شورش در کانادا، اعتصاب در فرانسه ؛

بحران اقتصادی غرب اوج گرفت

ادامه بحران اقتصادی و شکست برنامه‌های ریاضت اقتصادی در اروپا و آمریکا بار دیگر هزاران نفر را در شهرهای مختلف فرانسه و کانادا به خیابان کشاند.
کد خبر: ۸۵۰۹۷۵۲
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج،

 شبح بحران اقتصادی هنوز بر سر اروپا و آمریکا سنگینی می‌کند و دولت‌های غربی بعد از گذشت هفت سال از شروع بحران نه تنها نتوانسته‌اند با اجرای برنامه‌های سختگیرانه ریاضتی از این بحران خلاص شوند، بلکه روز به روز نیز بر ابعاد آن افزوده می‌شود و شهرهای مختلف کشورهای غربی هر روز صحنه اعتراض‌های خشونت‌آمیز علیه اجرای سیاست‌های ریاضتی است.
 در همین ارتباط ده‌ها هزار نفر از مردم فرانسه در شهرهای بزرگ این کشور علیه سیاست‌های ریاضتی دولت فرانسوا اولاند دست به تظاهرات زدند.
«لوموند» گزارش داد مردم شهرهای پاریس، تولوز، بوردو و استراسبورگ در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی دولت فرانسه تظاهرات کردند. تخمین زده می‌شود 100 هزار نفر در این اعتراضات شرکت کرده‌اند.
به گزارش تسنیم، در این تظاهرات که توسط احزاب چپگرا سازماندهی شده بود، علیه اقدامات اقتصادی دولت فرانسوا اولاند شعار داده شد. در کنار این تظاهرات گسترده ضددولتی، کارکنان راه‌آهن، بخش بهداشت، بخش انرژی و حمل و نقل شهری  نیز دست به اعتصاب سراسری زدند. اعتصاب کارکنان برج مراقبت فرودگاه‌ها که خواستار بهبود شرایط کار و بازنشستگی خود هستند نیز  باعث لغو نیمی از پروازها شده است. همچنین اعتصاب کارکنان  در رادیو فرانسه وارد چهارمین هفته شد تا «مانوئل والتس»، نخست‌وزیر فرانسه را به واکنش وادارد.
اعتصاب کارکنان «برج ایفل» فرانسه نیز که به درخواست یک اتحادیه صنفی برای اعتراض به سیاست‌های ریاضتی دولت این کشور صورت گرفته بود روز پنج‌شنبه باعث تعطیلی این مکان توریستی شد 90 درصد از کارکنان این برج در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی دولت فرانسه اعتصاب کرده‌اند. برخی رسانه‌ها در توصیف شرایط حاکم بر فرانسه تیتر زدند: «فرانسه به کما رفت.»
فرانسوی‌ها از کاهش درآمد‌ها و  افزایش شکاف طبقاتی در این کشور ناراضی‌‌اند و تصمیم‌های اخیر اقتصادی دولت را به نفع کارفرمایان و به زیان کارکنان عادی می‌دانند. محبوبیت رئیس جمهور فرانسه طی ماه‌های اخیر به کمترین میزان در تاریخ این کشور رسیده است.
شورش در کبک
در شهر کبک کانادا نیز همزمان با اعتصاب سراسری در شهرهای فرانسه، شمار زیادی از دانشجویان معترض به اجرای برنامه‌های ریاضتی با پلیس ضد شورش درگیر شدند.
در این اعتراضات که از روز چهارشنبه آغاز شده صدها دانشجوی معترض در اعتراض به بازداشت 20 نفر از دوستان خود که مخالف اعمال سیاست‌های ریاضتی دولت بودند ساختمان دانشگاه را اشغال کردند.
 روز پنچ‌شنبه دانشجویان با حضور در داخل دانشگاه و ایجاد موانع متعدد مانع تشکیل کلاس‌ها شدند تا اینکه مدیریت دانشگاه از پلیس خواست تا وارد عمل شود. نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل استفاده کرد. در جریان درگیری روز پنج‌شنبه نیز یک دانشجو بازداشت شد و 5 خودرو پلیس نیز آسیب دید.
یکی از دانشجویان حاضر در این درگیری گفت: «اینجا هستم تا مخالفتم را با تمام جنبه‌های سیاست‌های ریاضتی نشان دهم. افزایش قیمت‌ها در همه زمینه‌ها، از آموزش گرفته تا مراقبت از کودکان و سیستم‌های آموزشی مشاهده می‌شود. من دانشجویی هستم که در عین حال یک دختر دارم. از یک طرف هزینه مراقبت از کودکان افزایش یافته و از سوی دیگر کمک‌هزینه‌های آموزشی کاهش یافته‌اند. این مسائل تمام جنبه‌های زندگی من را تحت تاثیر قرار داده است.»
منبع: کیهان


ارسال نظرات