خبرهای داغ:

پیشکش بانوان هنرمند بیرجندی به اعتاب مقدس عراق

بانوان خراسان جنوبی همانند دیگر مشتاقان اهل بیت علیهم السلام، همراه و همدل با هنر دست خود فرش بافته و پیشکش عتبات عالیات می کنند.
کد خبر: ۹۵۸۵۲۵۴
|
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج،_ با همراهی جمعی از معتمدان و خَیّران ایرانی در سال ۱۳۸۲ سازمانی غیردولتی در راستای بازسازی عتبات عالیات در عراق و اماکن مذهبی در دیگر کشورها تأسیس شد. مرکز اصلی این ستاد در تهران است و در عراق و دیگر شهرهای ایران نیز نمایندگی دارد و علاوه بر امور مذهبی، به فعالیت‌های بشردوستانه در کشورهای اسلامی نیز مشغول است. منابع مالیِ ستاد، به‌صورت کمک‌های داوطلبانه از سوی سازمان‌های دولتی و غیردولتی و سایر اشخاص خَیّر و دوست‌داران اهل‌بیت(ع) تأمین می‌شود.

 

سپهبد شهید قاسم سلیمانی سال ۸۲ در اولین روز زیارت در نجف وقتی با بارگاه غبار گرفته ضریح امام علی(ع) روبرو شد و وضعیت سایر قبور مطهر امامان(ع) را مشاهده کرد، تصمیم گرفت ستاد بازسازی عتبات عالیات را در کشور ایجاد کند.

 

با تأسیس ستاد عتبات عالیات  نه‌تنها حرم‌های مطهر ائمه معصومین (ع) در عراق به طور کامل بازسازی شدند بلکه توسعه این حرم‌ها توسط مهندسان و کارگران ایرانی در دستورکار قرار گرفت.

 

به دنبال تشکیل ستاد بازسازی عتبات عالیات در مرکز کشور در استان ها نیز این مهم شکل گرفت و خراسان جنوبی نیز از این مهم مستثنی نبوده و در سال ۸۳ با تشکیل ستاد عتبات عالیات در این استان، مردم ولایتمدار خراسان جنوبی هر ساله در کمک به عتبات عالیات گوی سبقت ربوده و در این بخش در کشور مورد توجه قرار گرفتند.

 

در کنار کمک های نقدی و غیر نقدی، مردم ولایت مدار استان بانوان و شیرزنان استان هم کمر همت بسته و با راه اندازی کارگاه‌های قالیبافی گوی سبقت از مردان ربوده اند.

 

photo_2024-03-10_07-48-50.jpg

 

وارد منطقه مهرشهر و خیابان حافظ غربی می شویم. صدای صلوات با بوی اسپند عجین شده و ما را به سمت کارگاه قالیبافی مهر شهر می کشاند. تعدادی زیادی از بانوان بافنده در جلوی کارگاه ایستاده و صلوات می فرستند. بانوان این منطقه مدت هاست ساعاتی از شبانه روز را به بافتن قالی برای عتبات عالیات اختصاص داده اند.

 

حدود ۷۰ نفر از بانوان مهرشهر به صورت شیفتی هر روز با وضو و خواندن زیارت عاشورا گره زدن تار و پود قالی را آغاز کرده و عشق خود را به ائمه گره می زنند و هنگام بافت قالی های ۶، ۹ و ۱۲ متری چه درد دل‌ها و گریه ها که نکرده و از حضرت امام حسین(ع) و علمدار کربلا حاجت ها گرفته اند که اینگونه سرمه بر دیدگان سراییده و از ته دل در گوشه و کنار کارگاه با خدای خود راز و نیاز می کنند.  

 

مسئولان ستاد عتبات عالیات خراسان جنوبی هم آمده اند که دسترنج ۱۰ ماهه بانوان بافنده را برش بزنند و برای بازسازی اعتاب مقدسه عراق، پیشکش کنند.

 

مداح اهل بیت علیهم السلام از مصائب کربلا می گوید و اشک از دیدگان بانوان بافنده سرازیر است.  هر کدام به نیتی کار بافت را انجام می دهند و به اذعان خودشان حاجت ها از این امر معنوی گرفته اند.

 

با هر نوای مداح صدای همهمه بالاتر می رود و هر کسی در دل با خدای خود خلوت کرده و حاجتی دارد، یکی بیمار دارد و دیگری تذکره کربلا را می طلبد.

 

photo_2024-03-10_07-48-56.jpg

سیده زهرا موسوی- مسئول کارگاه بافندگی عتبات عالیات مهرشهر بیرجند که این اقدام مهم را از ۱۲ سال گذشته آغاز کرده است، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی می گوید: تاکنون ۳۰ تخته فرش با یاری و کمک دستان هنرمند بانوان این منطقه بافته و به عتبات عالیات اهدا شده است.

 

وی با بیان اینکه در این کارگاه حدود ۷۰ نفر از بانوان با نیات مختلف با وضو ساعت‌ها از وقت خود را به عشق ائمه اطهار تار و پود گره می زنند، می افزاید: از تعداد قالی های بافته شده در این چند سال ۱۲ جفت ۶ متری و مابقی ۹ متری است.

 

وی با اشاره به این مهم که کار بافت یک جفت فرش ۹ متری به اتمام رسیده است، می گوید: این دو فرش از ۱۰ ماه گذشته آغاز شده و امروز با حضور مسئولان بریده و پیشکش عتبات عالیات می شود.

 

به گفته موسوی، در بافت قالی های عتبات حدود ۷۰ نفر از بانوان محله دخیل هستند و یک گروه صبح و یک گروه عصر در بافت قالی همکاری دارند.

 

از کرامت های دیده شده در این ایام که می پرسیم، بغض کرده و کمی مکث می کند، به ناگاه اشک از دیدگانش سرازیر می شود. بعد از کمی تامل با بغض می گوید: اینجا هر ثانیه و ساعتش کرامت ائمه را شاهدیم در یکی از روزها در حال خواندن زیارت عاشورا بودیم که درب باز شد و فردی نورانی و بدون دست وارد کارگاه شد و در طول خواندن زیارت عاشورا و دعای عهد همراه ما بود گریه امانش نمی دهد، به همین دلیل از او خواستیم به همین میزان بسنده کند.

 

یکی از بافندگان هم در حالی که با گوشه چادر اشکانش را پاک می کرد، می گوید: همسرم با حضور در کارگاه مشکلی ندارد اما مدتی بود با زخم زبان مرا عاصی کرده بود که یکی از اهدافت از رفتن به کارگاه قالی بافی یافتن همسر برای خواهرت است.

 

او می افزاید: در یکی از روزها با اشک و آه از منزل خارج شده و تا رسیدن به کارگاه اشک ریختم و بعد از ورود به کارگاه و قرائت زیارت عاشورا با چشمی گریان و دلی پر خون امام حسین(ع) و ائمه را قسم دادم که این مشکل را به نحوی حل کنند که هر روز صبح با همسرم به این دلیل بگو مگو نداشته باشم.

 

به ناگهان لبخند بر لبانش آمده و می گوید: به کرامت ائمه طی چند روز خواستگاری برای خواهرم آمده و ازدواج کرد و زندگی بسیار خوبی دارد.

 

دستانش را به آسمان می گیرد و از خداوند و حضرت فاطمه زهرا(س) می خواهد مشکل همه بندگانش را به بهترین نحو مرتفع نماید.

 

در ادامه با مداحی بین اشک و گریه بانوان فرش ها بریده شده و به عتبات عالیات تقدیم می شود.

 

رضا قاسمی- مسئول فرهنگی عتبات عالیات خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای امسال حدود ۲ هزار مترمربع فرش توسط بافندگان استان بافته شده است، ارزش ریالی هر متر فرش را بالغ بر سه میلیون تمان اعلام کرد.

 

وی میزان فرش بافته شده از ابتدای تشکیل کارگاه ها در استان را ۱۲ هزار متر مربع اعلام کرد و افزود: فرش ها در اندازه های ۳، ۴، ۶، ۱۲ و ۱۸ متری بافته شده است.

 

قاسمی تعداد کارگاهای قالیبافی در استان را ۲۵۰ کارگاه برشمرد و گفت: از ابتدای امسال بافندگان استان بالغ بر ۶ میلیارد تومان فرش برای عتبات عالیات بافته اند.

 

به گفته وی در صورت نذر بافندگان اصل فرش به عتبات ارسال می شود در غیر صورت پس از فروش رقم حاصل از فروش  در عتبات عالیات هزینه می شود.

ارسال نظرات