خبرهای داغ:

وقتی مرد بی‌دلیل بخواهد زن را طلاق دهد

طبق قانون مدنی کشور ایران و مطابق ماده۱۱۳۳ مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را کند، در این ماده سخنی از ارائه دلیل از جانب مرد به دادگاه برای طلاق‌دادن همسرش نیست، یعنی مرد می‌تواند زن خود را بدون اینکه نیازی به اثبات دلایل خاص برای جدایی و طلاق نزد قاضی دادگاه داشته باشد، طلاق دهد.
کد خبر: ۹۵۹۱۵۰۱
|
۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۳
 

 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان؛ خبرگزاری بسیج  طبق قانون مدنی کشور ایران و مطابق ماده۱۱۳۳ مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را کند، در این ماده سخنی از ارائه دلیل از جانب مرد به دادگاه برای طلاق‌دادن همسرش نیست، یعنی مرد می‌تواند زن خود را بدون اینکه نیازی به اثبات دلایل خاص برای جدایی و طلاق نزد قاضی دادگاه داشته باشد، طلاق دهد. 
درست است که مرد نیازی به اثبات و ارائه دلیل برای جدایی و طلاق همسرش ندارد، اما باید به یکسری شرایط عمل کند تا بتواند زنش را طلاق دهد، منظور از شرایط یعنی مرد، چون می‌خواهد یک‌طرفه زنش را طلاق دهد و رضایت زن در این امر دخیل نیست، قانون همانطور که چنین حقی برای مرد قائل شده در مقابل هم برای حمایت از زنانی که در چنین موقعیتی هستند، شرایطی برای مردان خواهان طلاق در نظر گرفته است که برای طلاق زنان‌شان باید به آن عمل کنند که این شرایط عبارت است از: 
اولین و مهم‌ترین شرطی را که مردان خواهان طلاق باید به آن عمل کنند، می‌توان تحت عنوان پرداخت مهریه زن بیان کرد. مردی که می‌خواهد زنش را طلاق دهد، باید تمام مهریه زن را به طور کامل پرداخته باشد، در غیر این صورت صیغه طلاق اجرا و در دفتر اسناد رسمی ثبت نخواهد شد، اما در مواردی امکان طلاق زن قبل از پرداخت کامل مهریه وجود دارد: 
الف) اگر مرد توان پرداخت مهریه زن را نداشته باشد، در این صورت می‌تواند دادخواست اعسار بدهد که در صورتی که عدم‌توانایی مالی مرد برای دادگاه ثابت شد و دادگاه درخواست اعسار او را پذیرفت، می‌تواند پرداخت مهریه زن را به صورت اقساطی کند، در این صورت اقساط بعد از ثبت طلاق پرداخت خواهد شد و اگر پرداخت نشود، زن می‌تواند به اجرائیات دادگستری مراجعه کند. 
ب) اگر مرد حقوق مالی زن را نداده باشد، مثل مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و نحله طلاق ثبت نمی‌شود، مگر اینکه زن رضایت به ثبت طلاق دهد. 
شرط بعدی که مرد خواهان طلاق بدون دلیل زن باید به آن عمل کند، پرداخت نفقه زن است که مقدار آن را دادگاه بر اساس شئونات اجتماعی و خانوادگی زن تعیین می‌کند و مرد باید بپردازد. بعد از طلاق‌دادن زن از سوی مرد، زن باید سه ماه عده طلاق نگه دارد، در این سه ماه، چون طلاق از طرف مرد طلاق رجعی محسوب می‌شود، پرداخت نفقه زن در این سه ماه بر عهده مرد است. 
پرداخت اجرت‌المثل ایام زوجیت به زن یکی از شرایطی است که مرد خواهان طلاق بدون دلیل زن باید به آن عمل کند، البته اگر زن تقاضای اجرت‌المثل کند و شرایط گرفتن اجرت‌المثل هم داشته باشد.
پرداخت نحله به زن از دیگر شرایطی است که مرد خواهان طلاق بدون دلیل زن باید به آن عمل کند، البته نحله نیز زمانی به زن تعلق می‌گیرد که طلاق به درخواست مرد باشد و مرد دلیل محکمه‌پسندی مانند عدم‌تمکین، سوءرفتار زن و ... نداشته باشد و اجرت‌المثل هم به زن تعلق نگرفته باشد، در این صورت دادگاه از باب بخشش مبلغی تعیین می‌کند تا مرد به زن بپردازد. 
پرداخت نصف دارایی شوهر به زن یا تقسیم اموال شوهر باز هم یکی دیگر از شرایط طلاق دادن زن بدون دلیل از سوی مرد است. این شرط که یکی از شروط دوازده‌گانه ضمن عقد ازدواج است، اگر از سوی مرد امضا شده باشد، هنگام طلاق به درخواست مرد یا درخواست طلاق از طرف زن که همراه با دلیل محکمه‌پسندی برای دادگاه است، باید آن را به زن پرداخت کند. 
 ضمن بیان این شرایط به این نتیجه می‌رسیم که تا مرد حقوق مالی متعلق به زن را مثل مهریه، نفقه، اجرت‌المثل، نحله و شرط تنصیف دارایی به او پرداخت نکند، صیغه طلاق جاری نخواهد شد، مگر اینکه مرد داخواست اعسار بدهد و دادگاه آن را بپذیرد یا زن رضایت به خواندن و ثبت صیغه طلاق بدهد. 
اما اگر مرد حقوق مالی را به زن پرداخت کند، دیگر مانعی برای طلاق دادن زن نیست، حتی اگر زن به طلاق اعتراض کند و رضایت به طلاق نداشته باشد، این اعتراض و عدم‌رضایت اثری در اجرای صیغه طلاق و دادن گواهی عدم‌امکان سازش از سوی دادگاه به مرد نخواهد داشت.

ارسال نظرات