قلب تپنده دام و طیور با اشتغال ۳ هزار نفری

عزیزی تولیدکننده‌ای که سخت در تلاش است تا با همکاری سایر مرغداران پیشرو کشور را از واردات مرغ مادر بی‌نیاز کند.
کد خبر: ۹۵۹۴۸۰۱
|
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، صنعت دام و طیور به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم صنعت کشاورزی در هر جامعه، نقش بسزایی در تأمین نیاز‌های غذایی و اقتصادی جامعه ایفا می‌کند. باتوجه‌به رشد جمعیت و افزایش نیاز به محصولات دامی و طیوری، این صنعت با چالش‌ها و فرصت‌های بسیاری مواجه است، این صنعت در کشور جهت پاسخگویی به نیاز‌های روزافزون جوامع بشری به منابع پروتئین حیوانی دارای رشد چشمگیری بوده است.


صنعت دام و طیور، نگهداری صنعتی دام و طیور در ابعاد وسیع و به‌صورت فشرده، امکان بروز بیماری‌ها را افزایش داده که جهت کاهش میزان وقوع این بیماری‌ها و نیز کمک به افزایش رشد و بهبود صفات تولیدی از مواد شیمیایی مختلف ازجمله آنتی‌بیوتیک‌ها در واحد‌های پرورش دام و طیور استفاده می‌شود.

علاءالدین عزیزی، مدیرعامل شرکت مرغ مادر زاگرس جوجه در این باره اظهار داشت: این شرکت در تولید مرغ مادر در کشور سرآمد و نمونه بوده و دارای تولید فراوان و خوبی هستیم، ضمن اینکه این مجموعه دارای نیرویی کاری، متعهد و فعالی است و تخم‌مرغ‌های تولیدی به تمام نقاط کشور ارسال می‌شود.
عزیزی در ادامه گفت: شرکت مرغ مادر زاگرس جوجه از سال ۱۳۸۹ تا به اکنون ۸ بار جوجه‌ریزی داشته و دوره‌های جوجه‌ریزی آن هم ۱۸ماهه بوده و تابه‌حال اتفاقی مبنی بر تعطیلی یا عدم وجود جوجه‌ریزی، نیفتاده است.


مدیرعامل شرکت مرغ مادر زاگرس جوجه عنوان کرد: به طور میانگین حدود ۲۵ نفر در این کارگاه مشغول به کار بوده و از خدمات بیمه بهره‌مند هستند و تقریباً تمامی نیرو‌های به کار گرفته شده در این مجموعه بومی و ساکن روستای آلی پینک می‌باشند.


وی در ادامه اضافه کرد: این شرکت در سطح کشوری توانسته است خوب بدرخشد، تولیدی بی‌نظیر و باکیفیت با نیرویی کاملاً کاری و متعهد در حال پیشروی است، جوجه‌های تولیدی در این مجموعه به اقصی‌نقاط کشور ارسال خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به مطالبه و درخواستش از مسئولان مربوطه، بیان نمود: از مسئولان استانی و شهرستانی انتظار داریم که با تولیدکنندگان مساعدت بیشتری داشته باشند که متأسفانه در استان کردستان به این موضوع تا به اکنون توجهی نشان داده نشده است.


عزیزی درباره علل افزایش قیمت جوجه عنوان کرد: علت افزایش نرخ جوجه یک مسئله کشوری بوده و تنها مربوط به استان کردستان نیست، از دیگر عوامل افزایش قیمت، تحریم‌هایی است که برای کشور وضع می‌شود و، اما مشکل اساسی، عدم تطبیق نهاده‌هاست، بدین معنی که در تخلیه و تحویل بار خوراک طیور تأخیری چندهفته‌ای صورت می‌گیرد و خوراک به‌موقع به مرغ نمی‌رسد و بی شک در کیفیت محصول نهایی تأثیر خواهد گذاشت.


عزیزی تولیدکننده شهرستان دهگلان، در ادامه اذعان کرد: فارم (پرورشگاه مرغ مادر) سالانه زاگرس جوجه، حدود ۱۸ ماه و بین ۳ و نیم تا ۴ میلیون قطعه جوجه تولید می‌شود، جوجه‌های تولیدی این مجموعه از بهترین نوع جوجه در کشور محسوب می‌شود.



احمد زندی، از کارگران بومی که ساکن روستای آلی پینک نیز است، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: حدود ۱۰ سال است که در این پرورشگاه مرغ مادر مشغول به کار هستم و ضمن اینکه خود نیز از افراد بومی و ساکن روستای مجاور این مجموعه نیز می‌باشم.


زندی در ادامه مطلب افزود: من به‌عنوان کارگر در قسمت سالن پرورش مرغ مشغول هستم، در این سالن به مرغ‌ها خوراک و دان مناسب و به‌موقع داده می‌شود و در طول شبانه‌روز نیز حدود ۲۳ هزار تخم‌مرغ نطفه‌دار جمع‌آوری‌شده و در اتاق گرید یا طبقه‌بندی، ضمن بسته‌بندی به کارخانه‌های جوجه‌کشی ارسال می‌گردد.
رحمان زندسلیمی، دیگر کارگر بومی شاغل در مرغداری بیان کرد: قریب به ۱۳ سال است که در اینجا فعالیت می‌کنم، در واقع کار و فعالیت ما در حوزه تولیدات و به تولید کشور کمک می‌کنیم.


زندسلیمی در ادامه اضافه کرد: در این مجموعه مرغ‌ها با ظرفیتی بالغ بر ۳۰ هزار قطعه پرورش داده شده که در طول استاندارد ۶۴ هفته‌ای بالغ بر ۳ و نیم الی ۴ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی تولید می‌شود، در این مجموعه تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار تولید و به کارخانجات جوجه‌کشی شمال کشور و استان آذربایجان غربی و در نهایت پس از تبدیل به جوجه‌های یک‌روزه به‌تمامی استان‌های کشور ارسال می‌شوند.



فرهاد یعقوب‌نژاد، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان، یادآور شد: در شهرستان دهگلان ۴۷ واحد مرغداری فعال با ظرفیت یک میلیون و ۵۰ هزار قطعه وجود دارد که تولید سالانه آن‌ها ۶ هزار تن است که علاوه بر تأمین گوشت و پروتئین شهرستان، نیاز استان و کشور را نیز تأمین می‌کند.


فردین مفاخری، مسئول امور دام و طیور جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان تأکید داشت: باتوجه‌به اینکه ایران تولیدکننده خوراک طیور نیست و اقلام موردنیازش را از خارج وارد می‌کند، خوراک طیور از خارج تأمین می‌شود، بنابراین در طی پروسه زمانی به دست مرغدار خواهد رسید و مرغدار می‌بایست در طی درخواست از سامانه بازرگان و ثبت و تأیید درخواستش، نهاده دریافتی در طی زمان دوهفته‌ای به دست مرغدار خواهد رسید، نکته‌ای که قابل‌توجه است، نهاده به‌صورت فوری تحویل مرغدار نمی‌رسد و ممکن است پروسه زمانی چندهفته‌ای به طول بینجامد.
به‌واسطه رعایت قانون کار در این کارگاه در طی مراسمی از کارفرما و کارگران نمونه این مجموعه تجلیل به عمل آمد.

صالح مفاخری، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دهگلان، در حاشیه این مراسم خاطرنشان کرد: مرکز پرورش مرغ مادر زاگرس جوجه به‌عنوان واحد کارگاهی برتر و نمونه در شهرستان شناخته می‌شود، دلایل موفقیت این کارگاه، کارآفرینی، رعایت قانون کار و پرداخت حقوق کارگران و همچنین ایجاد اشتغال پایدار بوده است، این کارگاه در بحث ایمنی کار، تمامی تمهیدات لازم را به کار برده است.


صنعت دام و طیور در شهرستان دهگلان، ضمن کمک به تولید گوشت و پروتئین در کشور، زمینه اشتغال قریب به ۳ هزار نفر را در منطقه فراهم کرده است.

انتهای خبر/

ارسال نظرات
آخرین اخبار