اولین شماره فصلنامه «اندیشه مبلغ» منتشر شد

اولین شماره فصلنامه دینی-ترویجی «اندیشه مبلغ» با مدیرمسئولی و سردبیری محمدحسین معزی با پرونده‌ای ویژه‌ای در مورد معنویت به زیور طبع آراسته شد.
کد خبر: ۹۵۸۴۱۲۸
|
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۱

فصلنامه «اندیشه مبلغ» با آثار و گفتاری از استاد مهدی گلشنی چهره ماندگار علمی، عبدالحسین معزی نماینده ولی فقیه در هلال احمر، احمد شاکرنژاد رئیس پژوهشکده اخلاق و معنویت، نصرت الله تابش سردبیر مجله با سابقه فیلم، عباس طارمی مولوی‌پژوه و پژوهشگر تاریخ علم دوره اسلامی، زهره منصوری مبلغ بین‌المللی و مدیر مدرسه علمیه خواهران شهر ری و همچنین محمد شیخ‌اسلامی پژوهشگر قرآن و سبک زندگی، در اولین شماره خود از زوایای مختلف به موضوع معنویت پرداخته است.

در اولین شماره از «اندیشه مبلغ» با آثار و گفتاری از استاد مهدی گلشنی چهره ماندگار علمی، عبدالحسین معزی نماینده ولی فقیه در هلال احمر، احمد شاکرنژاد رئیس پژوهشکده اخلاق و معنویت، نصرت الله تابش سردبیر مجله با سابقه فیلم، عباس طارمی مولوی‌پژوه و پژوهشگر تاریخ علم دوره اسلامی، زهره منصوری مبلغ بین‌المللی و مدیر مدرسه علمیه خواهران شهر ری و همچنین محمد شیخ‌اسلامی پژوهشگر قرآن و سبک زندگی از زوایای مختلف به موضوع معنویت پرداخته شده است.

معنویت به باور بسیاری از اندیشمندان یکی از مفاهیم و عرصه‌های بسیار لغزان و دستخوش تنوع بسیار زیاد است به گونه‌ای که بی‌اغراق می‌توان گفت امروزه شاید بیشترین تعداد مکاتب، گرایش‌ها، گروه‌ها و حلقه‌ها در این حوزه از زندگی بشر به چشم می‌خورند. در این میان به نظر می‌رسد آنچه که در درجه اول مهم است درک درست معنویت و فهم این موضوع است که اساساً معنویت چیست؟ برای مثال؛ آیا برخی گرایش‌هایی که معنویت را معادل توانمندی‌هایی از قبیل پیش‌بینی آینده یا دیدار با معصوم(ع) می‌دانند فهم کاملی از معنویت ارائه می‌دهند یا خیر؟ از دیگر سو این سؤال مطرح است که گرایش‌های معنوی که بر هیچ مبانی عقلانی یا دینی محکمی استوار نیستند را تا چقدر می‌توان معنویت نامید؟ و همچنین از لحاظ فقهی و شرعی تا چه حد می‌توان معنویت‌ِ ماقبل دینداری را پذیرفت؟

نکته دیگری که اهمیت دوچندان دارد رویکرد نخبگان و حاکمیت در مواجهه با نحله‌های معنوی یا عرفانی است که هر از گاهی از یکی از صفحه‌های فضای مجازی سر بر می‌آورند. برای مثال این سؤال در گروه‌های پژوهشی معنویت در کشور به طور جدی مطرح است که در سالیان پس از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران در برخورد با نحله‌های معنوی متعدد تا چه موفق بوده است و آیا در گام دوم انقلاب اسلامی، این رویکردها نیاز به بازسازی ندارد؟ برای مثال آیا نباید به طور جدی‌تر به این موضوع اندیشید که نقد معنویت‌های نوظهور بر مبنای عملکرد سرحلقه‌ها و نه بر مبنای اندیشه‌های آنها، تا کجا قابل ادامه دادن است؟

تحریریه «اندیشه مبلغ» با آسیب‌شناسی موضوع معنویت در کشور سعی کرده است از نگاهی نو به این موضوع بنگرد. توجه به این نکته که معنا و معنویت حقیقی در اختیار و انحصار هیچ گروهی از جامعه نیست و همچنین رجوع به گروه‌های مختلف اندیشگانی و نخبگانی جامعه از حوزه‌های مختلف دینی، فرهنگی و علمی را می‌توان از نقاط برجسته اولین خروجی تحریریه «اندیشه مبلغ» دانست.

 

علاقمندان به تهیه این فصلنامه می‌توانند از طریق مسیر ارتباطی contacts@moballeq.net  و یا وبسایت moballeq.net اقدام نمایند.

 

 

 

ارسال نظرات