشار های روحی زیاد حامیان عراق تجهیزات مدرن تری در اختیار دشمن قرار دادند و آنها هم با استراتژی جدید دفاع متحرک در اردیبهشت 68 مهران را تصرف کردند.

این ایثارگر دوران دفاع مقدس عنوان کرد: بعد از تبلیغات زیاد دشمن برای تصرف مهران، امام خمینی(ره) دستور آزاد سازی مهران را به نیروهای سپاه صادر کرد و فرماندهان خواب را بر خود حرام کردند تا ته ریزی مناسبی برای آغاز عملیات انجام دهند.

وی، ادامه داد: این عملیات در 10 تیر ماه با کمک جهاد گران و مهندسان سپاه خاکریز مارپیچ را در نزدیکی دشمن ساختند و عملیات را در 4 نقطه ی متفاوت مهرا از جمله غلامی، امامراده سید حسن، آبزیادی و مناطق کشاورزی مهران و چنگوله دشمن را به محاصره خود درآوردند.

محمد تقی قاسمی بیان کرد: چندین لشکر ایران که وارد این عملیات شده بود چون رزمندگان زیادی در فاو مستقر بود ناچار با کمترین گردان ها عملیات را آغاز کردند ولی در واقع کل قدرت نیرو های خودی دلیل اشرافیت اطلاعات عملیات سپاه امیرالمومنین(ع) بود.

وی با اشاره به اینکه نیرو های اطلاعات راهنمای همه ی نیرو های گردان بود اظهار کرد: وقتی رمز عملیات را ابوالفضل عباس(ع) اعلام کردند رزمندگان قمقمه ی آب خود را ریختند تا کربلای دیگر اتفاق بیافتد و زمانی که نام کربلای 1 را بر روی عملیات فتح مهران گذاشتند فهمیدیم که باید وقایع کربلا را بارها تکرار کنیم.

مدیر دانشگاه سفیر دانش ایلام افزود: از دستاورده های این عملیات 7 روزه این بود که برای اولین بار عملیاتی به صورت روزانه به اتمام رسید، تمام نقاط مهران به صورت کامل آزاد شد، ارتفاعات قلاویزان که به گونه ی طرح ریزی شده بود که هیچگاه مورد دسترسی قرار نگیرد از دست دشمن پس گرفته شد.

وی در آخر گفت: شکست دوباره عراق و انهدام 17 یگان عراق و به اسارت درآمدن نیروهای بعثی وضعیت دشمن را خراب کرد و به گونه ی پیشروی ادامه داشت که قسمتی از کوت عراق در تیر رس نیروهای خود قرار گرفت.


ارسال نظرات