خبرهای داغ:

تجربه‌های موفق یک کانون مسجدی در اشتغال‌زایی برای بانوان

فعالیت‌های کانون فرهنگی هنری «عصر انتظار» مسجد حضرت قائم (عج) پاکدشت در زمینه کارآفرینی برای بانوان و شرح تجارب موفق اعضای این کانون، موضوع قسمت بیست و پنجم از برنامه اذان‌گاهی شبستان بود..
کد خبر: ۹۵۹۰۲۵۶
|
۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶

 

 

 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان؛ خبرگزاری بسیج -«زهرا باجلان» مدیر کانون فرهنگی هنری «عصر انتظار» از مسجد حضرت قائم (عج) در شهرک شهید مظفر پاکدشت  که در مورد فعالیت‌های مختلف اهالی مسجد به ویژه بانوان توضیحاتی را ارایه کرد.

تجربه‌های موفق یک کانون مسجدی در اشتغال‌زایی برای بانوان

وی در ابتدا با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی خود را از سال ۱۳۷۷ و زمانی که در پردیس ابوریحان (از پردیس‌های دانشگاه تهران) به عنوان دانشجو مشغول به تحصیل بود آغاز کرده است، افزود: از سال ۱۳۹۵ نیز رسما در مسجد محله به عنوان مدیر کانون فرهنگی هنری حضور یافته و فعالیت کردم.

مدیر کانون فرهنگی هنری عصر انتظار مسجد حضرت قائم (عج) پاکدشت ادامه داد: از جمله ویژگی‌های کانون ما این است که جمعیت خواهران فعال در آن بیش از برادران هستند و در زمینه های مختلف فعالیت می کنند که از جمله این موارد می توان به بحث های اقتصادی اشاره کرد که در این راستا دوره کارآفرینی برای اعضا برگزار شد.

باجلان افزود: طی برگزاری دوره کارآفرینی، به این مساله اشاره شد که هر کسب و کاری که با سرمایه اندک شروع شده معمولا موفق بوده و ماندگاری بیشتر هم داشته است، لذا به اضای شرکت کننده در دوره مبلغ ۲۰۰ هزار تومان پرداخت و اعلام کردیم که ظرف دو هفته فرصت دارید تا با این مبلغ هر فعالیت و هنری که دارید در قالب یک کار اقتصادی متبلور کنید و بعد از دو هفته پرونده کارهای شما بررسی خواهد شد.

این فعال مسجدی گفت: در این راستا اعضا شروع به فعالیت کردند برای مثال یک گروه درخواست استفاده از فضای آشپزخانه مسجد را داشتند به ویژه در زمان هایی که مسجد مراسم ندارد که با مذاکره با هیئت امنا و موافق آنها، قرار شد از فضای آشپزخانه استفاده کرده و در قِبَل آن خدمتی هم به مسجد داشته باشند.

وی تصریح کرد: برخی دیگر از اعضا فعالیت دیگری را انتخاب کردند، از آنجایی که پاکدشت منطقه ای است که در آن کشاورزی می شود، یکی از گروه‌ها بررسی کردند که وقتی محصول چیده و به حد مشخصی می رسد، کشاورزان دیگر برایشان صرف نمی کند که برای باقی محصول کارگر بگیرند لذا زمین را به دامداد می دهند تا گوسفندان در آن چرا کنند، دوستان ما با کشاورزان صحبت کردند و قرار شد از این محصولات باقیمانده استفاده کنند، برای مثال بادمجان چیدند و بخشی از این محصول را ترشی درست کردند،  البته فعالیت های مختلفی انجام شد اما مساله اینجاست که ۲۰۰ هزار تومان ظرف دو هفته تبدیل به ۳۰ میلیون تومان سرمایه و درآمد شد که با ایده های مختلف به ثمر رسیده بود.

تجربه‌های موفق یک کانون مسجدی در اشتغال‌زایی برای بانوان

باجلان گفت: در واقع اعضای کانون بر اساس نیاز محله تولیدات خود را آغاز کردند، در فضای مسجد کار می کردند و قبل از آغاز فعالیت وضو می گرفتند، ذکر صلوات می‌گرفتند و در نتیجه وقتی به مخاطب می گفتند که محصولات ما در این فضا تهیه شده با استقبال بیشتری هم مواجه می شدند؛ به تدریج نیز دستگاه‌های سبزی خردکن و میوه خشک‌کن خریداری کرده و قصد دارند که این فعالیت را ادامه داده و برای خانواده هایشان آورده ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه تلاش ما در کانون عصر انتظار این است که بتوانیم فضای آموزشی و شادی را در محیط مسجد برای نوجوانان و جوانان فراهم کنیم، تصریح کرد: با همین نگاه بود که برای بانوانی که می خواستند درآمدی برای خودشان داشته باشند، وارد عمل شدیم و دوره های مختلف را برگزار کردیم و اکنون مسجد ما ذیل این فعالیت های متنوع مملو از جمعیت است.

باجلان با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی و مشاوره برای دانش‌آموزان تاکنون بسیاری از اعضا در دانشگاه های دولتی قبول شدند، افزود: حتی بسیاری از دانش آموزان در مسجد بیتوته می کنند تا درس بخوانند و خوشبختانه تاکنون نتایج خوبی گرفته ایم و در رشته های پزشکی و مهندسی از اعضای کانون قبولی داشتیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این گروه نمایش و سرود کانون عصر انتظار نیز فعالیت‌های مستمری دارد.

گفتنی است: پایان بخش این قسمت از برنامه اذانگاهی شبستان به اجرای گروه سرود دختران کانون عصر انتظار اختصاص داشت.

تجربه‌های موفق یک کانون مسجدی در اشتغال‌زایی برای بانوان
 

ارسال نظرات